Mulligan Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 En liten totakter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 HMM. mulig det hadde vært noe i hifoen min? da burde den planet :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
flex Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Også Wartsila sine store motorer er totaktere. Her kommer vi over 100 000 bhp - Sultzer Wartsila har vel en motor på ~101 000 bhp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 "Dobbeltvirkende" kan være så mangt, men har en lyst å se en noe sær og avansert motorkonstruksjon - søk på Napier Deltic på Wikipedia (har problem med å få opp linker). Jeg tror denne konstruksjonen er havnet i historiens glemmeboken, men den var utrolig avansert m/ mange hk pr vektenhet og særdeles lite driftsikker i sin tid. Både Roger-Jo og jeg samt mange flere kjenner sikkert godt til denne krabaten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 I følge littereaturen er en dobbeltvirkende maskin;en maskin som får effektpuls både når stempelet er topp og bunn. Ser mange, også såkallte seriøse tidsskrifter blander dobbeltvirkende og motgående. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Det er nok riktig. Napier Deltic har motgående stempel. Brukt i bl.a. i Nasty-klassen MTBer og lokomotiv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Var maskinist på desse treflisene for en mannsalder siden, eller var det to Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Utan andra kunskaper i ämnet vill jag i alla fall nämna följande utdrag ur Svensk Teknisk Tidskrift årg 1931 där det såvitt jag förstår förefaller som om dubbelverkande dieselmotorer enligt något MAN-patent har förbränning på båda sidor av kolvarna. Klista in länken och läs en mer utförlig beskrivning av motortypen. http://runeberg.org/tektid/1931s/0071.html : I denna länk finns ett antal båter från denna tid med dubbelverkande MAN-motorer: http://johnsonline.pellecarlgren.com/Fjarr...ernfartygen.htm Citat ur Teknisk Tidskrift: Alltsedan år 1923 har Kockums mek. verkstad i Malmö till de därstädes byggda motorfartygen själv tillverkat de för dessa erforderliga huvud- och hjälpdieselmotorerna. Vid nämnda tidpunkt förvärvade nämligen Kockums mek. verkstad tillverkningsrätten för Skandinavien till de välkända M.A.N.-diesel-motorerna för fartyg med flera ändamål. Tills dato hava vid Kockums 22 fartyg utrustats och levererats med sådana motorer på tillsammans 95 350 hk, och ytterligare fyra fartyg med motorer om tillsammans 20 250 hk äro under byggnad.2. Samtliga dessa fartyg, på ett undantag när, hava såsom propellermotorer erhållit sådana av enkelverkande fyr-takttyp. Undantaget utgör M/S "Nansenville" fig. l, som är utrustat med en dubbelverkande två-taktmotor. M/S "Nansenville" är det näst sista av de levererade fartygen och levererades i febr. i år. Att en redare går in för en ny typ motor för ett fartyg, som han kontrakterar, får väl knappast tillskrivas nyfikenhetens konto, utan bör väl snarare vara ett bevis för, att vissa fördelar äro förknippade med ett sådant steg, särskilt i ett fall som detta, där redaren sedan länge varit ägare till ett flertal motorfartyg, försedda med enkelverkande motorer, som, såvitt bekant är, fungera tillfredsställande. Ingen lär kunna förneka, att, rent teoretiskt sett, den enda riktiga typen av kolvdieselmotorer är just den dubbelverkande tvåtaktmotorn, i vilken kolven liksom hos ångmaskinen erhåller en kraftimpuls, varje gång den är såväl i topp- som bottenläge, men det är ju också allom känt att orsaken, varför man ej gick in för detta slag av motorer från första början var de rent konstruktiva svårigheterna på grund av de betydligt större krafterna och de högre temperaturerna, som äro förhanden hos ieselmotorerna jämfört med ångmaskinerna. M.A.N., som ju är den första firma, som upptog tillverkningen av dieselmotorer, och som allt i från början haft en kolossal omsättning av sådana, byggde redan dubbelverkande motorer före krigsutbrottet för kraftcentraler och under kriget tvenne dubbelverkande tvåtaktmotorer avsedda för ett större krigsfartyg, som dock aldrig blev färdigt. Den ena av de för detta fartyg avsedda tvenne motorerna nådde dock ett sådant stadium i färdigställandet, att en hel serie viktigare och givande experiment och prov hunno utföras, innan den enligt Versailles-freden måste nedskrotas. Efter fredsslutet upptog M.A.N. återigen tillverkningen av dubbelverkande tvåtaktmotorer, och utsläpptes så år 1925 den första fartygsmotor av denna typ i marknaden. Fig. 1. M/S "Nansenville", byggd av Kockums mek. verkstads a.-b. för skeppsredare A. F. Klaveness, Oslo. Numera finnas ett 60-tal fartyg i drift med dubbelverkande M.A.N.-motorer, och det är delvis de erfarenheter, som vissa redare för dessa fartyg vunnit, som föranledde redaren för M/S "Nansenville" att välja samma motortyp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SiA Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Hei! Tusen takk til "Ebonita"!! Så lærte jeg noe i dag også. Nesten så jeg er lei meg for aldri å hatt stempelsjau på en slik, ved nærmere ettertanke, ikke! Takk igjen Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Etter å ha seilt i over to år som maskin og smører, var det min store fornøyelse, som trikker, å se på stempelsjau og rengjøring av spylebeltet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 "Dobbeltvirkende" kan være så mangt, men har en lyst å se en noe sær og avansert motorkonstruksjon - søk påNapier Deltic på Wikipedia (har problem med å få opp linker). Jeg tror denne konstruksjonen er havnet i historiens glemmeboken, men den var utrolig avansert m/ mange hk pr vektenhet og særdeles lite driftsikker i sin tid. Både Roger-Jo og jeg samt mange flere kjenner sikkert godt til denne krabaten De var da driftsikkre, de fleste holdt mellom overhalingen. Ja det gjør vi. Denne http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic også omtalt her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=35820&st=60 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Hei!Så lærte jeg noe i dag også. Nesten så jeg er lei meg for aldri å hatt stempelsjau på en slik, ved nærmere ettertanke, ikke! Takk igjen Hilsen Sindre Stempelsjau var da en kose jobb, i forhold til de båter med turbolader og spylebelteSJAU det var en møkkajobb det. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 9.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Stempelsjau var da en kose jobb. Hørte aldri mask.folket syntes stempelsjau var den helt store drømmejobben.Ofte var det veldig varmt der nede,av og til litt slingring hvis du måtte ta det i sjøen,og svarte som "spar ess" var de hele gjengen.Har liksom aldri sett på dette som en "kosejobb" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 quote name='roger-jo' date='09.12.08 23:40' post='662949'] Stempelsjau var da en kose jobb. Hørte aldri mask.folket syntes stempelsjau var den helt store drømmejobben.Ofte var det veldig varmt der nede,av og til litt slingring hvis du måtte ta det i sjøen,og svarte som "spar ess" var de hele gjengen.Har liksom aldri sett på dette som en "kosejobb" xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Så var det og ta ord ut av sin sammenheng da. Da kan en lett bli feilsitert, det var vel ikke det jeg skrev? Har også hørt om stemelsjauv i sjøen, hvorfor planlegge det????? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Man planlegger ikke stempelsjau i sjøen. I hvertfall ikke på en hovedmotor. Men det kan bli nødvendig. Når han far sjøl (chiefen) kommer ned i kjelleren med den snurrepippen sin (indikatoren) så kan han se at det er noe gæli på en sylinder. Stempelsjau i sjøen må betraktes som risikosport og stakkars den maskingutt som sendes ned i sylinderen på en varm motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Napier Deltic som det refereres til er en dobbetstempel motor. Dobbeltvikkende er vel neppe ettersom den kun får kraftimpulser på stempeltoppen. En dobbeltvirkende motor må ha kraftimpulser på begge sider av stempelet. Dog er Napier Deltic en rimelig avansert og komplisert sak.Søk på YouTube og hør den spesielle Deltic sounden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Stempelsjau i sjøen var heller regelen enn unnataket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 10.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Siden vi har mask. folk her inne har jeg et spørsmål:Vi kom inn til Beira (Mosambic) med en båt jeg var ombord i,hvor den ene hjelpemotoren havarerte noen dager før ankomst.Det viste seg at veivakslingen var defekt.Det kom reperatører fra Europa ned for å fikse dette,vi fikk ikke forlate havn før dette var iorden.De sa at de skulle "sy" akslingen, hva er det? (de fikk den ihvertfall iorden). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Man planlegger ikke stempelsjau i sjøen. I hvertfall ikke på en hovedmotor. Men det kan bli nødvendig. Når han far sjøl (chiefen) kommer ned i kjelleren med den snurrepippen sin (indikatoren) så kan han se at det er noe gæli på en sylinder. Stempelsjau i sjøen må betraktes som risikosport og stakkars den maskingutt som sendes ned i sylinderen på en varm motor. Stempelsjau i sjøen var heller regelen enn unnataket. Vet ikke åssen båter dere var på, men hadde vi fått en stempelsjau i sjøen, hadde vi blitt byttet ut i første havn. Det er snakk om forebyggende vedlikehold. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Stempelsjau i sjøen var heller regelen enn unnataket. HÆ!!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 10.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Vet ikke åssen båter dere var på, men hadde vi fått en stempelsjau i sjøen, hadde vi blitt byttet ut i første havn. Det er snakk om forebyggende vedlikehold. Det hendte faktisk ganske ofte at de hadde stempesjau i sjøen, det kunne være midt i Atlanteren-eller hvor som helst. (Det er ikke Nordsjøfart det er snakk om) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Vet ikke åssen båter dere var på, Høegh Transporter, 22000 tdw Bulker, fransk bygget BW, på vei til Australia. Jeg mener å huske at noe gikk gærn't i krysset. Og ingen måtte gå på land. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Det hendte faktisk ganske ofte at de hadde stempesjau i sjøen, det kunne være midt i Atlanteren-eller hvor som helst. (Det er ikke Nordsjøfart det er snakk om) Tengte ikke på Nordsjøfart jeg heller. Ten Høegh Transporter, 22000 tdw Bulker, fransk bygget BW, på vei til Australia. Jeg mener å huske at noe gikk gærn't i krysset. Og ingen måtte gå på land. Her snakker vi om havari. Har også ligget og drevet i 3 døgn uten for Canada P.G A av havari. Rammelager Men nå reiser vi på Julebord. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Å sy er et uttrykk som vert brukt om en metode som går ut på å borre kanaler i sprekken eller bruddet. Så setter man inn en form for "Nagler" som henger sammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.