Jump to content

Planlegger selvbygg av 49' Trawler

pe_ha

Recommended Posts

Ser av mitt eget prosjekt at jeg i snitt ligger på to timer per dag. Vanligvis tre timer kvelden og fem timer Lørdager og Søndager. Men siden jeg er gift, har tre barn, og tidvis jobber mye overtid, blir snittet trekt ned en del. I din situasjon kan du altså gjøre en ukes arbeid per dag i 10 uker. På en fritur har du gjort unna 70 ukers arbeid, og 175 uker på et år. Altså vil du kunne gjøre unna et fem års prosjekt på 1,5 år. :yesnod: Det er nok penger som vil bremse fremdriften. Trolig vil dette koste mer enn en brukt båt i samme størrelse. :headbang: Men morroa med å bygge selv, kan ikke måles i penger. :cheers:

Lag en kalkulasjon som du er tilfreds med og gang det med to - gjør det samme med tiden og gang det med fire.... Stå på....

:yesnod: Men jeg tror du kan gange enda litt til.

Her er en link til en tabell som viser hvordan tid og kostnader utvikler seg i forhold til størrelsen på båten. Ikke legg vekt på tallene, for disse er jo for den båttypen denne produsenten leverer.

Og hvis du vurderer selvbygg for å spare penger, har du startet i feil ende.

Takker igjen for mange gode tips og innspill haer.

Tanken bak ett selvbygge er for meg i hovedsak aa en gang kunne sitte paa akterdekket paa min skakke vindsjeive trawler med en iskald en, og titte paa alle de flotte nye cruiserne som gaar forbi... toerke en taare aa si 'Jeg byggde den i alle fall selv' (Mens jeg tenker 'Pokkern... skulle spart penger til ordentlig baat i stedet') :drink:

Per

1. De som liker best å BRUKE båten til noe.

2. De som liker best å FIKSE på båten.

3. De som synes det er helt okei med litt av begge deler.

Er vel en helt klar treer paa lista di...

Har gjordt meg noen tanker paa hva jeg vil ha...

1. Sikker paa sjoen.

2. Praktisk bruksbaat... (Ikke intresert i et nylakert smykkeskrin for aa imponere andre)

3. "Store" Rom/lugarer

4. Mulighet til aa gaa rundt hele bygget uten aa klatre for mye.

++

Har faatt tips av andre byggere i det store utland om aa sette seg mindre delmaal under byggingen, og ikke tenke for mye paa sluttresultatet mens man jobber. Hoeres jo ikke saa dumt ut.

Per

Dette er kjempebåt og kjempejobb. Har du vurdert stålbåt? Har sett en stålbåt fra Bruce Roberts under byggning. Den ble levert i kontainer og alle plater kom formet og merket. Enklere kunne de ikke vært. De var alle små tinger med og overflaten på båten var helt strøken. Custombygge båt av glassfiber er sparkel og støv i månedvis men de kan også bli gøy :smiley:

Vet ikke helt med aliminium, er jo ett veldig anerkjent materiale over alt, men etter aa ha hvaert med paa aa bytte ut 650 aliminiums lysarmatur utendoers paa skip paa grunn av korosjon, saa frister det ikke.... Tenk dere amiminium som er saa oppspist at den smuldrer i biter som kaptein kjeks etter bare 8 maanders drift.... men det var nok ikke bare aliminiumens feil... bruk av feil bolter fra verftets side resulterte i dette...

Per

Bruce Roberts tegningene kommer med fulle kutte-tegninger som kan dyttes rett i en CNC-kutter, så du trenger ikke bestille stål i container. Nokså mange plateverksteder som kan kutte ut alt sammen for deg. Bare å forhandler fram en god pris på ønsket stålkvalitet. Til og med byggejiggen skjærer de ut. Mange fasinerende bildeserier på BR-sidene.

Deretter sjekker du litt rundt og finner en sveiser som har gått av med AFP og kunne tenke seg ett lite prosjekt å pusle med mot hyggelig betaling. På BR-planene er det angitt ca timer med sveising.

Hvis du kan være hjelpemann og jobbe sammen med en erfaren sveiser/verftsarbeider vil nok byggingen av skrog og overbygg gå ganske kjappt så lenge du er hjemme i uker av gangen.

Hvis du og sveiseren nester sammen store deler av båten kan jo han finsveise alt mens du er ute på tur igjen...

Så lenge du bare skal bygge en båt mener jeg det blir for mye arbeid og materialkost om du først skal bygge en plugg og deretter EN båt. Markedet for videresalg av plugger i denne størrelsen tror jeg blir mindre og mindre med årene.

Jeg ville valgt stål og sveisehjelp hvis jeg skulle bygge noe sånt. Etterpå kan du sprøyteisolere skroget innvendig og så er det bare å innrede igjen.. :wink:

Her har heldigvis BR også kutte-filer du kan bruke til å CNC-kutte kryssfiner osv.

I grunnen en god ide, men staalprisene er vel astronomiske for tiden.....

Og jeg mener at naar jeg foerst skal bygge, saa vil jeg bygge alt selv... hehehe...

Pluggen kan jo demonteres og brukes til annet goey... baade i og utenfor baaten...

Proever aa faa med fettern min paa bygg av 2 skrog slik at det blir litt billigere... Han er interesert i en rein fritids fiskebaat av litt stoerrelse/god dekksplass...

Og ikke minst... han har tilgang paa plass for bygging... Noe som ellers blir ett lite aber med hele greia...

Per

pris per kvadratmeter paa 15mm Divinycell H80

Jeg ville bedt om et tilbud fra Diab på dette.

Sist jeg handlet ga jeg ca 900 for ei plate H80 10 mm. Ca 3 kvm.

Den letteste måten å bygge en sånn one-off på er sannsynligvis en sandwichkonstruksjon.

Du setter opp et malstativ med spant for hver 60 cm. Du begynner å borde opp fra kjølen med "planker" eller paneler av Divinycell. Disse spikres fast i malstativet med forskalingspiker. Panelene limes fast i hverandre med Diabs Divilette. Når kjernen er på plass, fjerner du spikrene, sparkler og sliper der det trenges og laminerer opp ytterhuden.

Så snur du hele greia, fjerner malstativet og laminerer innsiden. Du sparer litt tid og øker styrken på innfesting av saker og ting ved å avsluttet med et peellayer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...