chagall Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Vanlige sluseventiler er best, iallfall ift disse billige kuleventilene. Hei `Ingar`, man bør absolutt vurdere materialkvaliteten på sluseventilene som er på markedet. Her er det det mye tvilsomme kvaliteter på lik linje med kuleventiler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Tja, finnes vel knapt en båtutstyrsbutikk som har verken kule eller sluse i god kvalitet. Av pest og kolera er sluse å foretrekke. Setter seg ikke fast og fryser ikke. Hvorfor alle likevel skal ha disse kuleventilene er over min begripelse. Og hvordan kan man i det hele tatt vurdere kvaliteten? Dette er jo 'noname' produkter som selv de som selger dem vet lite eller ingenting om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 http://www.geocities.com/earlylight160/SeacockMaint.html Sjekke denne linken, den viser en skikkelig "seacock". Glem alt som heter kule eller sluseventiler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Maritim selger Guidi ventiler i messing. Hvorfor de ikke tar inn Guidi i 85-5-5-5 bronse, og ventiler med drenering er et mysterium. Jeg tror rett og slett de har regnet ut at de tjener mer penger på å selge noe som må byttes oftere. Kan ikke se noen andre argumenter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Og hvordan kan man i det hele tatt vurdere kvaliteten? Dette er jo 'noname' produkter som selv de som selger dem vet lite eller ingenting om. Det er ikke enkelt for "hvermannsen" å vurdere materialkvaliteten på en sluse/kuleventil. Ønsker man en kvalitetsventil bør det fremvises et materialsertifikat (3.1.b) med sporbarhet til den aktuelle ventil. Hvis man spør om dette i en båtutstyrsforretning har jeg inntrykk av at de fleste ikke kan noe om dette, fordi det er som du sier "noname" produkter uten merking eller sporbarhet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jendor Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Hei eghar båtsom ligger pskjøenå vestlandet daer har me ikkje minus i skjøen b.... den ligg på ca max 6-3 -. eg opna luka frå botn . aldri froset i men båt . Den ligg , og skal lialltidggegge på skjøn te eg daue ( berrre kødde) GOD JUL folkens.... MVH jendor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Har hat båt liggende på sjøen i snart 30 år og aldrig hat noe som helst frostproblem. jeg stenger ikke ventilene da jeg bruker båten hele året men tror ikke det vile bli noe problem om jeg gjorde det. På land derimot fryser en kuleventil let istykker det har jeg smertelig erfart med huvedvannkranen på hyta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Når vet du de? Bruker du dykker... Når du har strøm omkring gjennomføringen er vannskjelig å fastslå å nå er væsken på plass! Da er det bedre med noen liter spillolje. Når olja svømmer rundt båten, er det bare å stenge. NB: Utføres best når man er alene i havna. Ellers så har jeg i min karriere sett et par sprukne kuleventiler. Dessuten har jeg også sett slanger, med åpne ventiler, der vannet har frosset i slangen og slangen har dratt seg av slangefestet. Jeg kan vel si at jeg har sett like mange av hvert scenario, et par av hver. Slanger som har dratt seg av har uten unntak vært av plast. Når det gjelder sluseventiler, kan vel muligens årsaken til manglede bruk være pris. Dessuten blir de slitt og tetter ikke. Dessuten kan leamikken mellom slusa og spindelen korrodere av, slik at slusa blir stående der den var i siste posisjon. På min forrige båt hadde Yanmarmotoren nåleventil, den fungerte kjempefint inntil den satt i sju stein. Og så kommer det litt an på hvor man ligger i landet når det gjelder frost. En båt i Stavanger er ikke like ustatt som en båt i indre Oslofjord. Nå har jeg kvalitetskuleventiler på sjøvannsinntaket. De ble montert i 2000 og glir som i smør selv i dag. Dette var ventiler som en kjemisk fabrikk hadde dumpet på skroten. De har hatt et liv før de kom om bord i Hulda. Nedstrøms disse ventilene har jeg et par billigventiler til WC og aggeregat. De kunne vel koste 150 kroner pr. stk. Ventilene ble montert for tre år siden og fungerer som nye. Blir de trege, kan jeg bare skru dem av og sette inn nye. Er man redd for frostsprenging i kuleventilen, kan man bare drille et 3 mm hull i ventilhuset, slik at ventilkammeret drenerer seg når ventilen blir stengt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Maritim selger Guidi ventiler i messing.Hvorfor de ikke tar inn Guidi i 85-5-5-5 bronse, og ventiler med drenering er et mysterium. Jeg har en av de ventilene der liggend i garasjen. Den er i bronse, ser det ut til. Leamikken som skal styre slusen er dårlig. Den lekker i pakkboksen. Sentimentale årsaker er eneste gunnen til at den fremdeles ligger i garasjen. Jeg kunne ikke tenke meg muligheten av å motere en slik ventil en gang til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Jeg har en av de ventilene der liggend i garasjen. Den er i bronse, Hvor fikk du tak i den ? Meg bekjent har ikke disse blitt tatt inn her i landet. Kan du legge ut et bilde av den ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Kan vel prøve det. Nå skal jeg på en ukes jobb i Stavanger. Mulig jeg ikke rekker det før jeg kommer hjem. Ventilen er fra gamle Caroline, vadbåt bygget på Hvaler før siste verdenskrig. Så når ventilen kom om bord har jeg ikke peiling på. Hva en så stor ventil hadde å gjøre om bord i denne båten som var utstyrt med en semidiesel før jeg kjøpte båten, har jeg heller ikke peiling på. Mener at den er 1 1/2 inch. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Her er en ventil i bronse med dreneringsplugg. Denne har jeg i båten min i Thailand. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 "NilsPils" har fått seg skikkelig vare. Dette er etter min mening det eneste brukbare. Litt arbeide å bytte til slik ventil da det må lages en plan monteringsflate innvendig på skroget. Der skal også være gjennomgående bronsebolter. Personlig liker jeg best Blake sin kikk-kran da denne kan demonteres og smøres og at den slipes inn igjen om den skulle bli utett. Den biten som er skrudd inn fra utsiden skal være CNC-maskinert. Det vanlige gjennomføringene man kjøper i butikken er sandstøpt og ikke maskinert innvendig. Godstykkelsen kan derfor i mange tilfeller være nesten null. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/blakes_seacocks.htm Her er den. Legg merke til at slangestussen er integrert og at produsert i bronselegering. Den har avtapning og er reparerbar. Ingen tvil om hva jeg skal montere ved neste korsvei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 http://spartanmarine.com/catalog.html Scrolle ned til seacock Her er Spartan seacock. Litt annet design. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zeuz Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Kunne man ikke boret et hull i kuleventilen slik at f.eks. oversiden er åpen og kan slippe frostsprengt vann ut av kulen? Den vil jo fortsatt være tett utenfra når den stenges?! Har lagt ved en flott skisse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Jepp, se innlegg 33, siste setning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Øyvind Jørgensen Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Maritim selger Guidi ventiler i messing.Hvorfor de ikke tar inn Guidi i 85-5-5-5 bronse, og ventiler med drenering er et mysterium. Jeg tror rett og slett de har regnet ut at de tjener mer penger på å selge noe som må byttes oftere. Vi kjøper Guidi gjennomføringene fra en norsk grossist, og de har ikke bronse i sortimentet. Vi har derimot fått tilbud fra en italiensk produsent om levering av med Cu85pb5sn5zn5 legering. Dette er bronse, men i følge fabrikken er det ikke såkalt "Naval Bronze" Prisen blir visstnok betydelig høyere enn messing, fordi bronse produseres i mindra kvanta og støpeprosessen er mer tidrevende. Vi kan også få tak i fittings i Naval Bronse fra USA, men når vi regner på prisen ender vi gjerne med å mene at det blir for dyrt. Relativt små kvanta + tunge varer = Høy fraktkostnad. Dersom noen på Baatplassen kan fortelle meg om det er tilstrekkelig med Cu85pb5sn5zn5 legering i stedet for Naval Bronze så er jeg takksam for info. Dersom mange nok kan tenke seg å kjøpe skikkelige bronseventiler med drenering, så tar vi de gjerne inn. Jeg tror prisen er høyere enn et gjennomsnittlig besøk på Polet. At vi selger ting med tanke på at de skal gå i stykker og båten skal til havets bunn er helt forkastelig. Tror du virkelig at noen tenker slik? Vi ønsker å lagerføre de varene våre kunder ønsker å kjøpe, og vi gir muligheten for at alle kan kommentere kvaliteten direkte på www.maritim.no til åpen beskuelse. Alle får dermed anledning til å påvirke vårt vareutvalg og til å informere sine båtvenner om erfaringer med hvert enkelt produkt. Vårt utvalg av varer styres av daglig kontakt med kundene i alle våre butikker, og alle medarbeidere hos oss debatterer livlig på intranettforum hvilke varer som skal inn eller ut, basert på de tilbakemeldingene som kundene gir. Vennlig hilsen Øyvind@Maritim Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Naval Bronze: Sn=6.0%, Pb=1.5%, Zn=4.5%, Cu=88% "Maritims legering" fra Guidi: Sn=5,0%, Pb=5,0%, Zn=5,0%, Cu=85% Det er noe mindre kobber i Maritim legeringen og noe mer bly og mindre tinn... ellers tilnærmet samme materialet...sikker tilnærmet like god også for båtformål her hos oss... men metallurg kan sikker gi et godt svar her... Setter pris på et slikt initiativ fra Maritim ... så gjenstår det å se om den vanlige dødelige er villig til å betale merkostnaden her.... da... Der er jeg ikke like sikker Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Jeg har kjøpt Guidi bronseventiler og gjennomføringer fra Danmark i 85-5-5-5 bronse. Prisen lå ca. 30% over prisen på vanlig messing fittings fra Maritim. Slett ikke noen upris dette. Frakt fra Danmark var marginalt dyrere enn innenland i Norge. Dansk moms blir trukket fra. Det virker som danske båtutstyrsbutikker har bedre kompetanse på området. Heldigvis er man ikke avhengig av norske butikker lengre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Jeg kan ikke helt fatte hvordan kula i kuleventiler kan fryse. Her er et snitt av en vanlig kuleventil: I åpen stilling er det intet problem over hode. Vri håndtaket 90 grader og man får lukket stilling slik som bildet viser. Er det fortsatt et problem? Hvordan kan vann bli fanget inni kula? Spiller det noen rolle hvilken vei kuleventilen er montert? Hva er det jeg ikke ser her? Er det slik at hvis det fryser, så ødelegges det fordi hele ventilhuset sprenges og ikke fordi kula står den ene eller den andre veien? Men på sjøen er dette med frostsprengning i kuleventilen en umulighet, er det ikke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Fordi det er flere typer vanlige kuleventiler. Noen kuler stenger begge sider. Den du viser kan kun trykksettes fra en side i høytrykkapplikasjoner. I båt betyr det ingenting Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Det du har bilde av er ikke en vanlig kuleventil. På en vanlig kuleventil er kula hel. Du viser her en halv kule. Det er meget uvanlig, og første gang jeg ser. I tillegg er alt som er farget blått potensielt vann. Da kan det fryse både under og over denne halve kula. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Det bildet Lotus viser er nok ikke en vanlig kuleventil av floating ball typen som er mest brukt... På en vanlig full bore eller reduced valve er det en kule med et sylindrisk hull gjennom Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Stusser litt på den skissen din Lotus. Med helt åpen kuleventil vil det vel vere "fanget" noe vann mellom tetningene og kulen. Hvis dette vannet fryser kan det, i teorien, sprenge huset. Med stengt kuleventil kan også huset fryse i stykker. Vannet "fanges" i kulen, stenges inne mellom tetningene. Det er der jeg stusser litt på skissen din, der ser et ut for at bare ene siden stenges.... Mulig jeg oppfatter skissen feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.