Jump to content

Vil kuleventilen fryse med båten på sjøen?


Tranen2

Recommended Posts

Hvor lav temperatur skal til før en kuleventil (naturlig nok fylt med sjøvann) fryser når båten ligger på sjøen?

Temp i sjøen er +6 grader.

 

Vil ikke temperaturenergien i vannet som står i direkte berøring med kuleventilen, sørge for at den ikke fryser selv om det er lavere temp enn 0 grader inne i båten?

 

Hvor mange minusgrader i luften tåles før en må begynne å forvente at kuleventiler fryser???

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Båter som ligger i vannet på vinteren bør ha kuleventiler opne. Båter har gått ned etter frostsprengning i kule. Vannet ligger der stille og kule tåler ingenting. Før i tiden var fleste forsikringselskaper inne på at bunnventilene skulle vært stengte om vinteren men dem har gått fra den teorien i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hatt varme i motorrom, og selv med lufttemperaturer ned mot -15C har det gått helt greit. Jeg har et ute/inne termometer i båten, med føleren i motorrommet. Det har ennå ikke vært under null! Men vær obs på luftinntak, det skl ikke mye trekk til før det fryser....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Aldrig hørt at dette er et problem med båten på sjøen. Båter på land derimot, med vann innelukket i kuleventilen, sprenger adskillige ventiler ila. sessongen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Frøys en kuleventil hos meg i en båt en gang , da hadde det vært -12-15 i flere uker uten at båten var i bruk . Men hvorfor ha den åpen når du ikke bruker båten ? Foresten skal den jo være stengt i følge forsikkringa ,selv om jeg aldrig gjør det . Uten om da det er bikje kaldt å båten ikke skal brukes , da stenger jeg dassen inn / ut og kjølevann inn . Men for at det skal fryse ,ettersom det er det du spurte om .Så skal det bli kaldt i vannet først , å hvor kaldt . Tja si det , men det skal bli veldig kaldt før det er noe fare mener jeg da . Men har du ikke gjort , så steng kuleventilane dine .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

fleste forsikringselskaper inne på at bunnventilene skulle vært stengte om vinteren men dem har gått fra den teorien i dag.

Mener dem sier det enda jeg da men , etter praten i bua idag så virka det slik . Men du veit kansje noe annet ....

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett -4 i vannet i havner i Indre-Oslofjorden. Eneste grunnen til å havne har ikke vært bunnfrosen er bobbelanlegg men den har ingen påvirkning inne i stengt kule. Mindre fare for skade i den kulden hvis ventilen står open og slanger tåler mer utvikling en metalventiler. Flere takstmenn er inne på den teorien også.

Link to post
Share on other sites

..... så steng kuleventilane dine .

Tine III

Det er jo det jeg har gjort. Ventilene ER stengte. Det er her faren for frostspreng ligger, det lille restvannet som blir innestengt i en kuleventil når den stenges.

 

Om jeg åpner ventilene er dette problemet borte. Men om uhellet likevel skulle være ute, og båten synker (av andre grunner?) vil forsikringsselskapene henge seg opp i at ventilene var åpne...

 

Høna eller egget? ;-)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

I Sandvik 28'n som jeg hadde , der frøys kuleventilen og slangen inn til dassen .Men da var det kuldeperiode på 4-6 uker med kulde over -12 . Kjente etter sånn helt tillfeldig ,da var den bånntæla . Men i motorrommet holder det seg bedre trur jeg , der er det jo isolering rundt om .I min båt den gangen var det + grader i motorrommet , men da er luftinntak og andre ting stengt . Har frostvakt i motorrommet , den skal slå seg på ved +5 .Meget sjelden den er varm den ovnen der .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke kvitte seg med kuleventilen og få seg en skikkelig "seacock" fra eks. Blakes med avtapning.

 

Jeg gjorde et søk på nettet med seacock som søkeord og kom over en masse nyttig info. Det er bare å hive ut kuleventilen og få seg en skikkelig ventil som er utstyrt med avtapning for innestengt vann.

 

Der finne mange å velge mellom: Blake, Groco, Perko, Forespar, Conbraco, Spartan, Apollo, Buck mm.

Link to post
Share on other sites

Om jeg åpner ventilene er dette problemet borte. Men om uhellet likevel skulle være ute, og båten synker (av andre grunner?) vil forsikringsselskapene henge seg opp i at ventilene var åpne...

Som mange gjør som har dyre båter, dem for skriftlig fra selskapen sin hvilken kraver dem gjør til vinterlagring. Jeg har sett begge deler fra selskapene men tinger bør diskuteres utifra vannet som båten ligger i.

Link to post
Share on other sites

Du løsner slangen til kran, toalett, vask etc. Heller frostvæske i slangen med stengt ventil. Er nivået i slangen over vannlinjen, vil væsken strømme ut når ventilen åpnes. Den lukkes relativt kjapt igjen og slangen kobles på plass.

 

En eventuell dykker kan konsentrere seg om å inspisere kjølskader, plukke krabber eller rett og slett nyte den gode sikten vinterstid.

Link to post
Share on other sites

Hell frostvæske ned i slangen til kuleventilen og steng når frostvæsken strømmer ut.

For å unngå å ødelegge nattesøvnen gjorde jeg nettopp dette for en time siden. Egentlig en ganske enkel operasjon. Tok ca 15 min. Lurer på hvorfor jeg ikke tok alle ventilene da jeg tok denne runden i høst...

 

Gjorde så her:

Med stengt ventil demonterte jeg slangen inn til doen, trakk slangen opp slik at den var over havoverflaten. Åpnet ventilen og blåste ut vannet i slangen. Ingenting frosset. Tømte deretter frostveskeblanding 50/50 i slangen og åpnet forsiktig ventilen. Fylte etter med blandingen ca 1 liter. Så stengte jeg mens frostvesken var på vei ut av ventilen.

 

Føler meg trygg på at restvannet i kuleventilen består av frostveskeblandingen nå...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er så kaldt i motorrommet at sjøvannet fryser til is, da blir det viktig å enten drenere sjøvannskretsen eventuelt kjøre glykolblanding inn i sjøvannskretsen.

 

Er en mager trøst at en åpen kuleventil har overlevd når motoren har fått frostskader, selv om det naturligvis er bedre enn at båten synker...

Link to post
Share on other sites

Hvis det er så kaldt i motorrommet at sjøvannet fryser til is, da blir det viktig å enten drenere sjøvannskretsen eventuelt kjøre glykolblanding inn i sjøvannskretsen.

NÅR fryser sjøvann til is?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

NÅR fryser sjøvann til is?

 

Det er det ikke uten videre mulig å svare på :confused:

 

Det er i stor grad avhengig av saltinnholdet.

 

Mener at vanlig (stillestående) havvann fryser ved ca 2 minusgrader.

 

Mulig det finnes en tabell som viser sammenhengen mellom temperatur og saltinnhold, men det kjenner eg ikke til.

Link to post
Share on other sites

I mange båter er ikke mulig å løsne slanger fra septiktanker og annet utstyr om bord til å få i frostvæske. Jeg forklarer meg om større båter der som dem er mitt fag. Fleste av dem har hevertventil rett etter sjøvannsinntak til motor og frostsikring av motor påvirkes der ikke av hvort inntak er opet elle ikke. Sikkert går de greit å få frostvæske i ventiler på båter av enklere oppbyggning.

Link to post
Share on other sites

I polisen fra Sparebank 1 forsikring så står det at kranene skal være stengt i perioden 1 november til 1 mars unntatt nå man bruker båten da.. Selv hadde jeg ventilene stengt i fjor vinter når den ble liggende ett par måneder uten bruk....

 

Sjøen der jeg jeg lå holdt alltid plussgrader, sterk strøm opp til 2-3 knop..... Temperaturen utendørs var ned til minus 12 på det meste og laveste temperatur inne i båten var minus 1,5 og i mororommet minus 0,5.... Hadde ikke noe varme på..... Ikke noen problemer i det hele tatt... selv ikke vannflasker med vanlig drikkevann ombord frøs ikke...

 

Det eneste som frøs var dusjhodet på badeplattformen siden jeg ikke hadde drenert den.... forøvrid skjedde akkurat det samme året før.... og hadde nok hendt igjen denne vinteren om jeg hadde hatt båten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I mange båter er ikke mulig å løsne slanger fra septiktanker og annet utstyr om bord til å få i frostvæske.

 

Man kan da pumpe en blanding frostvæske via toalettet eller uttaket på dekk (om man har) i en fra før tom septiktank. Selv hører jeg det renner frostvæske i slangen når jeg så åpner kuleventilen noen korte sekunder før vinterstengning.

 

Har en 40 w pære i motorrommet for sikkerhets skyld. Har aldri vært under 5 grader her.

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg kan huske (og når det gjelder båt, så er jo det en stund) har jeg aldri brydd megmed å vinterkonservere. Båtene mine har ligget ute året rundt, uten varme i motorrommet. Tre av dem hadde "utendørs" motorkasser eller -lokk. Aldri et eneste problem med frost eller minusgrader. I nåværende med "innvendig" maskinrom har jeg heller ingen varme på. Like fullt er det aldri en eneste minusgrad i maskinrommet. Det forekommer ikke -- jeg har temperameter med minne -- selv om tempen noen ganger har vært så vidt under null oppe i salongen. (Jeg har to små varmeovner, en i akteren og en i forlugaren). Så lenge sjøen ikke fryser, vil maskinrommet holde plussgrader. Så enkelt er det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Om jeg åpner ventilene er dette problemet borte.

Vært mye diskusjon om dette. Alle kuleventiler vil ha mer eller mindre vann i det lukkede rommet mellom kula og huset når ventilen er helt åpen. Men jeg kan ikke huske å ha sett noe praktisk bevis for at volumet av dette vannet er nok til å sprenge huset.

Muligheten for sprengning blir minst dersom ventilen settes i halvåpen posisjon, da er det passasje ut fra dette rommet.

 

Se denne tråden for IF's holdning til saken.

 

Vanlige sluseventiler er best, iallfall ift disse billige kuleventilene. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...