index Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Hullet i blokka der boksen skrus fast. Inni der står en svart gummipakning, og i senter av denne er det finmasket netting. Viser godt på bildene dine. Denne må også vaskes ren, er den møkkete kan den holde på oljen. Jeg tviler på om motoren din er utslitt, det virker unaturlig med en motor som er såpass lite kjørt. Iveco dieselene pleier også være slitere som skal holde lenge. Toppakningen har jeg heller ikke noe tro på at det er noe feil med, det burde ikke forårsake noe slikt som dette. Mulig en QMI behandling kan hjelpe hvis det er stempelringene som har satt seg. Men jeg har en mistanke om at mye av problemet skyldes at oljen ikke får rent tilbake til motoren fra oljeutskilleren. Når så slangen ikke er koplet til innsuget, får du heller ikke det suget som skal til for å unngå trykkoppbygging i veivhuset. Men det er klart, om den begynner å spytte olje i disse mengdene inn i innsuget så tar den jo fullstendig av, og blir ikke lett å stoppe. Sammen med for lite olje i veivhuset kan dette ende med katastrofe for motoren. Ikke bare lett dette her... Fikk du renset boksen? Var det mye dritt i den? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gangso Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) har desverre ikkje fått gjort noke meir.. reiste vekk dinna helga. skal se på det mandag.. men motoren skal reparerest uansett ka som er feil. og vist du tenker på at de er inni blokka de nettinga er så er de ikkje noke netting der. det er godtse på blokka du ser der. Redigert 12.Juni.2009 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Hva med og kutte ut hele boksen, montere en stuss pekende opp med slange til innsuget? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 ja men der er ikkje noken plass og montere noke slange på innsuge. og de er litt rart at de funka med boksen i bilen og på dei to andre 2,5 iveco tdi båt motorane eg har. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Du må uansett ha veivhusventilasjonen en plass, enten i innsuget eller lukket boks Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 hmm. skal eg borre hull i innsuge og sette på ein stuss for og få olja og røyken inn der? bør de vere før eller etter turboen ? eg trur stempela blir god smørt vist eg setter de inn rett etter turboen Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Ben Sin Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Dette er ikke normalt gangso. Og med all respekt for de som har kommet med forslag: Her er det noe mer alvorlig enn en tett "sil" i veivhusluftingen....... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Det er klart. Men man begynner gjerne med de små tingene først, og prøver å eliminere usikre elementer slik at man er rimelig sikker på hva feilen er før man eventuelt går til de store skritt som å plukke ned hele motoren. Det har blant annet kommet forslag om å skifte toppakning her, noe jeg tviler sterkt på vil gjøre noe som helst godt for motoren. Og det vil alltid være et visst trykk i veivhuset, spørsmålet her er hvorfor det øker med varm motor og hvorfor luften drar med seg såpass mye olje som den gjør her. Jeg har hatt motor med solid gjennomslag selv, men den var ikke i nærheten av å kaste ut oljen slik som dette. Når så motoren starter lett og går fint, kan det jo tenkes at problemes skyldes uheldige fysiske forhold i båt kontra bil, og ikke nødvendigvis noe som trenger å krisemaksimeres... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ben Sin Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Jeg har hatt motor som fikk ut like mye olje som dette. Den startet lett, gikk pent, men var slappere enn den skulle. På den var det en (1) hel stempelring av totalt 18. (Den var også overhalt.... ) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Som Index sa i et tidligere innlegg, Iveco er slitere. Hvorfor har den vært overhalt på 98000. Det skulle jo tyde på at de ikke er bra. En annen ting som alle ser ut til og glemme er at i bilen så suller motoren på lave turtall uten de store anstrengelsene, i båten går den på full pinne hele tiden med full belastning. Så og sammenlingne med den tiden den sto i bilen går ikke Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 overhalt eller overhalt . om man leser annonser på finn så er nå 80% nyoverhalt ka no i alle dager som menes med det. Virker som overhalt i beste fall betyr service. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Ser at du spør om du skal montere luftinga før eller etter turbo. Du må montere den før turbo, ellers vil du sende turbotrykket ned i veivrommet. Men dette skal ikkje vere på denne måten, her MÅ det vere gjennomslag i motoren, det finnes ikkje tvil på det. Uansett skal det ikkje komme ut så mykje eksos av veivromsluftinga. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Luftingen skal inn i rør/slange før tubo dvs sugesiden, men når det er så mye olje som her vil motoren utvilsomt begynne og ruse seg opp på motoroljen med totalhavari som følge. Sitér dette innlegget Link to post
CSR Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Før du begynner å skru for mye her ,så gjør det som ble nevnt i ett svar lenger opp. Få en fagmann til å foreta en sylinderlekkasjetest ! Det vil si deg mye mer om hvorfor det er så mye trykk at oljen kommer ut av utluftinga. Da veit du hva du må til med for å få reparert feilen. Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 skal skrive ned alle forslaga her og så lage ei liste og sjekke motoren.. har vert i tenke boksen dei siste dagane(er der forsatt) så blir lite skriving desverre. men har masse planer enda for båten når motoren er ferdi. og gleder meg som ein unge til motoren er ferdi(da begynner moroa) :smiley: Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
SF Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 (redigert) Kan være greit med en tenkepause. Som andre har tipset deg om, William ta en kompresjonstest evt en sylinderlekkasjetest så får du avklart om du har problemer med lekkasje mellom stempel og sylinder. Slik motoren din oppfører seg er jeg relativt sikker på at det er dette som er problemet. Det kan være at stempelringene har satt seg etter disse fem årene uten bruk, men kanskje mer sannsynlig at den har blitt utsatt for en heller mislykket overhaling. Redigert 15.Juni.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
gangso Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 overhalinga skjedde for over 5år sida. og de var bare bytte av alle filter, registre reim, og noken lager. og så vart bilen kjørt 30 000km så knuste drivknuten og da gadd han ikkje bruke meir penger på bilen og han kjøpte seg ein ny. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
index Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 overhalinga skjedde for over 5år sida. og de var bare bytte av alle filter, registre reim, og noken lager. Det der er ingen overhaling, kun en vanlig service! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gangso Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 ok. skal sjekke i papirane om de var noke meir.. de var i vertfall på eit verksted og eg har alle papirane på motoren og bilen.. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 va ut og handla meg eit nytt olje filter i dag. og så sto eg og prata med ein mekaniker ein times tid. og vi kom vell fram til at båten min er så tung i ræva at når eg planer med båten min står båten så høgt til vers med fronten at olja kjem oppi veivhusventilasjons filtere. og når eg har låge og halvplana med båten så har de bare forsvunne meir og meir.. grunnen til eg låg og halvplana var fordi eg ikkje har propell til og plane sikelig med, med mindre eg har full gass.. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Ribtjenester Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Du kan ikke ha fylt på altfor mye olje da? kansje peilepinnen din er for kort, eller vinkelen på motoren gjør at du har fo mye olje på motoren.Hmm tenker så det knaker her syntes litt synd på deg nå assa. Det var vel det jeg nevne i et innlegg tidligere her. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
gunped Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Hva med å blinde dette hullet i blokka og så sette inn en slangenippel i ventildekselet? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Det der er ingen overhaling, kun en vanlig service! ja som sagt innlegg 436 Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Det var vel det jeg nevne i et innlegg tidligere her. der va ikkje formykje olje. men at motoren blir litt rett oppover når eg planer. så all olja samler seg i eine enden av motoren og selfølgelig er veivhusventialsjonen der. Hva med å blinde dette hullet i blokka og så sette inn en slangenippel i ventildekselet? kan du forklare litt bedre ? ja som sagt innlegg 436 der sto bare overhalt innrissa i plast deksele så eg regna med de stemte. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 er ditta ein høgre eller venstrepropell?? skal til og bestille meg propell og trimflaps rele no. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.