Jump to content

3 knop i retten


oslofjord

Recommended Posts

Heldigvis har noen tid og ork til å ta opp kampen når de føler seg uretmessig behandlet: Les VG saken om båtfører som politiet mener kjørte 3 knop for raskt

 

"- Når noen bryter en regel, må vi håndheve loven. Selv om overtredelsen er liten, er det til sammenligning også straff for naskeri - og vi spør ikke om man bare tok litt, sier politiadvokat Unni Guldberg ved Agder politidistrikt til VG.

 

Farten er ikke målt, men bedømt visuelt av tjenestemenn om bord i politibåten.

 

- Han har ikke vedtatt forelegget, fordi han mener han ikke har kjørt for fort, sier forsvarer Arnt Olaf Stillerud, som i dag stiller i retten i Arendal med Sissener selv.

"

 

Jeg kjenner IKKE denne saken men generelt kan man lure på hvordan vurderer politiet visuelt om en båt kjører i 7 eller 10 knop ?

 

Uavhengig av denne saken er også spørsmålet hvordan vanlige folk med båt uten knopmåler kan vite om de kjører i 7 eller 10 knop ?

 

Det er lett å se om en liten skjægårdjeep kjører i ca 5 knop fordi dette ofte er øvre fart som ikke lager hekkbølger.

Derimot vil forskjellen mellom 7 og 10 knop for en skjærgårdsjeep være vanskeligere å vurdere fordi planende båter i både 7 knop og 10 knop "dytter" vannet uten å komme oppi plan. Altså ganske like bølger fra skjærgårdsjeep som kjører i 7, 8, 9 eller 10 knop.

Link to post
Share on other sites

Dette kan da ikke være sant?

Mener virkelig påtalejuristene i politiet at de klarer å bevise fartsoverskridelsen med henvisning til "visuell vurdering"?

I VG benyttes formuleringen: Farten er ikke målt, men bedømt visuelt av tjenestemenn om bord i politibåten.

Her må det foreligge andre informasjoner? I motsatt fall skjønner jeg i utgangspunktet ikke så mye av denne saken.

Jeg har nok mange andre synspunkter på saken - avhengig av rettsutfallet.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde politiet var misfornøyd fordi de hadde så lite ressurser jeg. Synes det er total mangel på respekt for våre skattepenger å kaste bort ressurser på slikt tull!

 

Saken er veldig interessant! Jeg kjenner mange som har blitt stoppet og bøtelagt i indre oslofjord også, uten at politiet kan dokumentere at de kjørte for fort. Kun "visuelle" målinger.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner saken utelukkende fra fremstillingen i VG. Her opplyses det:

Ifølge politiet kjørte ....[båten ] ...i en fart av «minst 10 knop», 18,52 km/t...

Fartsgrensen på stedet er syv knop, 12,96 km/t.

[båtens]....fartsovertredelse på tre knop tilsvarer 5,56 km/t.

Hvor flinke er vi som båtfolk til å vurdere slike fartsforhold?

Link to post
Share on other sites

Latterlig å politiet bruker energy til sånn saker. På denne årstiden er de ikke disse små hekkbølgene som plager badende og andre som befinner seg i vannet. Har hørt rikter om mangel på mannskap hos politiet og disse båtgutta kan sikkert gjøre mer nytte på annen sted. Fartgrense på vannet kom på grunn av hekkbølger men på en eller annen tidspunkt ble noen maktsyke som innbilte seg den ble sett på til å spille Tom & Jerry.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange (mindre) båter har i det hele tatt en pålitelig fartsmåler?
Jeg har forståelse for dette spørsmålet, antar at båtfører har ansvaret for å vite aktuell fart? I havna vår i Son er det endel båteiere som er irriterte over innseilingsfarta til forskjellige båter. Jeg er fortøyd slik at jeg enkelt kan måle tiden mellom to markerte passeringspunkter i innseilingsleden. Jeg har notert endel tidspasseringer og "hekkbølgeeffekt". Min konklusjon er at det er vanskelig å vurdere farten i lave fartsområder. Dette kan jeg skrive mye om. Rettsapparatet er sikkert ikke interessert i mine observasjoner.
Link to post
Share on other sites

På denne årstiden er de ikke disse små hekkbølgene som plager badende og andre som befinner seg i vannet.

 

Nå står det i artikkelen: "Under trebåtfestivalen i Risør lørdag 2. august i år, kl. 22.58".

Så det handler ikke om å plage badende med hekkbølger på denne årstiden, men å overholde en fartsgrense i et tett beferdet havneområde under festivalen.

Link to post
Share on other sites

Blir noe overgitt av denne reaksjonen som fremkommer ovenfor. Har dere ikke hørt om visuelle peilinger som kan bestemme farten på en båt. Dersom politiet hadde mulighet til å foreta en peiling på båtens fart mot et eller flere faste punkter, er det ikke umulig å komme opp med at farten var høy. At resultatet endte på 3 knop kan bero i at føreren i virkeligheten hadde høyere fart og at feilmarginen har kommet han tilgode.

 

Men nå kjenner ikke jeg til bakgrunnen av situasjonen så vi får bare vente å se hva som kommer fram i rettsaken.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tja, disse visuelle peilingene er vel neppe særlig pålitlige. Det spørs jo helt hvilken fart den observerende har, hvordan de faste punktene står i forhold til det observerte objektet og observerende objekt og hvordan avstandsforholdene var i mellom observerende, observerte og de faste punktene. Ikke lett og holde styr på dette kl. 22.58 i begynnelsen av august. Da har det blitt relativt mørkt allerede.

 

En pussig ting å dra for retten.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

ja , pussig av båtføreren synes jeg. har ingen tro på at han holdt 7 knop når flere politifolk mener bestemt han holdt over ti knop.. såpass ser man da. og såpass tillit får vi vise politiet mener jeg .

hadde det vært meg , hadde jeg betalt boten og vært glad for at noen holder nogenlunde kontroll.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Duverden, så mye negativt fra "fritidsflåtens representanter" mot politiet når de har vært ute og gjort jobben sin. Skulle nesten tro dere ikke ville ha de der, ei heller at de grep inn når de antar det foreligger ett lovbrudd.

 

Jaja, den siste cowboy og sjørøver er vel ikke født enda.

Link to post
Share on other sites

Hvis det faktisk er slik som det kommer fram i vg er jo dette en skandale.... og skulle bruke massevis av penger på og forfølge en person i retten, som har blitt siktet for og kjøre 3knop for fort, men politifolkene har ikke målt, de har visuelt antatt at den gikk for fort....

 

De gjør absolutt IKKE jobben sin når de driver med sånt noe, hadde båten kjørt i plan, eller at de faktisk hadde MÅLT farten til over fartsgrensen, da hadde saken vært en helt annen.

Link to post
Share on other sites

Duverden, så mye negativt fra "fritidsflåtens representanter" mot politiet når de har vært ute og gjort jobben sin. Skulle nesten tro dere ikke ville ha de der, ei heller at de grep inn når de antar det foreligger ett lovbrudd.

 

Poenget er vel at vi alle opplever at politiet enten er syke eller har for lite ressurser til og eterforske voldtekter eller hva det måtte være, men 3 knop har de tid til. Da blir det ulogisk og latterlig. Det strider mot forlks common sence , for og bruker nynorsk. Men når det er sagt, VG skal man ikke blint stole på, så det kan være mer i saken, og den kan være helt annerledes en de som fremkommer i VG.

Link to post
Share on other sites

Er det slik som det fremstiles her med att båten har hatt 3 knop for mye så har nok politet tatt seg vann over hodet noe som ikke er så rart da de fleste i politiet kommer i fra de indre bygder.

 

Det har nok hvert så meget bedre å bare sagt att båten kjørte alt for fort etter forholdene der og da og med troverdige vitner så har nok boten ikke blitt prøvd for retten.

 

Det enkleste er ofte det beste.

Link to post
Share on other sites

Prestisje ja....saken blir nok om nødvendig anket til høyesterett av aktoratet. Det som står på spill for politiet er jo om de med øyemål kan skrive ut haugevis av bøter som folk flest godtar på stedet uansett hva de mener sto på knop måleren fordi det er enklest å betale 1500 å få saken ut av verden.

Hvis påtalemyndigheten vinner denne saken får båtfolk nok en bekreftelse på at det er urasjonelt å prøve å renvaske seg i retten hvis politiet skjønnsmessig mener de har kjørt 3 knopfor fort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...