Honduras Startet 10.Desember.2008 Del på Facebook Startet 10.Desember.2008 Seilbåt-miljøet går for å være noe konservativt. (Dette er bare godlynt mobbing, ingen grunn til å hisse seg opp ) Så hvem blir den første til å bestille denne tur-båten med dobbel kjøl og foroverlent mast... Fra Running Tide Yachts De har forøvrig også denne godbiten: Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Man skal være forsiktig med å dømme nye ting "nord og ned", men av og til er det fristende. Det som oppnås ved å lute masten er å forhindre overlapp, men hvorfor det? Ved å erstatte storseilet med en vindsurfer rigg, uten mast, oppnår man ??? En velkjent norsk oppfinner og båtkonstruktør laget en gang en rigg med en mast som lutet like mye akterover. Det ble med prototypen. I en samtale jeg hadde med en like kjent slektning av ham, om riggen, sa slektningen, som også sydde seilene til båten, noe sånnt som at : "Ikke alle idèene hans var like gode som morsomme". En annen norsk båtbygger laget en 28 fot MS med masta akterut. Det var en OK motorbåt. Men, rett skal være rett. Man gjør ikke nyskapning uten å gå litt mot strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Jeg er sikker på at med dagens teknologi er det et enormt utviklingspotensiale for både seil- og motorbåter. Vi henger helt sikkert fast i en mengde vanetenkning og tradisjoner utgått på dato. Derfor kan det være greit med en smule nyfikenhet på alt nytt selv om det kanskje ikke i første omgang virker helt optimalt, eller at en kanskje ikke helt forstår det. Jeg har nokså stor tro på flerskrogsbåter blir framtidens turbåter, men jeg er for gammel til å skifte båt så det blir nok med det jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 ....tur-båten med dobbel kjøl og foroverlent mast... Dobbelkjøl er jo bare en fordel og anvendes mye ute på den holmen som kalles England. Foroverlent mast er vel i dette tilfellet for å oppnå minst mulig turbulens på "storseilet". Minner om seilføringen til en Catamaran fra 70 tallet som hadde rett mast. Plassert omtrent på samme sted. Seilte ikke så bra. De har forøvrig også denne godbiten: Her er det enkelt å reve. Men hvordan denne skal klare kryssene gjenstår å se. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avmønstret5 Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Jeg skal ikke uttale meg om masten, men dobble kjøler kan absolutt ha flere fordeler. Generelt har en seilbåt lite behov for kjøl, mest ved kryss - dobble kjøler kan også være justerbare og mer effektive i mange tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Æh.. doble kjøler har vel kun en fordel. Båten står støtt på lavvann. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 10.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Noen av dere som leste litt på hjemmesiden om idéene bak designet? Står en del der som dere seilbåtfolk sikkert kan relatere bedre til enn meg som ikke er noen seiler. Kryssvinkler osv. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
avmønstret5 Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Æh.. doble kjøler har vel kun en fordel. Båten står støtt på lavvann. Det var vel mest en Eh.. Doble kjøler har en mengde fordeler, men det forutsetter at en utvider begrepet noe til beveglige doble kjøler. Generelt har en egentlig lite bruk for en vanlig kjøl på en turbåt, den er bare i veien nedover og til å snubble med i høy sjø. Den henger der kun for å ivarta kryss, noe en ekte turseiler sjelden bedriver Mange avanserte tur- og regattabåter har en eller flere bevegelig kjøler med ulike konfigurasjoner. F.eks har mange raske turkatamaraner en dyp stikk-kjøl i vært skrog som ivaretar gode kryssegenskaper. Men en finner også raske turbåter med doble dype og faste kjøler. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Og skal en gå videre har en asymetrisk og symetrisk utforming av dobbelkjølene. Og som nevnt over er dette et utmerket konsept dersom du har stor forskjell på flo og fjære. Båten blir stående uten støtte. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avmønstret5 Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Grunne til at vi ikke ser det så ofte har nok mest med kostnader å gjøre. Den billigste løsningen på en seilbåt er å støpe en kjøl - bolter den til skroget og ferdig med det. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Derfor Baven er så billig Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
HaHa Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Angående den skråstilte masten: Jeg ser poenget med at masteprofilen ikke forstyrrer luftstrømmen i (stor/for)seilet, men det finnes jo andre løsninger, f.eks. roterbar vingemast. På kryssen vil dessuten det aktre seilet få turbulent vind fra forseilene og vil ikke være særlig effektivt, vil jeg tro. Doble kjøler: Dette konseptet har jeg tro på. Ikke i første rekke for å kunne la båten bli stående på bunnen ved lavvann, men fordi doble kjøler er et fint kompromiss for kombinasjonen bred båt/lavt dypgående/effektiv kjøl (på kryss). Min p.t. 'drømmebåt' er den franske RM 1050 som har doble kjøler. Tror ikke den er noen sinke til turbåt å være. Selvsagt er svingkjøl og stikksverd enda bedre, men de færreste vil belemre salongen sin med den type leamikk. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Det hadde ikke vært nødvendig å lene masten framover. Samme seilføring med rett mast (samme plassering) og bommen oppe hadde gitt samme virkning. Virker noe uvant med foroverlent mast. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avmønstret5 Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Min p.t. 'drømmebåt' er den franske RM 1050 som har doble kjøler. Tror ikke den er noen sinke til turbåt å være. Selvsagt er svingkjøl og stikksverd enda bedre, men de færreste vil belemre salongen sin med den type leamikk. Enig i at RM er fin og en uvanlige båtyper her i landet. Det seiler også godt i følge ulike tester. Det jeg lurer på er holdfasthet/styrke til en slik finerbåt kontra plast/polyester ... noen som kjenner til det? Angående sving-/senkekjøl, er det avhengig av at en ikke låser seg i tradisjonelle tanker om innredning. Jeg har i min båt senkekjølskassen fint integret i skottet mellom to lugarer og vil ikke bytte innredning med noen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.