Jump to content

3 knop i retten


oslofjord

Recommended Posts

Hytteeiere er stort sett hyggelige renslige mennesker akkurat som oss båtfolk.

 

Kan jeg få det skriftlig? :lol: Kan være greit å ha et troverdig (?) sannhetsvitne i beredskap til senere diskusjoner om grinete hytteeiere og andre verdifulle tråder og diskusjoner her på forumet! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I have a dream..........

..uansett om det var 7 eller 10 knop kunne ordensmakten hypotetisk ha valgt å fortelle båtføreren at dette muligens gikk i raskeste laget....og ønsket han fortsatt nydelig sommernatt med et hyggelig vink ? Hadde trebåtfestivalen eller verden blitt et dårligere og farligere sted av den grunn ?

 

Men det er vel bare surrelistsiske fantacy-tanker fra en surrete gamling som vokste opp da politimester Bastian var barnas helt og husker skjærgården fra da sjøvett-kampanjer var politisk korrekt virkemiddel (?).

Link to post
Share on other sites

10 knop utgjør da tross alt nesten 50% fartsøkning fra 7 knop.

Seilasen foregikk i mørket, i sterkt trafikert farvann (Trebåtfestivalen ). Øvre fartsgrense i havneområdet er 7 knop. Det er rimelig sansynlig at det lett lot seg bedømme om den anmeldte båtføreren brøt internasjonale maritime regler: regel 6 på flere punkter eksempel: "Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å ungå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold" " Ved fastsettelse av sikker fart skal det blandt annet tas hensyn til følgende faktorer:"punkt ii - "trafikktettheten" punkt iv- "redusert sikt på grun av bakgrunsbelysning"

Jeg må si jeg hittil kun har hat positiv erfaring med Politits ingripen på sjøen, det jeg savner er politiets tilstedeværelse. :seeya:

Så lurer en på: Har dere som er utilfreds med slik inngripen fra Politiet ingen eller liten forståelse for at vi må oppføre oss på sjøen, ta hensyn og ikke påføre andre sjøfarende eller tilligende eiendommer, kaier og brygger skade når vi passerer. Forøvrig så er det §2 i forskrift om fartsbegrensning i sjø, elv og insjø! Se om dere kan finne ut av den, og se også bak dere i trangt farvann og reguler farten så dere ikke påfører skade på "andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg, badende eller omgivelsene forøvrig". God tur :wink:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hele gjengen som er enig med politiet her er vel bare misunnelig fordi deres egen båt ikke går over 7 knop, og føler derfor at ingen andres båter heller skal gjøre det :lol:

 

Jaja, fra spøk til alvor, denne saken kan da umulig politiet vinne, enda så mye de har rett eller ikke, blir jo det samme som og la up få lov til og bedømme farten på passerende biler uten laser eller andre målemetoder....

Link to post
Share on other sites

I have a dream..........

..uansett om det var 7 eller 10 knop kunne ordensmakten hypotetisk ha valgt å fortelle båtføreren at dette muligens gikk i raskeste laget....og ønsket han fortsatt nydelig sommernatt med et hyggelig vink ? Hadde trebåtfestivalen eller verden blitt et dårligere og farligere sted av den grunn ?

 

Men det er vel bare surrelistsiske fantacy-tanker fra en surrete gamling som vokste opp da politimester Bastian var barnas helt og husker skjærgården fra da sjøvett-kampanjer var politisk korrekt virkemiddel (?).

 

Rent hypotetisk så kunne selvfølgelig ordensmakten gjort dette. Min drøm er at ingen gjorde noe galt slik at ingen trengte å irettessettes eller passes på som små unger. At jeg en dag kunne reise rundt og bare si at nå måtte alle være snille og greie og neste dag så kjørte alle bare fint og tok hensyn til hverandre og ingen kjørte for fort eller ble sinte eller sure eller kranglet eller drakk seg fulle eller.....

 

At jeg en dag kunne stanse en bil, båt whatever, der vedkommende kjørte som en idiot, uten at de ble stilt spørsmål om hvorfor jeg ikke istedenfor var et annet sted og fanget voldteksforbrytere og mordere og så videre.

 

(seriøst: våre politikere og andre politiledere krever at en viss prosentandel av antall kontrollerte skal være skriftlige reaksjoner blant annet. Og det er klart, er vedkommende smilende og hyggelig og skjønner hva det går i (ref kardemommeby) så er gjerne en muntlig advarsel resultatet.)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder "båtpolitiet" i Arendal og omegn så var det mye synsing og lite fakta som lå til grunn for deres vurdering av hastigheten i et tilfelle jeg var innblandet i - i alle fall. Samt at gangsynet var lavt mtp holdningsskapende arbeid. - Noe jeg uttaler etter min erfaring med dem. Jeg er i alle fall gått fra å være positiv til politibåten til å bli negativ, pga en gitt politimanns opptreden der han åpenbart ikke hadde noen sak og opptreden var uverdig uniformen.

 

Heldigvis hadde de en oppegående politimann ombord som fikk roet ned han andre, og fikk overbevist ham om at "Dette er ikke noe å snakke om.". Hadde ikke jeg vært så påståelig og klar i min mening, så hadde jeg nok fått en uberettiget bot. - Så jeg er ikke overbevist om at politiet har utført sin gjerning 100% korrekt denne gangen heller.

 

Jeg nevner ikke dette for å surmule men for å komme med en saklig opplysning, uten å bruke tid på å "dokumentere" hendelsen. Hendelsen inntredde da jeg var voksen, og jeg er opplært til å respektere farts- og "de uskrevne reglene" om hensyn på sjøen siden jag var spedbarn.

 

Jeg ønsker velkommen mer politi på sjøen, men da ønsker jeg også at de primært skal bidra til positivt holdningsskapende arbeid - og ikke fremstå som "botkåte". I Arendal har de to konkrete politikonstabler (på land) som er likt av ungdommen, fordi de har en evne til å håndheve loven og kommunisere som "treffer" ungdommen.

 

Mitt ønske er å få den typen politi på sjøen også, selv om de nok ikke "vokser på trær".

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker velkommen mer politi på sjøen, men da ønsker jeg også at de primært skal bidra til positivt holdningsskapende arbeid - og ikke fremstå som "botkåte". I Arendal har de to konkrete politikonstabler (på land) som er likt av ungdommen, fordi de har en evne til å håndheve loven og kommunisere som "treffer" ungdommen.

 

Mitt ønske er å få den typen politi på sjøen også, selv om de nok ikke "vokser på trær".

Den type politifolk eksisterer næsten ikke lenger. Fleste som er ansatte der lever i sin firkante verden og vis du kjører en knop for meget er vært å plaffe på deg. De er lenge siden jeg tapte min respekt for politifolk og de kan ta dem lang tid å vinne den til bake. Heldigvis er inn i mellem perler av mennesker men dem er for få.

Link to post
Share on other sites

Dagens resultatorientert samfunn er nok noe av årsaken.

 

Uavhengig av Arendalsaken er det mitt intrykk i media at antall årlige bøter brukes for å dokumentere politibåtenes suksess og behov for flere penger til båt-tjtneste på neste års budsjett. Kvalitetstid med båtungdom er ikke like målbart som antall bøter....altså kvantitet framfor kvalitet.

 

Mest synlig er det vel når kystvakten stolt legger fram tall over hvor mange garn og ruser de har beslaglagt.

 

Håper jeg tar feil...!

Link to post
Share on other sites

Jeg stusser litt på at det forventes at det er offentlige som skal sørge for opplæringen av ungdomen til sjøs og ikke foreldrene... dette mener jeg er feil bruk av skattebetalernes penger... Etter mitt syn er det foreldrene som har ansvaret for at ungdommen lærer seg sjøvett og annet vett og ikke politiet . Så her jeg atter engang på kollisjonskurs med salt som etter hva jeg kan se mener at dette er politiets hovedoppgave til sjøs... eller det heter visst kvalitetstid med ungdommen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Riktig oppfattet. At båtungdom føler at de er på lag med politiet, at de har respekt for politiet, at synet av en politibåt kun vekker positive assosiasjoner for ungdommen er viktig. Forhåpentligvis er situasjonen slik mange steder alerede. (Men dette ble jo et sidespor....i 3 knopssaken i denne tråden er jo ikke ungdom i fokus.)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Riktig oppfattet. At båtungdom føler at de er på lag med politiet, at de har respekt for politiet, at synet av en politibåt kun vekker positive assosiasjoner for ungdommen er viktig. Forhåpentligvis er situasjonen slik mange steder alerede. (Men dette ble jo et sidespor....i 3 knopssaken i denne tråden er jo ikke ungdom i fokus.)

 

Dette kommer jo an på om båtfører har noe å frykte, ikke hvordan politiet oppfører seg. Det blir jo det samme langs veien det.

 

Sikkert mange som mener mye dårlig om politi langs veien, selv er jeg svært positiv og har bare godt og si, og jeg har aldri hatt trøbbel med de heller. Og det er jo ikke fordi politiet har vært spesielt snille med meg, nei, det er fordi jeg følger lover og regler i trafikken. (Over 20 år uten noen som helst negativ opplevelse, bank i bordet!).

 

Å legge skyld på politiet som gjør jobben sin, det sprer negative og dårlige holdninger om en yrkesgruppe som gjør en svært viktig jobb for det store flertall.

 

At lov og regelbrytere plages av politiet, ja det skulle bare mangle, det er i grunnen en del av poenget.

 

Så bare la dere plage, men slutt gjerne å slenge sjit/spre dårlige holdninger om en av de viktigste og samfunnsnyttige yrkesgruppene vi har her i landet. Men det er vel mye å kreve...

Link to post
Share on other sites

Politiet gjør jobben de er pålagt av oss - du og meg - i samfunnet. At det får noen "rare" utslag på fordeling av arbeidsoppgaver er ikke politiets feil, men ditt og mitt via de politikerne vi har valgt. Har påført meg selv noen fartsbøter gjennom 40 år på veien og har akseptert disse - selv om jeg noen ganger har vært i tvil over resultatet. En har seg selv å takke når en bringer seg opp i slike situasjoner og kan ikke klandre andre. På sjøen ønsker vi jo at politiet skal vise seg, så da får vi også ta det dette innebærer av kontroll.

 

Så bare la dere plage, men slutt gjerne å slenge sjit/spre dårlige holdninger om en av de viktigste og samfunnsnyttige yrkesgruppene vi har her i landet. Men det er vel mye å kreve...

:yesnod:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Fint med kontroll, men politikerne har vel ikke vedtatt et pålegg om at alle som hypotetisk f.eks. mistenkes for å kjøre 3 knop for raskt bøtlegges(?).

 

Jeg regner med at politiet har politikernes fulmakt til å nøye seg med en alvorsprat hvis det er mer formålstjenelig i en konkret situasjon (?).

 

I denne saken har politikerne vist liberalt sinnelag ved å vedta 7 knopssone ved Risør og ikke 5 knop som er mer vanlig (ikke lokalkjent i Risør men det står 7 knop i VG saken.).

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jeg regner med at politiet har politikernes fulmakt til å nøye seg med en alvorsprat hvis det er mer formålstjenelig i en konkret situasjon (?).

 

Det har de sikkert. Uten at jeg vet noe om saken tipper jeg at fyren har snakket seg "inn" i saken i stedet for "ut". :lol:

 

I mine få møter med "ordensmakta" prøver jeg å gjøre det jeg kan for at de får en hyggelig dag på jobben.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett uttalelser fra politiet som sier at ligger man i plan kjører man minimum 10 knop. Brukes gjerne for å slå ned på de under 16. Kjører de i plan går båten for fort. Kan det være dette politiet mener, og som journalisten på sedvanlig maner tolker til "3 knop for fort"

 

Jeg tror at hvis Politiet hadde uttalt at vedkommende lå i plan i en 7knops sone, ville mange ha omformulert sine innlegg i denne tråden.

 

Om en båt ligger i plan eller ikke er relativt enkelt å se.

 

Jammen klarte man ikke å legge inn litt grums om hytte-eiere her også. Var det ikke slik at båteier drev marina.... Så da tilhører vel han båtfolket hvis vi skal sette folk i bås

 

En tommelfinger reger ar at båter planer i ca. samme hastighet (i knop) som de er lange i fot. En 14 fots båt planer i ca. 14 knop. Det stemmer sikkert ikke for alle båter men har denne båten ligget i plan og begge parter er enige om dette blir det vel enket for retten å fatte en avgjørelse.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel få av oss som vet hvilken fart denne båten hadde og da er det også vanskelig å komme med fasiten...

Men spekulere må vi gjerne gjøre...

 

Tja, noen vet i hvertfall at som sikkert at han kjørte for fort. Vi andre, som ikke var tilstede og derfor ikke er like skråsikre, hører formodentlig til i kverulantens rekker.

 

Denne saken kunne enkelt ungått rettsapparatet og skattebetalernes penger om luringen med båten som åpnebart har ført den for fort hadde erkjent dette med engang og akseptert boten... All honør til politiet i denne saken som ikke lar seg pelle på nesen av kverulanter..

 

Dette må stemme, for de med regnlue kommer aldri med udokumenterbare påstander. Diskusjonen synes derfor å kunne legges død, og retten oppfordres til å gå inn på baatplassen.no for sikre beviser i saken.

 

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

. Diskusjonen synes derfor å kunne legges død, og retten oppfordres til å gå inn på baatplassen.no for sikre beviser i saken.

:yesnod::yesnod::yesnod:

er du enig eller uenig i at politifolks (flertall) argumenter i en liten sak som dette , bør vektlegges noe mere enn en pr kåt onkel skrue.? eller mener du det feks må bevises at folk ikke brukte belte , i en beltekontroll?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod::yesnod:

eller mener du det feks må bevises at folk ikke brukte belte , i en beltekontroll?

Det kan hende du er inne på noe der Hifo. Kjørte gjennom en kontroll i går. Det er et stad politiet vanligvis står og deler ut bøter for manglende bilbeltebruk og bruk av mobiltelefon. Det nye jeg la merke til var at politiet stod klar med kamera, det har jeg ikke sett før.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...