Jump to content

TV-antenne til digital bakkenett.


Servicemannen

Recommended Posts

Jeg har en Status antenne. Ser det er mange av dem på båtene. Eneste stedet jeg får inn NRK kanalene er i hjemmehavne utenfor Oslo. Har ikke fått inn NRK noe annet sted i hele sommer - så den kan jeg i alle fall ikke anbefale. Fikk forresten inn noen dårlige bilder i Fredrikstad i fjor med den. Den finne dog en del andre kanaler, men de har jeg jo ikke betalt for og får ikke sett.

Link to post
Share on other sites

Ingen her på BP som har erfaringer med TV-antenna som det er linket til ovenfor?

Jeg spurte seatronic hvordan denne antenna var, den var biligst og dertil dårligst, har du plass så kjøp en av de andre fikk jeg beskjed om.

Hilsen Morten

Redigert av Bavaria.Morten (see edit history)

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Hadde den lille glomexen på forrige båt før digitale bakkenettet, fungerte fint så lenge du ikke la deg langt inni en uthavn med bratt berg rundt.

 

I båten jeg har nå spanderte jeg på den største ettersom seatronic dengangen solgte de rimelig 999,-

 

Antenneforsterkeren på den minste modellen hadde ikke muligheten for å slå av på bryter, men det hadde den store, hvorfor dette var forskjellig vet jeg ikke.

 

Fungerer knirkefritt med grundigdekoderen, kan ramle ut under fart og dårlige forhold.

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte seatronic hvordan denne antenna var, den var biligst og dertil dårligst, har du plass så kjøp en av de andre fikk jeg beskjed om.

Billigst=dårligst, logisk kanskje. Da glemmer jeg den. Synes jeg har "nok" på taket på båten, og derfor var det interessant med den minste antenna. Jeg får heller montere en praktisk holder for enkelt å sette opp/ta ned Glomex 37 cm Ø antennen. Har allerede kabel fra targabøylen og ned til kabinen. Ser for meg å kutte kabelen som følger med antenna, og plugge den inn i eksisterende kabel. Dette under forutsetning at det er en "ren" koax som kommer med antenna og ikke inneholder ledere til forsterkeren.

Link to post
Share on other sites

Det skulle ikke være noe problem å kutte coax kabelen og sette på ny plugg. Glomex har forsterkeren i boksen inne i båten og har derfor ikke behov for spenning opp til antennen, og dessuten går det fint å mate en forsterker som sitter i antennen via coax'n. Triax gjør dette. Og jeg gjorde det til min selvkonstruerte antenneforsterker som satt ved en Yagii antenne.

 

Lars H.

pt. Skärhamn Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for info Lars H. Jeg er obs på at det er mulig å mate en forsterker i antennen via koaxen, men når forsterkeren er i den andre enden blir det i alle fall ikke noe problem. En rundstråler er jo mest praktisk, så får jeg evt. ha en liten yagi antenne i "reserve" hvis rundstråleren ikke er god nok, men det vil vise seg etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Det er slik jeg har det. Jeg bruker normalt den minste Glomex UFO-antennen, men har også en 5-elements Yaggi med forsterker som mates rett fra dekoderen. Ellers har jeg erfart at den innebyggede dekoderen i Grundig 19" TV'n min ikke er like følsom (men nesten) som den løse Grundig dekoderen jeg har fra før. Så dersom signalene er ekstra svake og jeg MÅ se på TV, blir det Yagii antenne og løs Grundig boks koblet til TV'n med HDMI kabel.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert den største glomex i mastetoppen og får bra signaler. Du trenger ikke kutte noen ledninger, da de i utgangspunktet ikke er fast. Bare til å skru i eksisterende plugg (om den passer). Om ikke er det plugg med i den nye pakken.

Det er forøvrig en rød lysdiode på disse antennene. Denne virker ikke hos meg. Noen som vet om den har en praktisk betydning? I så fall må jeg i masten å hente den, for å ta den med til Maritime for sjekk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...