Jump to content

Noen maskinister her inne?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Den tiden jeg seilte til sjøs hørte jeg "maskinfolk" snakke om dobbeltvirkende motorer, det var merker som (tror jeg)Man-Gøtaverken-Sultzer etc.er det noen her inne som har kjendskap til slike motorer,og hvorfor betegnes de som "dobbeltvirkende?"(Er ikke sikker om det er de nevnte merker,men det var de jeg kom på.) :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Er faktisk mest enig med "Bellen", for å være dobbeltvirkende må den vel gjøre arbeid begge veier? Noen dampmaskiner gjør dette, men det er ikke kompresjon på begge sider av stempelet, men ekspansjon, dampen slippes inn med høyt trykk. :wink: Motgående stempler arbeider bare en vei, men forbrenningsrommet blir mye større. Artig å være ombord på, (Doxford fra Horten), med gummislanger som føyk opp og ned i "vugger" for kjøling av det øvre stempelet.

Med hilsen

Sindre

Link to post
Share on other sites

Her er nok ikke betegnelsene entydige. "Opposed piston engine" blir også kalt dobbeltvirkende, men det er den jo strengt tatt ikke. Det var vel ikke så mange store skipsmotorer som var dobbeltvirkende, men f.eks. gamle NAL's "Bergensfjord" hadde ekte dobbeltvirkende Stork motorer. Det var 2-taktere, og det var kompresjonskammer både over og under stempelet. Jeg hadde gleden av å seile som smører med henne i en kort periode.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Dobbeltvirkene motorer er forbeholdt dampstempelmotorer. Dei har kompresjonsrom på både under og oversida av stempelet.

Dampmotorer har vi forholdsvis få av. Den meste kjente varianten her på berget er den som ble utviklet av Fredrikstad Mek Verksted og som gikk under betegnelsen "Fredrikstad dampmotor". Egentlig er det en variant av den såkalte Lentz-maskinen, med to høyttrykkcylindere og to lavtrykker. Altså en dobbel compound.

Ok.. Det var vel denne typen han var ute etter, men min besvarelse er også rett. :headbang:

Hva var rett i den besvarelsen - når du snakker om damp med kompresjon over og under stemplet? Dampstempelmaskiner bygger på ekspansjon, som er det stikk motsatte av kompresjon.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

er ikke dette som sterlingmotorer?

Nei.

Seilte i min ungdom på et Kloster skip "M/S Norvard" med Doxford. Bra motor, men med noen svakheter i kjølesystemet.

På 1950 og 60-tallet hadde vi svært mange skip i den norske handelsflåten som hadde Doxford. Det var nok kjekke motorer på sin måte, men de var jo enormt plasskrevende med sin ekstra store høyde. I tillegg hadde de diverse svakheter som hang sammen med mange bevegelige deler, både kjøleslanger og mye annet mikk-makk....

Men du for et syn - og lyd - når de gikk fint :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nei.

 

På 1950 og 60-tallet hadde vi svært mange skip i den norske handelsflåten som hadde Doxford. Det var nok kjekke motorer på sin måte, men de var jo enormt plasskrevende med sin ekstra store høyde. I tillegg hadde de diverse svakheter som hang sammen med mange bevegelige deler, både kjøleslanger og mye annet mikk-makk....

Men du for et syn - og lyd - når de gikk fint :wink::wink:

 

 

Var alle disse "store"motorer 2 taktere? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hva er det som stemmer? :confused:

Når seilte du til sjøss? Det kan jo være avgjørende for hva du egentlig er på jakt etter, men mest sansynelig er det vel at du er på jakt etter Doxford'en som fungerer etter junker prinsippet. Noen maskiner er mye forvekslet med å være dobbeltvirkende når de i realiteten bare har en eksos sleide i toppen av foringen. Rett og slett eksosventil i form av et stempel som avdekker en eksosport i øvre del av foringen.

 

Felles for de fleste dampmaskiner er at de er dobbeltvirkende, unntaket er vel så og si de som selges som leketøy og kalles osilernede dampmaskiner. Lite brukbare og vanvittig uøkonomiske, bruker mye damp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...