Pelle Parafin Startet 8.Desember.2008 Del på Facebook Startet 8.Desember.2008 Den tiden jeg seilte til sjøs hørte jeg "maskinfolk" snakke om dobbeltvirkende motorer, det var merker som (tror jeg)Man-Gøtaverken-Sultzer etc.er det noen her inne som har kjendskap til slike motorer,og hvorfor betegnes de som "dobbeltvirkende?"(Er ikke sikker om det er de nevnte merker,men det var de jeg kom på.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Dobeltvirkende fordi de hadde to stempler som gikk mot verandre i samme sylynder. Mest kjent er vel Doksfort og Deltek. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Dobbeltvirkene motorer er forbeholdt dampstempelmotorer. Dei har kompresjonsrom på både under og oversida av stempelet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penny Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 To stempler i én sylinder, forbrenning mellom disse. Nedre stempel er som i en normal motor, øvre stempel er naturligvis snudd med flatsiden ned og har råden oppover til et system som videresender kraften til samme veivaksel som nedre stempel er festet i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Ok.. Det var vel denne typen han var ute etter, men min besvarelse er også rett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penny Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Tidligere hurtigrute Harald Jarl har dobbelvirkende Burmeister & Wain, 5 sylindre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Dobbeltvirkende stempelmotor er en motor hvor stemplene virker mot hverandre i samme sylinder. http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Opposit...engine_anim.gif Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Den i Harald Jarl ble vel ikke betegnet som dobeltvirkende men motor med eksosstempel. Det øvre stemplet hadde kortere slaglengde en det nedre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SiA Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Hei! Er faktisk mest enig med "Bellen", for å være dobbeltvirkende må den vel gjøre arbeid begge veier? Noen dampmaskiner gjør dette, men det er ikke kompresjon på begge sider av stempelet, men ekspansjon, dampen slippes inn med høyt trykk. Motgående stempler arbeider bare en vei, men forbrenningsrommet blir mye større. Artig å være ombord på, (Doxford fra Horten), med gummislanger som føyk opp og ned i "vugger" for kjøling av det øvre stempelet. Med hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Her er nok ikke betegnelsene entydige. "Opposed piston engine" blir også kalt dobbeltvirkende, men det er den jo strengt tatt ikke. Det var vel ikke så mange store skipsmotorer som var dobbeltvirkende, men f.eks. gamle NAL's "Bergensfjord" hadde ekte dobbeltvirkende Stork motorer. Det var 2-taktere, og det var kompresjonskammer både over og under stempelet. Jeg hadde gleden av å seile som smører med henne i en kort periode. Eivind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 er ikke dette som sterlingmotorer? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Showtime Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 En dobbeltvirkende dieselmotor har to forbrenninger pr. omdreining. Altså, det er kompresjon og innsprøyting både over og under stemplet. En Doxford oil engine for eksempel, er ikke dobbeltvirkende da du må legge samen øvre og undre slaglengde for å regne ut effekten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Seilte i min ungdom på et Kloster skip "M/S Norvard" med Doxford. Bra motor, men med noen svakheter i kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Dobbeltvirkene motorer er forbeholdt dampstempelmotorer. Dei har kompresjonsrom på både under og oversida av stempelet. Dampmotorer har vi forholdsvis få av. Den meste kjente varianten her på berget er den som ble utviklet av Fredrikstad Mek Verksted og som gikk under betegnelsen "Fredrikstad dampmotor". Egentlig er det en variant av den såkalte Lentz-maskinen, med to høyttrykkcylindere og to lavtrykker. Altså en dobbel compound. Ok.. Det var vel denne typen han var ute etter, men min besvarelse er også rett. Hva var rett i den besvarelsen - når du snakker om damp med kompresjon over og under stemplet? Dampstempelmaskiner bygger på ekspansjon, som er det stikk motsatte av kompresjon..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 er ikke dette som sterlingmotorer? Nei. Seilte i min ungdom på et Kloster skip "M/S Norvard" med Doxford. Bra motor, men med noen svakheter i kjølesystemet. På 1950 og 60-tallet hadde vi svært mange skip i den norske handelsflåten som hadde Doxford. Det var nok kjekke motorer på sin måte, men de var jo enormt plasskrevende med sin ekstra store høyde. I tillegg hadde de diverse svakheter som hang sammen med mange bevegelige deler, både kjøleslanger og mye annet mikk-makk.... Men du for et syn - og lyd - når de gikk fint Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Nei. På 1950 og 60-tallet hadde vi svært mange skip i den norske handelsflåten som hadde Doxford. Det var nok kjekke motorer på sin måte, men de var jo enormt plasskrevende med sin ekstra store høyde. I tillegg hadde de diverse svakheter som hang sammen med mange bevegelige deler, både kjøleslanger og mye annet mikk-makk.... Men du for et syn - og lyd - når de gikk fint Var alle disse "store"motorer 2 taktere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Ja alle store motorer var og er totaktere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Var alle disse "store"motorer 2 taktere? Nei ordentlig store motorer finnes både som 2- og 4-taktere. Men det er jo også et spørsmål om hvor man setter grensen for "store" . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Ja alle store motorer var og er totaktere. Nei ordentlig store motorer finnes både som 2- og 4-taktere. Men det er jo også et spørsmål om hvor man setter grensen for "store" . . . . Hva er det som stemmer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Det er da aldrig laget en skikkelig stor firetakter det jeg kjenner til de største jeg har sett har knapt vært 10.000kh. Totoktere får du på mer en 100.000hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penny Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 MAN B&W 18V 51/60 leverer 24,480 hk ved 514 rpm. Stor nok? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Hva er det som stemmer? Når seilte du til sjøss? Det kan jo være avgjørende for hva du egentlig er på jakt etter, men mest sansynelig er det vel at du er på jakt etter Doxford'en som fungerer etter junker prinsippet. Noen maskiner er mye forvekslet med å være dobbeltvirkende når de i realiteten bare har en eksos sleide i toppen av foringen. Rett og slett eksosventil i form av et stempel som avdekker en eksosport i øvre del av foringen. Felles for de fleste dampmaskiner er at de er dobbeltvirkende, unntaket er vel så og si de som selges som leketøy og kalles osilernede dampmaskiner. Lite brukbare og vanvittig uøkonomiske, bruker mye damp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
flex Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Det er da aldrig laget en skikkelig stor firetakter det jeg kjenner til de største jeg har sett har knapt vært 10.000kh. Totoktere får du på mer en 100.000hk. Utviklingen er nok kommet litt lengre. Tar jeg ikke mye feil, har Wartsila en 4-takter på rundt 31.000 bhp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Også Wartsila sine store motorer er totaktere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.