Jump to content

Vil kuleventilen fryse med båten på sjøen?


Tranen2

Recommended Posts

Norske båtprodusenter bruker nesten utelukkende messing under vann så vidt jeg vet. Hva bruker utlendingene? Bavaria? Beneteau? Regner med at der er noen på forumet som kan bidra med kunnskap om dette. Så var det legeringen da, om noen metallurger på forumet kan gi av sin kunnskap om Bronse 85-5-5-5 er OK legering, eller om det må være Naval Bronze for at det skal ha noen hensikt.

Link to post
Share on other sites

Ifølge Force Instituttet i Danmark er såkalt 85-5-5-5 bronse det foretrukne materialet til skroggjennomføringer til båt.

Vandindtag til skroggenmmeføringer i bronze.

 

Guidi bronze marine fittings er markedets mest korrosionsbestandige fittings - disse fittings overholder gældende standard for brug i både. Alle fittings er udført i meget høj kvalitet. Udført til standard UNI EN 1982 - CC491K (CuSn5Zn5Pb5-C).

Vil du vide mere om bronze ombord:

Klik her for at hente artikel fra Force instituttet om bronze fittings på lystfartøjer

 

 

Link to post
Share on other sites

Vår leverandør i Italia sier også

Da kan du vel bare spør deres egen leverandør i Italia da kanskje, om hvorfor de produserer i UNI EN 1982 - CC491K (CuSn5Zn5Pb5-C).

Kanskje deres leverandør har en grunn til å mene at dette er best ?

Kanskje de til og med er spesialister på dette feltet.

Her er link til produsenten deres: http://www.guidisrl.it/Home_E.html

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk, vi kjenner godt til Guidi og deres nettsider. Både de og deres italienske konkurrenter støper 85-5-5-5 legering. Ingen av de presterer særlig kunnskapsrike svar når man spør om den praktiske forskjell på Naval Bronze og vanlig bronselegering. Vi får svar som " etterspørselen etter Naval Bronze er så liten, og støpeprosessen er krevende...så vi leverer 85-5-5-5" Vi får se om vi kan få litt bedre info fra andre siden av Atlanteren, eller kanskje det er noen på Baatplassen med årntli peiling som kan legge inn et svar?

Link to post
Share on other sites

Takk, vi kjenner godt til Guidi og deres nettsider. Både de og deres italienske konkurrenter støper 85-5-5-5 legering. Ingen av de presterer særlig kunnskapsrike svar når man spør om den praktiske forskjell på Naval Bronze og vanlig bronselegering. Vi får svar som " etterspørselen etter Naval Bronze er så liten, og støpeprosessen er krevende...så vi leverer 85-5-5-5" Vi får se om vi kan få litt bedre info fra andre siden av Atlanteren, eller kanskje det er noen på Baatplassen med årntli peiling som kan legge inn et svar?

 

Den er grei, har skrevet en del om dette tidligere, men kan ta noe en gang til:

NS 16510 CuSn10... Helt utmerket for sjøvann og støpbar. (Tinnbronse)

NS 16 520 CuSn9Zn4Pb2... Helt utmerket for sjøvann og støpbar (Rødmetall)

NS 16532 CuSn6ZnNi... Helt utmerket for sjøvann og støpbar (Rødmetall)

NS 16570 CuAl10Fe5Ni5... Helt utmerket for sjøvann og støpbar (Aluminiumbronse)

NS 16575 CuAl10Fe3... Helt utmerket for sjøvann, usikker støpbarhet (Aluminiumbronse)

 

Nå har jeg referert til NS, så man får finne overganger. NS 16532 er lik med f.eks. ISO 1338, DIN 1705, BS LG4 etc.

Link to post
Share on other sites

Norske båtprodusenter bruker nesten utelukkende messing under vann så vidt jeg vet. Hva bruker utlendingene? Bavaria? Beneteau?

Når du prater om utlendingene B&B prater du om billige produsenter og hvis du ønsker din butikk kun inn på billige markeden bør du forsættes med messingvarene. Jeg vet ikke om noet svensk verft som leverer annet en broncelegering.

Link to post
Share on other sites

Da jeg startet denne tråden var det et ønske om gode råd i frostperioder. Og om håndfast kunnskap.

 

Men det var en annen ting også. Da jeg i fjor kjøpte min over 30 år gamle seilbåt, forlangte jeg som en del av handelen at alle skroggjennomføringer og stengeventiler ble byttet. Det ble også gjort av fagfolk på marina, men motvillig. De ville egentlig ikke bytte da kvaliteten på de som stod i, var som ny og mye bedre enn de som brukes i dag. De som stod i kunne holdt i 30 år til, fikk jeg vite. De som ble innsatt ny måtte jeg belage meg på å bytte om 5-6 år, ble jeg fortalt.

 

Kan det virkelig være slik? Min båt ble laget i Frankrike på midten av 70 tallet. Kan det være slik at dagens standard ikke holder mål.... byttes etter 5-6 år??? Er det mulig???

 

A.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...