Jump to content

Prosjekt: Draco 1700st diesel


gangso

Recommended Posts

Tror ikke bare et "stigerør" vil hjelpe. Avluftingen må ha "klar bane" fra innsiden. Det vil si at uttaket må flyttes slik at det ikke ligger i oljebad.

Det kan selfølgelig ikke stå olje i røret, men tenkte denne "vannlåsen tredd inn i blokka, slik at den til en hver tid ånder damp, Det kan være problematisk på motorer med register reim med ånding gjennom oljeretur fra toppen, derfor er denne filterboksen montert gjennom blokka.

 

Sprakk selve turboen? eller var det en fittings til røret?

Norske båter er best!

Link to post

hei har endelig fått komt meg heim og begynt på båten i gjenn :)

 

har fått montert trimflaps relee men er noke som er hakkande gale med heile greiene så må vell kjøpe nye flapse pumper. bare den eine flapsen går ned/opp

og den bråker noke vanvittig og den går enormt seint.

 

har og heve ut oljetrykk instrumente og satt inn voltometer også har eg satt inn oljetrykk lampe sida giveren på motoren var til det.

 

skal prøve få tatt noken bilder. er ikkje så veldig spennande og se eit nytt instrument og ei lita lampe :P

William Andrè

Link to post
  • 3 uker senere...

Heidu... du må ikke gi opp no, dette må du få orden på, hadde jeg bodd nermere, skulle jeg gjærne kommet å set på saken,

er bilmekaniker jeg :)

etter dialekten din, bor du sør for Stad.. ?

 

Dette skulle gå med en utskiller, tenk deg en fiskeballboks (hermetikkboks) lag et hull i bunnen for slangen som spyr olje, trangt hull, stapp den inn der, ca en cm inn, klipp til forex soldenetting/ventilnetting litt større enn boksen og brett inn slik nettingen ligger over slangen ca 1 - 3 cm, har du mer, kan du lage en til, hiv nedi ferskvannsvaska småstein ca 2,5 - 4 cm store til boksen er 2/3 full, fest den loddrett med forex patentbånd. dette vil filterere bort oljen og den vil renne nedi motoren igjen, dette er da ingen permanent løsning, men om stempelringene er faste, løsner de ved drift, kan ta tid, kan og hende de ikke løsner, har du ikke hatt saltvann inni motoren, løsner de over tid (klinkekuler kan du og bruke) du skjønnet at den nettingen/silen er for at du ikke skal få boksfyllet inn i motoren, men hindre oljen å spyle ned båten din.

Da vil du finne ut om den retter seg, eller om det fortsetter å ryke veldig, da er det nok stempelringsjau på deg, kan gi deg flere adresser til deler og slikt.

skjønner du ikke hva jeg mener, kan du sende mail/pm så kan jeg tegne og forklare.

Hadde håpet på du skulle få til dette her, spesielt siden du er en ungdom med dine talenter. :smiley:

Skulle denne profisoriske oljeutskilleren virke, og du fikk benyttet båten, skal jeg lage en oljeutskiller til deg som du kan bruke permanent.

en motorflush og fuel system cleaner kunne og blitt forsøkt, det har berget mang en motor, dette er ting jeg kan skaffe for deg, koster litt men ikke mye, 170-180 for flushen og noe samme for fuel system cleaner.

fuel system cleaner heller du i dieseltanken og flushen i oljen, den skal da gå på tommgang i 30 min til 60 min og da bytte oljen + filter.

Motorflush renser bort avleiringer og smuss inni motoren, også dritt på oljeringene inni motoren.

Skal innom jobben i morgen (har ferie) kan ta ut dokumentasjonen på den og lese litt, du kan og få en kopi, bare ikke gi deg, ta deg heller en pause til du er opplagt igjen, syns du er flink jeg :yesnod:

Hvor er du fra foresten... en øy... ja jeg bor på en jeg og, 10 min fra Ålesund, 3 med Drakoen min

Link to post

Eg blei og litt skuffa når eg leste du ga opp.

 

Var virkelig spennende og følge med på dette prosjektet ditt. ikke kver dag en kan følge med på en på din alder som tar på seg en slik jobb.

 

Syns forslaget du får av Draco 1700 AQ130 virket veldig bra (har selv bilmekaniker bakgrunn).

 

stå på du, så kan du få deg en virkelig tøff ungdomsbåt

Link to post

hei. bur i bremanger tre kvarter fra måløy med båt.

 

 

vist eg skjønner deg rett så skal olja renne tilbake der den kjem ut?

 

trur de vill bli litt problem med de desverre. for spruten stå sån ut at den vi fyke langt ut av boksen :giggle:

 

men send gjerne ei tegning eller noke, er open for og prøve de meste for og få til båten.

William Andrè

Link to post

om olja spruter såpass mye kan du jo bruke denne boksen, men kansje en liten modifikasjon.

 

Lag den med et tett lokk også. der putter du inn en slange lik den over, slik du kan velge selv kor damp og evnt olje sprut ska gå.

 

Denne kan du prøve og lede inn i røren til peilepinnen.

 

Så ville jeg sett på muligheten til å ta ut veivhusventilasjonen i toppdekselet istedet.

 

en slange stuss der. med et lite filter på evnt retur gjennom turbo.

 

Men da kan du kansje også bare plugge den slangen som spruter olje også..

 

bare tenker litt høyt her eg nå, kansje det er noe her som noen kan bruke til videre tips..

 

har selv vert på det punktet at båten skal dynkes i diesel og brennes, men som oftes så lar det seg repparere:)

Link to post

ja det e ikkje dumt det. kansje se om du kan forlenge det litt me ein slange stuss eller någe. sånn ikkje ventilane skvette olje opp i filteret.

 

evnt og lede en slange fra toppdekselet og tilbake inn i turboen...

 

 

så kan du jo bare plugge den slangen som spyr ut olje nå.

 

e vert et forsøk:)?

 

koster da lite og prøve, med litt flaks så er det bare stempelringer som sette seg på plass.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...