Jump to content

Prosjekt: Draco 1700st diesel


gangso

Recommended Posts

Hullet i blokka der boksen skrus fast. Inni der står en svart gummipakning, og i senter av denne er det finmasket netting. Viser godt på bildene dine. Denne må også vaskes ren, er den møkkete kan den holde på oljen.

 

Jeg tviler på om motoren din er utslitt, det virker unaturlig med en motor som er såpass lite kjørt. Iveco dieselene pleier også være slitere som skal holde lenge. Toppakningen har jeg heller ikke noe tro på at det er noe feil med, det burde ikke forårsake noe slikt som dette. Mulig en QMI behandling kan hjelpe hvis det er stempelringene som har satt seg. Men jeg har en mistanke om at mye av problemet skyldes at oljen ikke får rent tilbake til motoren fra oljeutskilleren. Når så slangen ikke er koplet til innsuget, får du heller ikke det suget som skal til for å unngå trykkoppbygging i veivhuset. Men det er klart, om den begynner å spytte olje i disse mengdene inn i innsuget så tar den jo fullstendig av, og blir ikke lett å stoppe. Sammen med for lite olje i veivhuset kan dette ende med katastrofe for motoren. Ikke bare lett dette her... Fikk du renset boksen? Var det mye dritt i den?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er klart. Men man begynner gjerne med de små tingene først, og prøver å eliminere usikre elementer slik at man er rimelig sikker på hva feilen er før man eventuelt går til de store skritt som å plukke ned hele motoren. Det har blant annet kommet forslag om å skifte toppakning her, noe jeg tviler sterkt på vil gjøre noe som helst godt for motoren. Og det vil alltid være et visst trykk i veivhuset, spørsmålet her er hvorfor det øker med varm motor og hvorfor luften drar med seg såpass mye olje som den gjør her. Jeg har hatt motor med solid gjennomslag selv, men den var ikke i nærheten av å kaste ut oljen slik som dette. Når så motoren starter lett og går fint, kan det jo tenkes at problemes skyldes uheldige fysiske forhold i båt kontra bil, og ikke nødvendigvis noe som trenger å krisemaksimeres...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Som Index sa i et tidligere innlegg, Iveco er slitere. Hvorfor har den vært overhalt på 98000. Det skulle jo tyde på at de ikke er bra. En annen ting som alle ser ut til og glemme er at i bilen så suller motoren på lave turtall uten de store anstrengelsene, i båten går den på full pinne hele tiden med full belastning. Så og sammenlingne med den tiden den sto i bilen går ikke

Link to post

skal skrive ned alle forslaga her og så lage ei liste og sjekke motoren..

 

har vert i tenke boksen dei siste dagane(er der forsatt) så blir lite skriving desverre.

 

men har masse planer enda for båten når motoren er ferdi. og gleder meg som ein unge til motoren er ferdi(da begynner moroa) :smiley: :smiley:

William Andrè

Link to post

Kan være greit med en tenkepause.

 

Som andre har tipset deg om, William ta en kompresjonstest evt en sylinderlekkasjetest så får du avklart om du har problemer med lekkasje mellom stempel og sylinder.

Slik motoren din oppfører seg er jeg relativt sikker på at det er dette som er problemet.

 

Det kan være at stempelringene har satt seg etter disse fem årene uten bruk, men kanskje mer sannsynlig at den har blitt utsatt for en heller mislykket overhaling.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

va ut og handla meg eit nytt olje filter i dag. og så sto eg og prata med ein mekaniker ein times tid.

og vi kom vell fram til at båten min er så tung i ræva at når eg planer med båten min står båten så høgt til vers med fronten at olja kjem oppi veivhusventilasjons filtere.

og når eg har låge og halvplana med båten så har de bare forsvunne meir og meir..

 

grunnen til eg låg og halvplana var fordi eg ikkje har propell til og plane sikelig med, med mindre eg har full gass..

William Andrè

Link to post
Det var vel det jeg nevne i et innlegg tidligere her.

 

der va ikkje formykje olje. men at motoren blir litt rett oppover når eg planer. så all olja samler seg i eine enden av motoren og selfølgelig er veivhusventialsjonen der.

 

Hva med å blinde dette hullet i blokka og så sette inn en slangenippel i ventildekselet?

 

kan du forklare litt bedre ? :smiley:

 

:lol: ja som sagt innlegg 436

 

der sto bare overhalt innrissa i plast deksele så eg regna med de stemte.

William Andrè

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...