Jump to content

spm angående ankerrulle og plassering av denne.


kællen

Recommended Posts

Har tenkt og montere ankervinsj på bakdekket av snekka mi og lurer på følgende.

 

Har sett på løsninger for plassering av anker og kommet frem til at det mest praktiske er en slik ankerrulle som anker plasserer seg i på dekk, men vil ikke da ankere slå/skrape inn i siden/akterspeilet på båten når jeg slipper/hever ankeret?.

 

Båten har ikke rett akterspeil men er rund bak, noen som har noen fornuftig løsning på dette, og som kan annbefale en ankerrulle til dette.

 

vis gjærne med bilde.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her noen bilder av hvordan jeg har montert vinsjen og oppheng for anker på min Saga 27.

 

winsj1.jpgwinsj2.jpg

 

winsj3.jpgwinsj4.jpg

 

Lars H.santcheers.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eneste problemet ble at badestigen måtte flyttes litt ut mot siden. Men det funker det også. Og obs, jeg har ikke badeplattform så det blir ikke noe problem med at ankeret hekter seg fast i den under opphaling.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Smart løsning du viser i det nedre venstre bildet Lars. Hvilken type rør er det du benytter for å føre kjettingen ned i den "skjulte" kjettingkassa? Er det 30 m 8 mm kjetting? Utfordringen er mange ganger å lage et system som hindrer at kjettingen ikke bygger for mye i høyden nede i kassa.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror, men husker ikke helt sikkert, at både rulle og oppheng er fra Engbo. Det er 17 år siden jeg monterte dette. Men tar du en kikk i Engbo sin katalog, har de i hvert fall denne rullen som ligner mye.

60-65000.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK, men den delen mener jeg også var fra Engbo. Jeg finner ikke noe slikt i nettkatalogen deres,

men det ville være merkelig at de ikke har diverse slike beslag for oppheng likevel. Har kikket

litt i andre kataloger, men finner ikke noe slikt der heller. Her et bilde til fra en annen vinkel,

og det første bildet med to piler på som viser hvor de to nylonrullene er, en over og en under der kjettingen går ut.

 

winsj6.jpgwinsj5.jpg

 

Dette var de bildene jeg har, men jeg skal en tur i havnen en av de nærmeste dagene,

og da kan jeg ta fler detaljbilder dersom det er ønskelig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På bildene ser det ut som du har plassert ankerrullen ganske høyt i hekken. Hadde det ikke vært enda bedre å hatt den lavere. Både med hensyn på funksjon (kort vei ned til vannet og ankeret vil pendle mindre), og at du kanskje få mindre lere og skitt på båten. Kanskje det ikke var mulig å plassere den lavere?

Link to post
Share on other sites

På bildene ser det ut som du har plassert ankerrullen ganske høyt i hekken. Hadde det ikke vært enda bedre å hatt den lavere.

Nix, skulle heller hatt ankeret høyere opp. Under full fart (8 knop!), når allerede hekkbølgen opp til nedre del av ankeret.

Har forresten sendt en mail til Engbo med bilde av mitt opplegg for å høre om de har noen andre oppheng enn det jeg finner på nettet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som jeg sa, så sendte jeg en mail til Engbo om brakett. Her er mailen:

 

Hei.

 

På min Saga 27 snekke har jeg et utmerket Engbo-anker med ditto oppheng som jeg installerte for 17 år siden. Nå har jeg en bekjent som ønsker noe lignende, men han finner ingen brakett som ankeret kan ligge an mot når det er oppe. Jeg mener temmelig sikkert at braketten på vedlagte bilder fra båten min er et Engbo-produkt, men finner ikke noe slikt i deres katalog på nettsidene deres. Er dette som dere viser på nettsiden deres det eneste dere har, eller finnes det en mer utfyllende katalog?

 

Med hilsen

Lars H. Helgesen

 

Og her er svaret:

 

Hei

 

Den braketten har vi og den heter ankerbrakett lang type og koster kr 1280,- eks mva.

Det er bare og sende en bestilling på mail så kan det hende dere får et bra juletilbud.

 

Med vennlig hilsen / Best regards

Per Skorge

ENGBO AS - More than 30 years of development

Tlf.: +47 33003150

Mob.: +47 95213355

E-post: per.skorge@engbo.no

Web.: www.engbo.no

 

Lars H.santcheers.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvilket anker er det du har? Det er jo ikke sikkert at et bruce anker passer like godt. Og hvilken vinsjmotor er det snakk om for dette systemet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel fåreløbig har jeg kun en paraplydregg som fulgte med båten, men den skal selvfølgelig byttes ut, når det gjelder vinsj har jeg helt bestemt meg ennå, men jeg har tittet litt på denne http://batbua.no/index.php?page=shop.produ...rt&Itemid=1

Det vigtigste er og finne en løsnig på åssen jeg skal gjøre ting før jeg begynner og handle inn, og det må jeg takke deg for at du har gjort for meg. :)

Har trålet båthavna for og finne løsninger på andre båter, men de som har vinsj har alle badeplattform som denne står på, noe det ikke er på båten min.

Igjen tusen takk for all hjelp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...