SiA Svart 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2008 Det er snakk om forebyggende vedlikehold. Hei! På en tur fra US gulf til Japan trakk vi stempler nesten annenhver dag, hadde fått bunkers som var full av "guffe", antakelig nesten råolje, knakk stempelfjærer fort som fy, gjennomslag til spylebeltet, spylebrann! Byttet stempel så fort vi hadde rengjort et, det hyggelige var at spylebeltet var bare å støvsuge for aske. Dette var "Vibeke" fra Ditlev-Simonsen, Gøtaverken på 10.000 HK. Tror det var i -69. Ellers var det aldri noe tull med denne maskinen, men på denne turen gikk separatorer fulle mye oftere enn ellers, samt problemene med stempelfjærene. Til slutt trakk vi stempelet på under 2 timer fra stopp til start, men da var det ingen målinger eller sliping av slitekanter, alt var rent! Med hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Con Fonn Svart 19.Oktober Link til dette innlegget Svart 19.Oktober nei doxford hadde ikke dobbelvikrende motorer. To kjente merker med dobbelvirkende motor er Man og B&W. Stemplene er lengre vanlig med stempelfjærer i begge ende. Forbrenninge skjer både i topp og bunn av stemplet. B&W hadde eksos stempler i bunn og topp. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Oktober Link til dette innlegget Svart 20.Oktober @SiA Jeg har ikke peiling på store skipsmotorer så jeg lurer på hvordan dere kunne jobbe med stempler mens dere var underveis. Var det to separate maskiner? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Oktober Link til dette innlegget Svart 20.Oktober På enmotors skip måtte man ligge å drive om man skulle ha stempelsjau underveis. Var et helsike å gjøre med kran og tunge komponter i slingring. På skip med 2 motorer kunne man gå for en motor mens man hadde stempelsjau på den andre. Da kunne man holde en gunstig kurs som gav minst mulig slingring Ellers ble planlagt stepelsjau stort sett tatt ved kai eller anker i smult farvann. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 20.Oktober Link til dette innlegget Svart 20.Oktober Var utplassert på ei av de gamle hurtigrutene som skolegutt i 1980 og var med og byttet stempel. Mener vi tok det ut i ei havn og monterte reserve-stemplet i neste havn, og at stempelstanga ble hengt opp i ei fjær el slik at den sto og gikk opp og ned underveis. Kan det ha vært slik eller drømmer jeg? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 20.Oktober Link til dette innlegget Svart 20.Oktober SiA skrev On 10.12.2008 at 21.27: Hei! …………. Dette var "Vibeke" fra Ditlev-Simonsen, Gøtaverken på 10.000 HK. Tror det var i -69. Ellers var det aldri noe tull med denne maskinen……. det var vel noe som denne i Vibeke her er litt historia fra gubbarna som jobbet på Götaverken motor jeg har en kompis som har en båt som faktisk er bygget på Götaverken 1897, eller Göteborgs Mekaniska Verkstad, som det hette da. Båten hadde først en dampmaskin, men numera en Götaverken-G5 (lisensbygget på JM) en lite mindre motor på 20 tonn og 500 hk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
hanto1 Svart 21.Oktober Link til dette innlegget Svart 21.Oktober På større 2 takt skipsdiesel kan man henge opp et stempel og gå for redusert fart/ nødmodus. Egen prosedyre for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.