gangso Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 tja. men orginal turboen passer i vertfall ikkje.. eg prøvde og bytte og den orgniale va mindre. trur de beste er og få tak i ny maskin. da dinna har vert under vatn og olja fauk ut fra før. ei ny maskin kan ikkje vere så veldig dyrt heller.. glassfiber har eg kjøpt. 5kg spann polysester og 0,9*10meter duk. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Superkul Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 letteste og billigste er å kjøpe en komplett 145 motor med drev og prop etc får du tak i en raset / skjært seg eller satt seg etc slik pakke billig kan du hente en b23 eller b21 på bilhuggern og flytte alt over jeg kjøpte for noen år siden en komplett pakke med ødlagt blokk (frostsprengt) for 7-8 lapper og henta en b23 blokk for en 500 lapp hos en privatkar jeg fisket opp fra bilbørsen eller hva det heter mener å huske jeg brukte toppen til båtmotoren ellers må du bruke blytilsetning i di gamle motorene noen av di nyere b230 motorene (sikkert flere også/husker ikke helt) går på blyfri ... lykke til og stå på Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Draco24styling Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Dra på skroten og finn deg en fiat ducato med 2,8 l fra slutten av 90 tallet, denne er ganske lik den du har, da passer marine utstyret ditt over, Du har vel vannkjølt turbo i båten, så denne må du få reparert eller skiftet ut, Du får det sikkert til Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Det med bly og bensin kan glemmes, de har samme delenummeret med og uten, var en periode de sa dette pga bilprodusentene ikke garanterte noe jeg som bilmekaniker vet dette veldig godt, men... foralldel en B230, de tidligere har annen veiv med bare 4 motvekter og mindre ventiler. ja en slik ducato maskin er fin, men husk ikke elekronisk dieselpumpe, fiat + elektronikk = plage FIAT = Fiks It Again Tomorrow :) ler de motorene er greie de, går langt. bruktbildeler.com se der Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2009 Jobbet med fiat fra 97-02, hadde en del problem med startsperra på dieselpumpa, denne var det enkelt og fjærne, og pumpa var en helt grei den, Personlig synes jeg båten din fortjener en motor drevet av bensin, det er synd du solgte motoren som sto i, har selv en aq 140 i min båt, og jeg syns den passer fint til båten, motoren går billig, og det er rimelige reservedeler til den hvis man slipper og kjøpe orginal vp Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 7.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2009 Der er jeg aldeles enig med Draco aq140 men aq145 har en bedre topp, den 531 toppen, går billigere og raskere, men jeg klarer jo meg med B20 AQ130 jeg bruker den siste typen P kam og en steg 3 trimmingstopp med digre ventiler og 10,7-1 i komp, motor er bora til 2,2 noe ræl jeg hadde liggende fra min ungdom, den yter rundt 160 hester + , 32 liter i timen på 5800 rpm 43 knop 22 liter 30 knop = fin masj Draco 17 / 1700 skal jo egentlig ha en rød en den da... Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 7.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2009 Det med bly og bensin kan glemmes, de har samme delenummeret med og uten, var en periode de sa dette pga bilprodusentene ikke garanterte noejeg som bilmekaniker vet dette veldig godt, men... foralldel en B230, de tidligere har annen veiv med bare 4 motvekter og mindre ventiler. ja en slik ducato maskin er fin, men husk ikke elekronisk dieselpumpe, fiat + elektronikk = plage FIAT = Fiks It Again Tomorrow :) ler de motorene er greie de, går langt. bruktbildeler.com se der er dette noe du virkelig kan stå for med å kjøre uten blytilsetning??? vetilseter evnt ventiler er ikke det samme spør du meg - har hørt det fra ganske mange hold og i den kretsen jeg vanka var det maaaaaaaaaaaange volvo mekanikkere det finnes oversikter rundt om på bensinstasjoner etc vilkne biler som går på blyfri eller ikke etc også - gjorde det vertfall for noen år sia er ganske sikker og bestemt på at jeg aldri hadde turt å kjøre uten med mindre ikke du eller noen andre kan dokumentere dette Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 7.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2009 dokumenere dette kan jeg ikke, tror det ikke fins, for eller i mot, jeg kjørte min B20 trimma med steg 4 topp og bora til 2,2, kun blyfri, valgte komprisjon som kunne klare valgte oktantall, 11,25 - 1 , den oktan som var blya hadde 99 så 98 oktan, da kjørte jeg med 11,8 til 12,2 - 1 i komp, oktan er vesentlig for hvor mye kompresjonsforhold man kan benytte, selv med variabel kamvinkler og bankesensor'er. delenummerene i de toppene som "ikke" kunne bruke blyfri kontra de som kunne, er det samme, noen valgte å si det er stelitt belegget i toppens ventilseter som er årsaken, volvo brukte aldrig stelittbelegg i ventilsetene, men noen alutoppede motorsykkler gjorde dette, som honda, de slutta med dette, har en honda med slikt. jeg sliper kansje 100 alutopper og 30 - 40 ståltopper i året, planer vel 50 stk i året, overhaler 20 30 stk, osv... jeg ser ikke annet enn at motorer tåler blyfritt, rettnokk har man forliten ventilklaring, ja da kan ventilsetene i toppen bli slitte og man må slakke ventilspillet, shims eller justeringer, blyet i bensinen var det for i hovedsak fungere som en form for kjøleoverføring mellom ventilsetet og ventilen, det er jo der 60% av varmen avledes, resten igjennom ventilstammen, standardventiler, de med natronfylling er det vesentlig mer igjennom ventilstammen. 1000531 toppen til volvo har natronfylte ventiler, det har noen få andre også, blyet i bensinen var der for i all hovedsak å gi varmeoverføring i ventilsetene, fordi den tids bensin var av så dårlig egenskaper med termiske egenskaper, i dag er dette løst med kadmiumløsninger og kadmium elektrolytter i drivstoffet, dette har langt bedre egenskaper enn bly kunne gi, dette kunne ikke dokumenteres i den første tiden, derfor var det at flere bilprodusenter ikke ville gå god for dette, garanti er en alvorlig sak, tenk! Jeg kjører 95 oktan blyfri på min B20 i båten, den virker enda, ventilspillet er 0,45 mm bedre med en tiendedel mer enn en forlite, da kan ventiler brenne. kan kun bruke blyfritt, spør de med gamleste bensinmaskiner no, den kan kun fylle blyfritt, jeg vet ihvertfal ikke om blya bensin, vet om et titals B20 og flere b21, 23 som kjører 95 oktan uten noe form for annet er glede, 2 B30 6 syl aq 170 kjører og 95 blyfritt i årevis, google det så blir vel dette klarere. offtopic dette men kansje interesant. er vel mekanikeren som skruer på dette som vet dette av erfaring, var skeptisk jeg og tidligere, men har erfart. noen sier de bruker tillsettinger en og annen gang, hver 4 tank, vell, dette blir som å ha olje i bensinen ti en totakter hvar 4 gang en fyller, den går ikke i mange sekunder uten olje, dette har vel de med sag ellet trimmer som har forsøkt å avvenne de med olje, det blir somregel bare dyrt, jada vi selger også hageutstyr der jeg jobber. 18 års erfaring skaper litt kunnskap... om du har en 68 B18 eller en 70 B20, ja jeg kan stå inn for at den ikke dør av å bruke dagens bensin som er totalt blyfri, blyet sørget for kjøleoverføring mellom dårlige ventiler og slitte ventilseter, dagens petrolium er ganske mye bedre enn den de hadde for 20 - 40 år siden, skulle noen gjøre større av dette, google da får man blytilsetting i dag da ?, mener det kun er kadmium man får kjøpt på flasker til å spe på med, noen tjener på det og... vet ikke om en eneste veteranbil som har sjært seg eller fått noe form for problemer av å fylle dagens blyfrie utilsatte bensin enda, sjefen har en 61 mod opel rekord olympia p1 1200, purrer fint den, det gjør og min 76 mod 244 med B20 540000, 380000 uten bly, vauxhal viktor 74 og 76, viva 72, hillman 54, MGA 53, MGB 67 og 71, amazon 64, 67, 68 0g 70, en hel hau andre veteranbiler som bruker 95 oktan fra vanlige pumper uten noe form for tilsettinger, fungerer som vanlig, dette er ikke et tema lenger. for de av dere som fortsatt ikke klarer å fordøye dette, ring til den aktuelle forhandlers delelager å spørr etter delenummeret til den før og den etter så ser dere, samme nummer på ventiler, ventilseter, topper, og ventiltettinger, ja stempler og. jeg kunne sende ut sider opp og ned fra autodata til jeg ble banna pga spam, sikkert noen som fortsatt ikke gir seg på den blydebatten, jeg sier... glem det her drev topicen av i en storm, haler til kai igjen, William, har du sjekka ivecoen din om det er håp for den ? tror ikke den er død, kansje vil koste litt å få den i drift men tror du kan klare det, må jo være motor/maskin erfarne folk du kan spørre om hjelp i ditt nærmiljø vil jeg tro håper virkelig du får til den båten, Draco 17 / 1700 er vel den bedre 17 foteren med innenbords som er laga. Du laga jo denne tråden for du ville bygge om din Draco til diesel, jeg håper du får det til, selv om jeg mener denne båt skal ha en penta bensin, gi ikke opp enda, forsøk mer, du er en sån nevenyttig ungdom som jeg har god tro på, tror det er veldig mange fedre her inne som leser tråden din som skulle ønske deres sønner hadde klart lignende greier, du kansje blir litt "mødd" lei av all nedturene, du blir sterk av slikt, ståpå, ikke sant alle dere ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 korsen går det William ? Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 7.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 hei. går bra her vettu ;) men får vell begynne på blanke ark i gjenn. har noen planer surrende i haude så vi får se om de blir gjennomført eller om eg selger båten. ruta på båten er knust. er de noke stress og bytte den ? og noken som veit ka pris de er på? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 enkelt å bytte den, ihvertfall for en som deg, men det er en herda glassrute, ikke bruk vanlig, det er farlig, kan skjære folk i filler svarte hadde jeg bodd i nærheten skulle jeg gitt deg ei hand eller to, men ei... har dere snødd nere da ? kalt ? her er mye snø og grisekalt, -10 er kalt det ytterst på kysten, som -20 ++ på østlandet må ikke gi opp no, få den norske flekkefjordske skuta i ship shape. rute kan kjøpes etter mål, er de som herder slike, aner ikke hvem har du fått gjort masse da ? vell overstått jul og godt nytt år foresten, til alle !! no er det frokost, så til jobben, snakkes Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 her er de mykje snø og veldi kaldt. må prøve og få tak i ei ny maskin før eg begynne på noke stort prosjekt. ser etter ei aq 130 - 140 er ikkje mykje som skal til for og få båten i bra stand mangla bare motor. men får se etter kvert om eg finner noke ;) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 kass motorer kan eg bruke i dracoen min på vp 280 dreve mitt? og kor stor motor bør eg velge? har sett på aq130 aq140 men er der noke anna som er brukandes ? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Moyja Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 hvilken utveksling har du på drevet? Dette bestemmer jo mye hva du kan bruke av motorer Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Gir utveksling 2,15 og eit spørsmål til har ei aqad 31 og ståande med vp 290 drev. men den har stått i ro så lenge at stempel ringene henger. noken som veit ka den er verdt? og evt om de er noke vits og begynne og fikse på den og sette den i dracoen ? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 en god del, spes om den har turbo og 110 - 130 hk, da kan du selge den for minst 50 laken og handle deg en finfin maskin selv den er fortung til dracoen din, du burde kansje testa en peugot/citroen diesel, den er vel 110 gamp og lett, kan hende jeg vet om en, kan spørre du kan bruke det drevet men teste deg frem med propeller, går å rekne det ut foresten Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 (redigert) oki. men eg trur eg går for ein volvo/"orginal" maskin dinna gangen. med mindre eg finner ein bra og lett diesel Redigert 11.Januar.2010 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Ra Balder Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Når det gjeld diesel, er det nok veldig få motorar å velja i i den vekt/hk/pris klassa du er ute etter. Det fins eigentlig ikkje noko brukbart fra Volvo, alt dei lagde før D3 vert enten for tungt eller for svakt i din båt. Det fins dei som har sett turbo på gamle MD21 motorar, og det kunne nok kanskje fungert, men det vert veldig usikkert kor lenge det held. Men kanskje ein Ford 2,5 TDI (transit), eller noko firsylindra turbo frå Mercedes? Men desse er jo sjeldne å finna ferdig mariniserte. Med 2,15 i utveksling må du ha ein motor med marsjturtall minst opp mot 3500, ellers blir det problem å få fatt i stor nok propell. Du får såvidt eg veit opp til 21 stigning til Volvodrevet, og med RPM 3500 og utveksling 2,15 får du då ein fart på rundt 25 knop. Ellers er eg heilt einig med Draco1700 AQ130: Ein AQAD31 er for tung for din båt, men i høgsta grad ein salgbar motor. Så den må du få opp å gå! Alt i alt: det enklaste er nok ein passande bensinar, dessverre.... Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Hei, har foresten en ford 2,5 l td , toppen ar avskrudd og noen deler til, men alt er med, tror det også er pakningssett med, er en 100 hk men men, setter man inn en B230f motor eller med en bokstav til, fx ft da er den en 136 hk, men er noe å bygge om til innsprut, en aq145 og opp bør du satse på, da får du en kjempe bra maskin aq130, da får du en sjøvasskjølt motor, en b20, den har rusta lenge og ikke sikkert den har så veldig mange årene igjen, men bygger du om til ferskvannskjølt, da må du finne en på høgger'n og en varmeveksler, da kan du bygge den om til ferskvannskjølt, jeg gjorde dette med min + litt til en volvo bensinmotor er nok det beste for den lille båten, den er sikker, pålitlig og lett, deler finnes over alt, den er stille om man har litt isolasjon i rommet mitt ca forbruk, 13 L 21 knop 17 L 25 knop 23 L 32 knop 35 L 42 knop L i timen koster litt å dra vannski noen timer, men gøy er det, men for en grilltur eller holmevabdring bruker jeg ca 20 - 30 liter på en tur, 10 - 15 små til times lange turer er mitt bruk da ser ikke jeg hensikten med å sette inn diesel, kan fylle ganske mange liter bensin for kostnadene med dieselombygging vi får tipse William (Gangso) om vi skulle finne noe på vår daglige surf :) Sitér dette innlegget Link to post
kriistiian Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 eg har kjøpt denne dracoen no og er bynt og pussen den opp i gjen. motoren starter og går fint etter og ha vert under vaten så den har ikkje tat noe skade av det :D så blir sjøseting snart :D Sitér dette innlegget Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Flott !! da vil du kansje ta over og informere oss her ? bilder og slikt også ? Sitér dette innlegget Link to post
kriistiian Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 ja eg ta ta noen bilder ;) så dere får se kosen den er blit no :) det eg har kjøpt inn er: anllegg drev lakk blåt ledlys ny rute og lit sånt anna dill så er så og si klar til sjøseting når det blir fint vær :D Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 eg har kjøpt denne dracoen no og er bynt og pussen den opp i gjen. motoren starter og går fint etter og ha vert under vaten så den har ikkje tat noe skade av det :D så blir sjøseting snart :D Ble det gjort noe med motoren etter at den var tatt opp? Var det ikke denne som fikk overtrykk i bunnpanna og som kastet ut olja? Lykke til med spennende prosjekt Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 jeg tror det er en slange for ånding/utlufting som er kobla feil, den er sikkert kobla på manifolden der det er turbotrykk istedet for før turboen der det er kun sug. for at den skal hive opp så veldig mye olje, er det ikke bare at den har gåene stempelringer. er veldig spendt på hvordan det går Hva driver William med fortiden da ? har han 110 jærn i ilden fremdeles ? Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 (redigert) god kveld :) de eg og ein mekaniker fant ut var at olja som la seg i smørings kanalane rente bak i filtere så bygde de seg opp trykk etter ei stund. båten sto jo rett til vers når eg skulle plane. så om luftinga på veivhuse blir ombygd så skal den ikkje kaste olje. Fortiden driver eg og pusser opp tre sykler til eg får lappen om ein mnd's tid. ( 2stk Aprilia rs125 98 og 03 modell og ein tempo corvette 380 89modell ) og så holder eg på og sette ein scand fisher 9200 og ein askeladden 475 i strøken stand (skal selges) så blir de vell ein ny/brukt båt til sommeren. satser på noke ganske nytt denna gangen sån eg får brukt båten om sommeren og ikkje bare skruing ;) Redigert 19.April.2010 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.