Jump to content

3 knop i retten

oslofjord

Recommended Posts

Noen har nevnt at de ikke har fartsmåler i båten sin og må foreta en visuell kontroll med farten. Disse må jo da være ekstra påpasselig for ikke å overskride fartsbegrensningen. Nytter ikke å komme i ettertid å påstå at farta var under begrensningen vist vurderingen viste seg å være feil. De har et ansvar for sin framferd på sjøen.

Du viser en sjarmerende tiltro til Politiet :wink:

Politiets subjektive vurdering skal altså alltid være den som gjelder. :nono: :nono:

Basert på det vi ser ellers av utfallet av rettsaker hvor fart er tema er det sannsynlig at det vil bli en rettspraksis hvor Politiet må føre noe mer håndfaste bevis enn det som er tilfellet her.

Det vil i så fall være bra, også for rettssystemet, som slipper belastningen med saker hvor Politi og bøtlagte har ulik oppfatning av f.eks fart.

Du viser en sjarmerende tiltro til Politiet :wink:

Så er jeg jo også en sjarmerende person :smiley:

Hva er alternativet ? Du (tar jeg for gitt) og jeg ønsker oss politiet som utøver av lovverket og at de er tilstede der vi trenger dem. Vi har det antallet av politi som våre lovgivere har budsjettert for. Også en respons på de politikerne vi selv har valgt. Vil vi at politiet skal utføre sine oppgaver ut fra våre egne personlige ønsker - hadde jo vært utmerket å kunne be konstabelen om å snu seg å se den andre veien når vi er i nærheten. Mange samfunn har dette opplegget - trynefaktoren. Tviler sterkt på at det er slike tilstander vi ønsker i Norge.

Istedenfor kverulerer vi over prioriteringen av resursene som vi selv er ansvarlige for via nevnte politikere.

Politiet må føre noe mer håndfaste bevis enn det som er tilfellet her. Helt enig i dette utsagnet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Dette problemet er enkelt å forklare; flertallet ønsker seg mere politi på sjøen slik at lov og orden følges/opprettholdes. De fleste henger nok med så langt? Det finnes dog et ikke uvesentlig unntak; enkelte (mange? flertallet?) ønsker at det samme politiet snur ryggen til, eller bare smiler pent, når/hvis noen av "oss" (eller "dere") kommer i skade for å gjøre noe galt som f.eks å kjøre litt for fort. Dette avledes av prinsipper som; "det er jo bare meg" eller "det har aldri skjedd før og skal ikke skje igjen"!

Jamen ikke lett å gjøre alle til gravlaks med sennepsaus!

ps

Hvor er det blitt av alle julesmileyene? :sad:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvilken domstol, har noen navn på iltalte (send på IM i så fall) så skal jeg se om jeg kan få tak i dommen.

Mht. det ene moment i saken som er interessant: Politifolks visuelle observasjon av "opplevd fart" er umulig å etterprøve, i alle fall svært vanskelig. Derfor er det tvilsomt om straff bør idømes på slikt grunnlag. Ved f. eks. forfølgelsesmåling med bil er det gitte og klinkende klare kriterier og retningslinjer som skal følges, sikkrhetsmargin etc. og speedometertest (når ikke police pilot) osv. Det kan vanskelig være slik at tilsvarende situasjon på sjøen skal "tas på øyemål".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Politifolks visuelle observasjon av "opplevd fart" er umulig å etterprøve, i alle fall svært vanskelig. Derfor er det tvilsomt om straff bør idømes på slikt grunnlag.

Så vidt jeg har oppfattet det - oog selv vært vitne til - blir de fleste fartsbøter på sjøen gitt på et slikt grunnlag.

Og takk for det!!

• 2 uker senere...

Dom har falt i saken og domfelte skal vist, sier ryktene, ha tatt betenkningstid, noe som vel tyder på at han er dømt. Tar vel ikke betenkningstid på frifinnelse.

Skipper Worse, skrev av det under fra VG, finner du ut noe?

"Mangemillionæren Einar Andreas Sissener må møte i retten i dag: Han nekter å vedta 1500 kroner i bot for å ha kjørt tre knop for fort til sjøs.

Det er likevel ikke kronene, men knopene det står om i Aust-Agder tingrett i Arendal."

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...