Jump to content

Noen maskinister her inne?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Den tiden jeg seilte til sjøs hørte jeg "maskinfolk" snakke om dobbeltvirkende motorer, det var merker som (tror jeg)Man-Gøtaverken-Sultzer etc.er det noen her inne som har kjendskap til slike motorer,og hvorfor betegnes de som "dobbeltvirkende?"(Er ikke sikker om det er de nevnte merker,men det var de jeg kom på.) :confused:

Link to post

To stempler i én sylinder, forbrenning mellom disse. Nedre stempel er som i en normal motor, øvre stempel er naturligvis snudd med flatsiden ned og har råden oppover til et system som videresender kraften til samme veivaksel som nedre stempel er festet i.

Link to post

Hei!

Er faktisk mest enig med "Bellen", for å være dobbeltvirkende må den vel gjøre arbeid begge veier? Noen dampmaskiner gjør dette, men det er ikke kompresjon på begge sider av stempelet, men ekspansjon, dampen slippes inn med høyt trykk. :wink: Motgående stempler arbeider bare en vei, men forbrenningsrommet blir mye større. Artig å være ombord på, (Doxford fra Horten), med gummislanger som føyk opp og ned i "vugger" for kjøling av det øvre stempelet.

Med hilsen

Sindre

Link to post

Her er nok ikke betegnelsene entydige. "Opposed piston engine" blir også kalt dobbeltvirkende, men det er den jo strengt tatt ikke. Det var vel ikke så mange store skipsmotorer som var dobbeltvirkende, men f.eks. gamle NAL's "Bergensfjord" hadde ekte dobbeltvirkende Stork motorer. Det var 2-taktere, og det var kompresjonskammer både over og under stempelet. Jeg hadde gleden av å seile som smører med henne i en kort periode.

 

Eivind

Link to post

En dobbeltvirkende dieselmotor har to forbrenninger pr. omdreining. Altså, det er kompresjon og innsprøyting både over og under stemplet.

En Doxford oil engine for eksempel, er ikke dobbeltvirkende da du må legge samen øvre og undre slaglengde for å regne ut effekten.

Link to post
Dobbeltvirkene motorer er forbeholdt dampstempelmotorer. Dei har kompresjonsrom på både under og oversida av stempelet.

Dampmotorer har vi forholdsvis få av. Den meste kjente varianten her på berget er den som ble utviklet av Fredrikstad Mek Verksted og som gikk under betegnelsen "Fredrikstad dampmotor". Egentlig er det en variant av den såkalte Lentz-maskinen, med to høyttrykkcylindere og to lavtrykker. Altså en dobbel compound.

Ok.. Det var vel denne typen han var ute etter, men min besvarelse er også rett. :headbang:

Hva var rett i den besvarelsen - når du snakker om damp med kompresjon over og under stemplet? Dampstempelmaskiner bygger på ekspansjon, som er det stikk motsatte av kompresjon.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
er ikke dette som sterlingmotorer?

Nei.

Seilte i min ungdom på et Kloster skip "M/S Norvard" med Doxford. Bra motor, men med noen svakheter i kjølesystemet.

På 1950 og 60-tallet hadde vi svært mange skip i den norske handelsflåten som hadde Doxford. Det var nok kjekke motorer på sin måte, men de var jo enormt plasskrevende med sin ekstra store høyde. I tillegg hadde de diverse svakheter som hang sammen med mange bevegelige deler, både kjøleslanger og mye annet mikk-makk....

Men du for et syn - og lyd - når de gikk fint :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Nei.

 

På 1950 og 60-tallet hadde vi svært mange skip i den norske handelsflåten som hadde Doxford. Det var nok kjekke motorer på sin måte, men de var jo enormt plasskrevende med sin ekstra store høyde. I tillegg hadde de diverse svakheter som hang sammen med mange bevegelige deler, både kjøleslanger og mye annet mikk-makk....

Men du for et syn - og lyd - når de gikk fint :wink::wink:

 

 

Var alle disse "store"motorer 2 taktere? :confused:

Link to post
Ja alle store motorer var og er totaktere.

 

 

Nei ordentlig store motorer finnes både som 2- og 4-taktere.

Men det er jo også et spørsmål om hvor man setter grensen for "store" . . . .

 

 

Hva er det som stemmer? :confused:

Link to post
Hva er det som stemmer? :confused:

Når seilte du til sjøss? Det kan jo være avgjørende for hva du egentlig er på jakt etter, men mest sansynelig er det vel at du er på jakt etter Doxford'en som fungerer etter junker prinsippet. Noen maskiner er mye forvekslet med å være dobbeltvirkende når de i realiteten bare har en eksos sleide i toppen av foringen. Rett og slett eksosventil i form av et stempel som avdekker en eksosport i øvre del av foringen.

 

Felles for de fleste dampmaskiner er at de er dobbeltvirkende, unntaket er vel så og si de som selges som leketøy og kalles osilernede dampmaskiner. Lite brukbare og vanvittig uøkonomiske, bruker mye damp.

Link to post
Det er da aldrig laget en skikkelig stor firetakter det jeg kjenner til de største jeg har sett har knapt vært 10.000kh. Totoktere får du på mer en 100.000hk.

 

Utviklingen er nok kommet litt lengre. Tar jeg ikke mye feil, har Wartsila en 4-takter på rundt 31.000 bhp. :smiley:

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...