Jump to content

spm angående ankerrulle og plassering av denne.


kællen

Recommended Posts

Den forsto jeg ikke helt. Kan du forklare litt mer? Legger du ut anker akter og fortøyer med tamp i land fra baugen, eller hva? Eller mener du at du skal ligge på svai og trekke kjettingen/tauet frem til baugen og feste der?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med tidligere båter har jeg ofte brukt akter/hekkankeret til å fortøye for svai. Jeg har da sjaklet et tau på akterkjettingen og fortøyd dette tauet i baugen av båten. Deretter har jeg sluppet ut så mye kjetting at den har dannet en bue under båten fra bauen til akter. Dermed har baugen blitt liggende mot ankeret og vinden/bølgene. Bare positive erfaringer med dette.

Link to post
Share on other sites

Med fare for at noen skulle tro at jeg er ansatt hos Engbo (hvilket jeg ikke er), kommer her det siste jeg fikk på mail fra dem:

 

Hei

 

Den braketten skal passe til den type snekke, vi har også vinsj med alt utstyr

Som kan brukes på den type båt. Det blir veldig bra.

Han kan få 15% rabatt på delene, så det er bare og bestille. Kan også hjelpe til med forslag på komplett ankervinsj system.

 

Med vennlig hilsen / Best regards

Per Skorge

ENGBO AS - More than 30 years of development

Tlf.: +47 33003150

Mob.: +47 95213355

E-post: per.skorge@engbo.no

Web.: www.engbo.no

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har i dag etter en hyggelig samtale med engbo fått mailet over ett forslag til komplett vinsjsystem for innvendig montering snekka mi, og den løsningen han kom med er mye enklere en jeg hadde forestilt meg en innvendig montering ville bli.

Er veldig fristet til og slå til på det tilbudet jeg har fått, men en bekjent av meg sier ikke kjøp engbo bare dritt, mens en annen sier det er topp greier, så da spør jeg.

Er engbovinsjer bra greier (midi 201) eller bør jeg se etter no annet.

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg har skrevet mye om Engbo utstyr, er det ikke Engbo vinsj jeg har, men en Lofrans Scorpion på 300W. Den er enkel uten noe som helst elektronikk, og har fungert 100% i de 17 årene jeg har hatt den. Og skal du ligge på svai, er ikke Engbo-ankeret særlig bra. Da vil jeg nok heller foreslå et Bruce anker.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut, og da slipper du "hylekoret" :wink: mot Engbo-anker fra "Brucemenigheten" :lol:

Jeg hadde nok også valgt Bruce skulle jeg handlet nå.

Når det gjelder selve vinsjen er det vel som oftes elektronikken som feiler, - uansett merke.

Lars H.santcheers.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...