Jump to content

Prosjekt: Draco 1700st diesel


gangso

Recommended Posts

tja.

 

men orginal turboen passer i vertfall ikkje.. eg prøvde og bytte og den orgniale va mindre.

 

trur de beste er og få tak i ny maskin. da dinna har vert under vatn og olja fauk ut fra før.

 

ei ny maskin kan ikkje vere så veldig dyrt heller..

 

glassfiber har eg kjøpt. 5kg spann polysester og 0,9*10meter duk.

William Andrè

Link to post

letteste og billigste er å kjøpe en komplett 145 motor med drev og prop etc

får du tak i en raset / skjært seg eller satt seg etc slik pakke billig kan du hente en b23 eller b21 på bilhuggern og flytte alt over :smash:

jeg kjøpte for noen år siden en komplett pakke med ødlagt blokk (frostsprengt) for 7-8 lapper og henta en b23 blokk for en 500 lapp hos en privatkar jeg fisket opp fra bilbørsen eller hva det heter

mener å huske jeg brukte toppen til båtmotoren ellers må du bruke blytilsetning i di gamle motorene

noen av di nyere b230 motorene (sikkert flere også/husker ikke helt) går på blyfri ...

lykke til og stå på

Link to post

Det med bly og bensin kan glemmes, de har samme delenummeret med og uten, var en periode de sa dette pga bilprodusentene ikke garanterte noe

jeg som bilmekaniker vet dette veldig godt, men... foralldel en B230, de tidligere har annen veiv med bare 4 motvekter og mindre ventiler.

ja en slik ducato maskin er fin, men husk ikke elekronisk dieselpumpe, fiat + elektronikk = plage FIAT = Fiks It Again Tomorrow :) ler

de motorene er greie de, går langt.

bruktbildeler.com se der

Link to post

Jobbet med fiat fra 97-02, hadde en del problem med startsperra på dieselpumpa, denne var det enkelt og fjærne, og pumpa var en helt grei den,

 

Personlig synes jeg båten din fortjener en motor drevet av bensin, det er synd du solgte motoren som sto i, har selv en aq 140 i min båt, og jeg syns den passer fint til båten,

motoren går billig, og det er rimelige reservedeler til den hvis man slipper og kjøpe orginal vp :flag:

Norske båter er best!

Link to post

Der er jeg aldeles enig med Draco aq140

men aq145 har en bedre topp, den 531 toppen, går billigere og raskere, men jeg klarer jo meg med B20 AQ130

jeg bruker den siste typen P kam og en steg 3 trimmingstopp med digre ventiler og 10,7-1 i komp, motor er bora til 2,2

noe ræl jeg hadde liggende fra min ungdom, den yter rundt 160 hester + , 32 liter i timen på 5800 rpm 43 knop

22 liter 30 knop = fin masj

Draco 17 / 1700 skal jo egentlig ha en rød en den da...

Link to post
Det med bly og bensin kan glemmes, de har samme delenummeret med og uten, var en periode de sa dette pga bilprodusentene ikke garanterte noe

jeg som bilmekaniker vet dette veldig godt, men... foralldel en B230, de tidligere har annen veiv med bare 4 motvekter og mindre ventiler.

ja en slik ducato maskin er fin, men husk ikke elekronisk dieselpumpe, fiat + elektronikk = plage FIAT = Fiks It Again Tomorrow :) ler

de motorene er greie de, går langt.

bruktbildeler.com se der

 

er dette noe du virkelig kan stå for med å kjøre uten blytilsetning???

vetilseter evnt ventiler er ikke det samme spør du meg - har hørt det fra ganske mange hold og i den kretsen jeg vanka var det maaaaaaaaaaaange volvo mekanikkere

det finnes oversikter rundt om på bensinstasjoner etc vilkne biler som går på blyfri eller ikke etc også - gjorde det vertfall for noen år sia

er ganske sikker og bestemt på at jeg aldri hadde turt å kjøre uten med mindre ikke du eller noen andre kan dokumentere dette

Link to post

dokumenere dette kan jeg ikke, tror det ikke fins, for eller i mot, jeg kjørte min B20 trimma med steg 4 topp og bora til 2,2, kun blyfri, valgte komprisjon som kunne klare valgte oktantall, 11,25 - 1 , den oktan som var blya hadde 99 så 98 oktan, da kjørte jeg med 11,8 til 12,2 - 1 i komp, oktan er vesentlig for hvor mye kompresjonsforhold man kan benytte, selv med variabel kamvinkler og bankesensor'er. delenummerene i de toppene som "ikke" kunne bruke blyfri kontra de som kunne, er det samme, noen valgte å si det er stelitt belegget i toppens ventilseter som er årsaken, volvo brukte aldrig stelittbelegg i ventilsetene, men noen alutoppede motorsykkler gjorde dette, som honda, de slutta med dette, har en honda med slikt.

jeg sliper kansje 100 alutopper og 30 - 40 ståltopper i året, planer vel 50 stk i året, overhaler 20 30 stk, osv... jeg ser ikke annet enn at motorer tåler blyfritt, rettnokk har man forliten ventilklaring, ja da kan ventilsetene i toppen bli slitte og man må slakke ventilspillet, shims eller justeringer, blyet i bensinen var det for i hovedsak fungere som en form for kjøleoverføring mellom ventilsetet og ventilen, det er jo der 60% av varmen avledes, resten igjennom ventilstammen, standardventiler, de med natronfylling er det vesentlig mer igjennom ventilstammen.

1000531 toppen til volvo har natronfylte ventiler, det har noen få andre også, blyet i bensinen var der for i all hovedsak å gi varmeoverføring i ventilsetene, fordi den tids bensin var av så dårlig egenskaper med termiske egenskaper, i dag er dette løst med kadmiumløsninger og kadmium elektrolytter i drivstoffet, dette har langt bedre egenskaper enn bly kunne gi, dette kunne ikke dokumenteres i den første tiden, derfor var det at flere bilprodusenter ikke ville gå god for dette, garanti er en alvorlig sak, tenk!

Jeg kjører 95 oktan blyfri på min B20 i båten, den virker enda, ventilspillet er 0,45 mm bedre med en tiendedel mer enn en forlite, da kan ventiler brenne.

kan kun bruke blyfritt, spør de med gamleste bensinmaskiner no, den kan kun fylle blyfritt, jeg vet ihvertfal ikke om blya bensin, vet om et titals B20 og flere b21, 23 som kjører 95 oktan uten noe form for annet er glede, 2 B30 6 syl aq 170 kjører og 95 blyfritt i årevis, google det så blir vel dette klarere.

offtopic dette men kansje interesant.

er vel mekanikeren som skruer på dette som vet dette av erfaring, var skeptisk jeg og tidligere, men har erfart.

noen sier de bruker tillsettinger en og annen gang, hver 4 tank, vell, dette blir som å ha olje i bensinen ti en totakter hvar 4 gang en fyller, den går ikke i mange sekunder uten olje, dette har vel de med sag ellet trimmer som har forsøkt å avvenne de med olje, det blir somregel bare dyrt, jada vi selger også hageutstyr der jeg jobber.

18 års erfaring skaper litt kunnskap...

om du har en 68 B18 eller en 70 B20, ja jeg kan stå inn for at den ikke dør av å bruke dagens bensin som er totalt blyfri, blyet sørget for kjøleoverføring mellom dårlige ventiler og slitte ventilseter, dagens petrolium er ganske mye bedre enn den de hadde for 20 - 40 år siden, skulle noen gjøre større av dette, google da

får man blytilsetting i dag da ?, mener det kun er kadmium man får kjøpt på flasker til å spe på med, noen tjener på det og...

vet ikke om en eneste veteranbil som har sjært seg eller fått noe form for problemer av å fylle dagens blyfrie utilsatte bensin enda, sjefen har en 61 mod opel rekord olympia p1 1200, purrer fint den, det gjør og min 76 mod 244 med B20 540000, 380000 uten bly, vauxhal viktor 74 og 76, viva 72, hillman 54, MGA 53, MGB 67 og 71, amazon 64, 67, 68 0g 70, en hel hau andre veteranbiler som bruker 95 oktan fra vanlige pumper uten noe form for tilsettinger, fungerer som vanlig, dette er ikke et tema lenger.

for de av dere som fortsatt ikke klarer å fordøye dette, ring til den aktuelle forhandlers delelager å spørr etter delenummeret til den før og den etter så ser dere, samme nummer på ventiler, ventilseter, topper, og ventiltettinger, ja stempler og.

jeg kunne sende ut sider opp og ned fra autodata til jeg ble banna pga spam, sikkert noen som fortsatt ikke gir seg på den blydebatten, jeg sier... glem det

her drev topicen av i en storm, haler til kai igjen, William, har du sjekka ivecoen din om det er håp for den ? tror ikke den er død, kansje vil koste litt å få den i drift men tror du kan klare det, må jo være motor/maskin erfarne folk du kan spørre om hjelp i ditt nærmiljø vil jeg tro

håper virkelig du får til den båten, Draco 17 / 1700 er vel den bedre 17 foteren med innenbords som er laga.

Du laga jo denne tråden for du ville bygge om din Draco til diesel, jeg håper du får det til, selv om jeg mener denne båt skal ha en penta bensin, gi ikke opp enda, forsøk mer, du er en sån nevenyttig ungdom som jeg har god tro på, tror det er veldig mange fedre her inne som leser tråden din som skulle ønske deres sønner hadde klart lignende greier, du kansje blir litt "mødd" lei av all nedturene, du blir sterk av slikt, ståpå, ikke sant alle dere ?

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

enkelt å bytte den, ihvertfall for en som deg, men det er en herda glassrute, ikke bruk vanlig, det er farlig, kan skjære folk i filler

svarte hadde jeg bodd i nærheten skulle jeg gitt deg ei hand eller to, men ei...

har dere snødd nere da ? kalt ? her er mye snø og grisekalt, -10 er kalt det ytterst på kysten, som -20 ++ på østlandet

må ikke gi opp no, få den norske flekkefjordske skuta i ship shape.

rute kan kjøpes etter mål, er de som herder slike, aner ikke hvem

har du fått gjort masse da ?

vell overstått jul og godt nytt år foresten, til alle !!

 

no er det frokost, så til jobben, snakkes

Link to post

en god del, spes om den har turbo og 110 - 130 hk, da kan du selge den for minst 50 laken og handle deg en finfin maskin selv

den er fortung til dracoen din, du burde kansje testa en peugot/citroen diesel, den er vel 110 gamp og lett, kan hende jeg vet om en, kan spørre

du kan bruke det drevet men teste deg frem med propeller, går å rekne det ut foresten

Link to post

Når det gjeld diesel, er det nok veldig få motorar å velja i i den vekt/hk/pris klassa du er ute etter. Det fins eigentlig ikkje noko brukbart fra Volvo, alt dei lagde før D3 vert enten for tungt eller for svakt i din båt. Det fins dei som har sett turbo på gamle MD21 motorar, og det kunne nok kanskje fungert, men det vert veldig usikkert kor lenge det held.

Men kanskje ein Ford 2,5 TDI (transit), eller noko firsylindra turbo frå Mercedes? Men desse er jo sjeldne å finna ferdig mariniserte.

 

Med 2,15 i utveksling må du ha ein motor med marsjturtall minst opp mot 3500, ellers blir det problem å få fatt i stor nok propell. Du får såvidt eg veit opp til 21 stigning til Volvodrevet, og med RPM 3500 og utveksling 2,15 får du då ein fart på rundt 25 knop.

 

Ellers er eg heilt einig med Draco1700 AQ130: Ein AQAD31 er for tung for din båt, men i høgsta grad ein salgbar motor. Så den må du få opp å gå!

 

Alt i alt: det enklaste er nok ein passande bensinar, dessverre....

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post

Hei, har foresten en ford 2,5 l td , toppen ar avskrudd og noen deler til, men alt er med, tror det også er pakningssett med, er en 100 hk

 

men men, setter man inn en B230f motor eller med en bokstav til, fx ft da er den en 136 hk, men er noe å bygge om til innsprut, en aq145 og opp bør du satse på, da får du en

kjempe bra maskin

aq130, da får du en sjøvasskjølt motor, en b20, den har rusta lenge og ikke sikkert den har så veldig mange årene igjen, men bygger du om til ferskvannskjølt, da må du finne en på høgger'n

og en varmeveksler, da kan du bygge den om til ferskvannskjølt, jeg gjorde dette med min + litt til

 

en volvo bensinmotor er nok det beste for den lille båten, den er sikker, pålitlig og lett, deler finnes over alt, den er stille om man har litt isolasjon i rommet

mitt ca forbruk, 13 L 21 knop 17 L 25 knop 23 L 32 knop 35 L 42 knop L i timen

koster litt å dra vannski noen timer, men gøy er det, men for en grilltur eller holmevabdring bruker jeg ca 20 - 30 liter på en tur, 10 - 15 små til times lange turer er mitt bruk

da ser ikke jeg hensikten med å sette inn diesel, kan fylle ganske mange liter bensin for kostnadene med dieselombygging

 

vi får tipse William (Gangso) om vi skulle finne noe på vår daglige surf :)

Link to post
  • 3 måneder senere...
eg har kjøpt denne dracoen no og er bynt og pussen den opp i gjen.

 

motoren starter og går fint etter og ha vert under vaten så den har ikkje tat noe skade av det :D så blir sjøseting snart :D

 

 

Ble det gjort noe med motoren etter at den var tatt opp?

Var det ikke denne som fikk overtrykk i bunnpanna og som kastet ut olja?

 

Lykke til med spennende prosjekt :sailing:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

jeg tror det er en slange for ånding/utlufting som er kobla feil, den er sikkert kobla på manifolden der det er turbotrykk istedet for

før turboen der det er kun sug.

for at den skal hive opp så veldig mye olje, er det ikke bare at den har gåene stempelringer.

 

er veldig spendt på hvordan det går

 

Hva driver William med fortiden da ? har han 110 jærn i ilden fremdeles ?

Link to post

god kveld :)

 

de eg og ein mekaniker fant ut var at olja som la seg i smørings kanalane rente bak i filtere så bygde de seg opp trykk etter ei stund.

båten sto jo rett til vers når eg skulle plane. så om luftinga på veivhuse blir ombygd så skal den ikkje kaste olje.

 

 

Fortiden driver eg og pusser opp tre sykler til eg får lappen om ein mnd's tid. ( 2stk Aprilia rs125 98 og 03 modell og ein tempo corvette 380 89modell )

 

og så holder eg på og sette ein scand fisher 9200 og ein askeladden 475 i strøken stand (skal selges)

 

så blir de vell ein ny/brukt båt til sommeren. satser på noke ganske nytt denna gangen sån eg får brukt båten om sommeren og ikkje bare skruing ;)

Redigert av gangso (see edit history)

William Andrè

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...