Jump to content

Konstruktøren Bruce Farr tegner Bavaria?


Trond Aasvoll

Recommended Posts

Er det flere teginger bilder eller greier dere å se alt dette fra den strektegningen?

Hvis ikke så er jeg imponert over hva man greier å se og hvilke konklusjoner man tar basert på denne tegningen - for forutintatt det ville jeg aldri påstått at noen er...

 

- kan kun brukes til Charter i middelhavet

- alle andre Bavaria vil falle i pris

- kan ikke CE godkjennes

- Det er vist tydeligt at den er konstruert av BMV som ikke kan noe om båt (jeg Trodde det var Farr som hadde tegnet den)

 

 

Nede er en annen spennende båt, hva med badeplattformen her?

 

Hva mener vi om denne da?

Link to post
Share on other sites

Er det flere teginger bilder eller greier dere å se alt dette fra den strektegningen?

Hvis ikke så er jeg imponert over hva man greier å se og hvilke konklusjoner man tar basert på denne tegningen - for forutintatt det ville jeg aldri påstått at noen er...

Du bør ha forstørrelseglass på ønskelisten til jul... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det flere teginger bilder eller greier dere å se alt dette fra den strektegningen?

Hvis ikke så er jeg imponert over hva man greier å se og hvilke konklusjoner man tar basert på denne tegningen - for forutintatt det ville jeg aldri påstått at noen er...

Det er nok ikke bare du som er imponert.. Det er jeg også, jeg er meget imponert :lol: ..... Det som er mest interessant er at personer som etter hva jeg kan skjønne ønsker å opptre som seriøse og med faglig kompetanse ser at denne båten ikke blir CE godkjent...... hva nå det enn kan være for noe... Jeg har kjenner godt til CE merking av båter, men ikke CE godkjenning...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ut i fra bildene er det en båt jeg ikke vil ha.

:lol:

Den blir nok ikke CE godkjent uuuuups....trykkleif... CE merket mente jeg... :lol: :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det har i andre tråder blitt diskutert CE i forbindelse med privatimport, og mitt inntrykk er at noen ikke forlanger CE godkjenning men ønsker CE merket. Dette er nok en særbåtplassens fenomen. Båtbyggerne bør av spelle årsaker ikke sortere under denne ordningen, for da kan noen bli lurt. :lol:

Link to post
Share on other sites

konklusjoner man tar basert på denne tegningen - for forutintatt det ville jeg aldri påstått at noen er...

- kan kun brukes til Charter i middelhavet

- alle andre Bavaria vil falle i pris

- kan ikke CE godkjennes

- Det er vist tydeligt at den er konstruert av BMV som ikke kan noe om båt (jeg Trodde det var Farr som hadde tegnet den)

Nede er en annen spennende båt, hva med badeplattformen her?

Hva mener vi om denne da?

 

Føyer seg bare inn i rekken av alle tidligere B------ :confused: diskusjoner,negativt-negativt-negativt- :cryin:

Her er det knapt "et halmstrå" å gripe fatt i,allikevel,her har man "nesten prøveseilt,og bodd i" denne båten allerede :nonod::lol::lol:

Framgangsmåten er soleklar og forutsigbar :eek:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Blir du ikke utover i sandkassen? Der er sikkert noen som hører på dine kommentar... :cool:

 

Nå må du være forsiktig,Servicemannen,jeg ble "rapportert" og fikk "skrape" for å spørre om "ungdomsskolen. :lol:

Det må da være enda værre å spørre om "sandkassen"? :confused:

Jeg trorjeg må klage deg inn til "rådet" :smash::wflag::lol:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

En gjensidig forståelse av problemet er forståelig nok problematisk i denne saken.

Hvorfor jeg tidligere ikke har vært opptatt av hvem som har designet bilen jeg kjører rundt i er nå plutselig ubegripelig. Det er jo tross alt en svært viktig faktor som er avgjørende for om jeg liker bilen eller ei. :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er jo tross alt en svært viktig faktor som er avgjørende for om jeg liker bilen eller ei. :lol:

 

Det er det.

Jeg har likt best å trille rundt i biler formgitt av Sixten Sason og senere Einar Hareide.

Nå har de ansatt en tysker fra BMW som jeg ikke orker å huske navnet på, så nå er de like like med såpestykker som alle andre.

 

Det er sånn med verft, enten det gjelder store eller små fartøy, at de helst bruker eksterne konsulenter for å formgi båten. En av de store suksessene her har vært Bruce Farr. Han har tatt frem båter for Beneteau, Grand Soleil og andre. Han, eller rettere sagt hans firma, har gjort det stort innen race. De de driver med er linjer, strukturelle beregninger og lignende. Det visuelle taes gjerne hånd om av interiørdesignere.

Jeg tror dette Bavaria driver med kan bli svært bra. Men veldig amerikansk med Annapolisbaserte Farr og BMW USA.

Det ser ut som de driver med det samme med den nye motorbåten hvor skroget er umiskjennelig amerikansk, ikke noe galt i det, amerikanerne kan store motorbåter, og BMW USA.

Link to post
Share on other sites

Det med cocpitkarmer og godkjenning det vet jeg nå ikke helt om det er noe hold i , noen nyere mindre bavariaer og f.eks den nye 34foteren til Dehler eier jo ikke cocpitkarmer og vil nok virke veldig skumle ute på åpent hav men de er vel alikevel Cat-A alle sammen

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg vedr nye Dehler 34. Jeg har riktignok bare seilt den en gang, men jeg reagerte ikke på arbeidsforhold i cokpit og ev manglende sikkerhet. Den er riktignok veldig åpen ved rormannsplassen, noe som kan virke skummelt for enkelte ved stor hekksjø. Foran løygangen er den helt grei. Bildet viser det ikke, men det er 3 vaiere på tvers akter som manntau.

exterior_c.jpg

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Dehler 34 eren flott båt. De har nok ikke tenkt jordomseiling når den ble designet, men den passer ypperlig her. Spennende å se om de klarer å selge mange av den. Knallhard konkurranse i den klassen med first 34,7, x-34, dufour 34, salona 34, og elan 34.

 

Ja, og bavaria 34 da... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Veldig flott!

Den virker å ha et bra potensiale. Den ene regattaen vi seilte var preget av lett vind. Noe feks du fikk føle. Spesielt på sløren gikk den veldig bra. Det var vel kun Melges 24 som var raskere på det legget. I mål hadde vi 3 Melges og en First 44.7 foran oss.

Men dette var en avsporing :smiley:

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Ja, det merket vi.. Kryssen som skulle vært det beste kortet vårt rotet vi til ved å ikke lese vinden riktig mot slutten. Men det var en fin tur. Ser at fjordsailing prøver å pushe first 34,7 ut på markedet: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=15787437 . Men de skal få slite, tror jeg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Tenkte ikke på rormannsplassen , jeg tenkte på cocpitkarmene lenger fram i båten , reagerte ihvertfall da jeg var oppi den at de var nesten ikkeeksisterende.

At det er en fin båt er jeg veldig enig i og til race er den nok toppers men til å sitte i dagesvis i stor sjø på havet med en kant bak rompa som ikke skjuler myntinnkastet det virker litt lite skjermet etter min mening.

Dog er det nok heller ikke meningen at Dehleren skal konkurrere med f.eks HR som har en cocpit laget for lange turer i all slags vær på tur

Link to post
Share on other sites

Jeg tror verftet ønsker å utnytte den ledige produksjonskapasiteten de dårlige tidene har gitt. Hva er vel da bedre enn å lansere nye serier. Mens det for små verft er lønninger og lansering av nye modeller som koster mest, kan det hos verft som feks. bavaria være viktigere å holde oppe steamen enn å spare penger. Dvs. det er den beste måten å holde hodet over vannet på.

 

Venter i spenning på en båt i denne serien i størrelsen 41-43 fot.....

Link to post
Share on other sites

Som andre har kommentert var det utrolig hvor skråsikker enkelte uttaler seg ut fra en enkel skisse :wink:

 

55fot er vel noe over the top for den gjengse Nordmann

Nå er det vel flere enn Nordmenn som kjøper Bavaria. Chartermarkedet etterspør stadig større båter. 50 fot begynner å bli smått (ihverftall t.o.m. 2008 sesongen)

 

Jeg tror verftet ønsker å utnytte den ledige produksjonskapasiteten de dårlige tidene har gitt.

Selvsagt ønsker de å untytte ledig kapasitet, men det har ligget i planene lenge at de skulle komme med en serie med større båter, se f.eks. tidligere tråder på dette forumet.

 

Men: hvor går egentlig grensen for hvor store båter de kan frakte på trailer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...