Øyvind Jørgensen Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Norske båtprodusenter bruker nesten utelukkende messing under vann så vidt jeg vet. Hva bruker utlendingene? Bavaria? Beneteau? Regner med at der er noen på forumet som kan bidra med kunnskap om dette. Så var det legeringen da, om noen metallurger på forumet kan gi av sin kunnskap om Bronse 85-5-5-5 er OK legering, eller om det må være Naval Bronze for at det skal ha noen hensikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Ifølge Force Instituttet i Danmark er såkalt 85-5-5-5 bronse det foretrukne materialet til skroggjennomføringer til båt. Vandindtag til skroggenmmeføringer i bronze. Guidi bronze marine fittings er markedets mest korrosionsbestandige fittings - disse fittings overholder gældende standard for brug i både. Alle fittings er udført i meget høj kvalitet. Udført til standard UNI EN 1982 - CC491K (CuSn5Zn5Pb5-C). Vil du vide mere om bronze ombord: Klik her for at hente artikel fra Force instituttet om bronze fittings på lystfartøjer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Øyvind Jørgensen Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Ser ut som om linken til Force instituttets artikkel er fjernet fra ShipShop. Vår leverandør i Italia sier også at 85-5-5-5 legering er OK, men siden Naval Bronze har en annen sammensetning lurer jeg fortsatt på om det er safe å gå for "second best" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Guidi bronze marine fittings er markedets mest korrosionsbestandige fittings Hørt om Marelon? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Vår leverandør i Italia sier også Da kan du vel bare spør deres egen leverandør i Italia da kanskje, om hvorfor de produserer i UNI EN 1982 - CC491K (CuSn5Zn5Pb5-C). Kanskje deres leverandør har en grunn til å mene at dette er best ? Kanskje de til og med er spesialister på dette feltet. Her er link til produsenten deres: http://www.guidisrl.it/Home_E.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Øyvind Jørgensen Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Takk, vi kjenner godt til Guidi og deres nettsider. Både de og deres italienske konkurrenter støper 85-5-5-5 legering. Ingen av de presterer særlig kunnskapsrike svar når man spør om den praktiske forskjell på Naval Bronze og vanlig bronselegering. Vi får svar som " etterspørselen etter Naval Bronze er så liten, og støpeprosessen er krevende...så vi leverer 85-5-5-5" Vi får se om vi kan få litt bedre info fra andre siden av Atlanteren, eller kanskje det er noen på Baatplassen med årntli peiling som kan legge inn et svar? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Takk, vi kjenner godt til Guidi og deres nettsider. Både de og deres italienske konkurrenter støper 85-5-5-5 legering. Ingen av de presterer særlig kunnskapsrike svar når man spør om den praktiske forskjell på Naval Bronze og vanlig bronselegering. Vi får svar som " etterspørselen etter Naval Bronze er så liten, og støpeprosessen er krevende...så vi leverer 85-5-5-5" Vi får se om vi kan få litt bedre info fra andre siden av Atlanteren, eller kanskje det er noen på Baatplassen med årntli peiling som kan legge inn et svar? Den er grei, har skrevet en del om dette tidligere, men kan ta noe en gang til: NS 16510 CuSn10... Helt utmerket for sjøvann og støpbar. (Tinnbronse) NS 16 520 CuSn9Zn4Pb2... Helt utmerket for sjøvann og støpbar (Rødmetall) NS 16532 CuSn6ZnNi... Helt utmerket for sjøvann og støpbar (Rødmetall) NS 16570 CuAl10Fe5Ni5... Helt utmerket for sjøvann og støpbar (Aluminiumbronse) NS 16575 CuAl10Fe3... Helt utmerket for sjøvann, usikker støpbarhet (Aluminiumbronse) Nå har jeg referert til NS, så man får finne overganger. NS 16532 er lik med f.eks. ISO 1338, DIN 1705, BS LG4 etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Ja den var klargjørende. Du nevner ikke CuSn5Zn5Pb5 engang. Såkalt 85-5-5-5 bronse. Så den er ikke grei da Hulda. Er det det du mener ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Norske båtprodusenter bruker nesten utelukkende messing under vann så vidt jeg vet. Hva bruker utlendingene? Bavaria? Beneteau? Når du prater om utlendingene B&B prater du om billige produsenter og hvis du ønsker din butikk kun inn på billige markeden bør du forsættes med messingvarene. Jeg vet ikke om noet svensk verft som leverer annet en broncelegering. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Ja den var klargjørende. Du nevner ikke CuSn5Zn5Pb5 engang. Såkalt 85-5-5-5 bronse. Så den er ikke grei da Hulda. Er det det du mener ? NS 16530, den er grei, trodde jeg hadde fått den med. Det er sikkert en del andre som også er greie. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Puhh, det var det jeg trodde Hulda. Det hele er litt pussig. Man skal ikke langt tilbake før "CE og samsvarsærklærings spøkelses" tid før også norske båtbyggere brukte skikkelig rødgods i gjennomføringene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 14.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Da jeg startet denne tråden var det et ønske om gode råd i frostperioder. Og om håndfast kunnskap. Men det var en annen ting også. Da jeg i fjor kjøpte min over 30 år gamle seilbåt, forlangte jeg som en del av handelen at alle skroggjennomføringer og stengeventiler ble byttet. Det ble også gjort av fagfolk på marina, men motvillig. De ville egentlig ikke bytte da kvaliteten på de som stod i, var som ny og mye bedre enn de som brukes i dag. De som stod i kunne holdt i 30 år til, fikk jeg vite. De som ble innsatt ny måtte jeg belage meg på å bytte om 5-6 år, ble jeg fortalt. Kan det virkelig være slik? Min båt ble laget i Frankrike på midten av 70 tallet. Kan det være slik at dagens standard ikke holder mål.... byttes etter 5-6 år??? Er det mulig??? A. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Det er dessverre helt korrekt. Sannsynligvis ville dine gamle bronsegjennomføringer stått nærmest evig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 14.Desember.2008 Del på Facebook Svart 14.Desember.2008 Nei det var nok ikke noe sjakktrekk å forlange dem byttet hvis det var bronseventiler som stod der originalt. De kan jo se litt skumle ut etter mange år men holder i mange tiår hvis de ikke er utslitt rent mekanisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.