index Svart 21.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 Tja, hva skal man si... Ikke rart turboen sprakk hvis du prøvde å smøre den med vann! Det store spørsmålet er vel helst hvorfor ikke motoren har skåret seg allerede. Vann smører ikke særlig godt.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gangso Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 er ikkje meir en 1/4 deseliter de er snakk om.. men truboen sprakk fordi eg teita til ein skru formykje.. feste til oljekjøler røre Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 21.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 Tror ikke bare et "stigerør" vil hjelpe. Avluftingen må ha "klar bane" fra innsiden. Det vil si at uttaket må flyttes slik at det ikke ligger i oljebad. Det kan selfølgelig ikke stå olje i røret, men tenkte denne "vannlåsen tredd inn i blokka, slik at den til en hver tid ånder damp, Det kan være problematisk på motorer med register reim med ånding gjennom oljeretur fra toppen, derfor er denne filterboksen montert gjennom blokka. Sprakk selve turboen? eller var det en fittings til røret? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 de sprakk rundt der bolten sitte. vanskelig og forklare skal ta bilde av de når eg har fått de av.. vart så frustrert over heile greiene at eg ga meg etter 5tima med skruing. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 kommer sterkt tilbake snart med oppdatering. og turboen er fiksa. men skal litt rundt om kring no i sommer ferien så er lite tid til båt. men kjem som sagt sterkt tilbake snart. GOD SOMMER!! Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Sleipner93 Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Spennende prosjekt, ikke helt min type båt, men syns uansett det er kjekt å se at ungdom på min alder også driver med oppussing av båt. God sommer til deg også, og lykke til videre med båten, jeg følger med selvom den ikke er av tre.. Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 fikk propellen i dag ja får trimflaps relèe i posten i morga. men er på reis eit par dager så får ikkje begynt og montere noke enda... Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 hei har endelig fått komt meg heim og begynt på båten i gjenn :) har fått montert trimflaps relee men er noke som er hakkande gale med heile greiene så må vell kjøpe nye flapse pumper. bare den eine flapsen går ned/opp og den bråker noke vanvittig og den går enormt seint. har og heve ut oljetrykk instrumente og satt inn voltometer også har eg satt inn oljetrykk lampe sida giveren på motoren var til det. skal prøve få tatt noken bilder. er ikkje så veldig spennande og se eit nytt instrument og ei lita lampe :P Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Moyja Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Hvilken type trimplan er det du har? Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 4.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 (redigert) lenco trim flaps Redigert 4.Juli.2009 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Moyja Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Dette er elektriske? hvis så må du måle om du har strøm til begge, og at den er "Riktig" vei men jeg går ut fra at du har fulgt koblingskjemaet. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Synes jeg så båten din på autodb, skal du selge? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 skulle bare sjekke responsen. :P og evt selge om eg fikk eit godt bud. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Brodern Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 dumt å legge ut en båt du ikke akter å selge. Du kan jo risikere at du lurer noen til å tro at du skal selge. Jeg hadde ihvertfall blitt grinete hvis jeg ringte på en båt som egentlig ikke var til salgs. Kanskje jeg hadde lyst på akkurat DEN båten. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
gangso Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 (redigert) den va jo til salgs for riktig pris :) og den er forsatt til salgs. har eit par som er interiserte men sitter og venter på noken deler til båten. Redigert 21.Juli.2009 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
SF Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Fant du ut av problemene med overtrykk i bunnpanna? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Draco24styling Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Hvorfor skal du selge prosjektet ditt? tenk deg godt om nå, denne har du hatt og kommer til og få mange gledestimer med, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 er rett og slett lei heile greiene.. så kjøper meg ein liten båt som eg kan komme meg fort ut på fjorden med. og så skal pappa handle seg ein større båt så eg får bruke så da har eg ikkje bruk for mange båter. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Heidu... du må ikke gi opp no, dette må du få orden på, hadde jeg bodd nermere, skulle jeg gjærne kommet å set på saken, er bilmekaniker jeg :) etter dialekten din, bor du sør for Stad.. ? Dette skulle gå med en utskiller, tenk deg en fiskeballboks (hermetikkboks) lag et hull i bunnen for slangen som spyr olje, trangt hull, stapp den inn der, ca en cm inn, klipp til forex soldenetting/ventilnetting litt større enn boksen og brett inn slik nettingen ligger over slangen ca 1 - 3 cm, har du mer, kan du lage en til, hiv nedi ferskvannsvaska småstein ca 2,5 - 4 cm store til boksen er 2/3 full, fest den loddrett med forex patentbånd. dette vil filterere bort oljen og den vil renne nedi motoren igjen, dette er da ingen permanent løsning, men om stempelringene er faste, løsner de ved drift, kan ta tid, kan og hende de ikke løsner, har du ikke hatt saltvann inni motoren, løsner de over tid (klinkekuler kan du og bruke) du skjønnet at den nettingen/silen er for at du ikke skal få boksfyllet inn i motoren, men hindre oljen å spyle ned båten din. Da vil du finne ut om den retter seg, eller om det fortsetter å ryke veldig, da er det nok stempelringsjau på deg, kan gi deg flere adresser til deler og slikt. skjønner du ikke hva jeg mener, kan du sende mail/pm så kan jeg tegne og forklare. Hadde håpet på du skulle få til dette her, spesielt siden du er en ungdom med dine talenter. Skulle denne profisoriske oljeutskilleren virke, og du fikk benyttet båten, skal jeg lage en oljeutskiller til deg som du kan bruke permanent. en motorflush og fuel system cleaner kunne og blitt forsøkt, det har berget mang en motor, dette er ting jeg kan skaffe for deg, koster litt men ikke mye, 170-180 for flushen og noe samme for fuel system cleaner. fuel system cleaner heller du i dieseltanken og flushen i oljen, den skal da gå på tommgang i 30 min til 60 min og da bytte oljen + filter. Motorflush renser bort avleiringer og smuss inni motoren, også dritt på oljeringene inni motoren. Skal innom jobben i morgen (har ferie) kan ta ut dokumentasjonen på den og lese litt, du kan og få en kopi, bare ikke gi deg, ta deg heller en pause til du er opplagt igjen, syns du er flink jeg Hvor er du fra foresten... en øy... ja jeg bor på en jeg og, 10 min fra Ålesund, 3 med Drakoen min Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Eg blei og litt skuffa når eg leste du ga opp. Var virkelig spennende og følge med på dette prosjektet ditt. ikke kver dag en kan følge med på en på din alder som tar på seg en slik jobb. Syns forslaget du får av Draco 1700 AQ130 virket veldig bra (har selv bilmekaniker bakgrunn). stå på du, så kan du få deg en virkelig tøff ungdomsbåt Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Enig, ikke gi opp. Alle har dårlige tider. Gi deg selv en pause for så å gå på med maks mot og ny energi Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
gangso Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 hei. bur i bremanger tre kvarter fra måløy med båt. vist eg skjønner deg rett så skal olja renne tilbake der den kjem ut? trur de vill bli litt problem med de desverre. for spruten stå sån ut at den vi fyke langt ut av boksen men send gjerne ei tegning eller noke, er open for og prøve de meste for og få til båten. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Fjordland Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 om olja spruter såpass mye kan du jo bruke denne boksen, men kansje en liten modifikasjon. Lag den med et tett lokk også. der putter du inn en slange lik den over, slik du kan velge selv kor damp og evnt olje sprut ska gå. Denne kan du prøve og lede inn i røren til peilepinnen. Så ville jeg sett på muligheten til å ta ut veivhusventilasjonen i toppdekselet istedet. en slange stuss der. med et lite filter på evnt retur gjennom turbo. Men da kan du kansje også bare plugge den slangen som spruter olje også.. bare tenker litt høyt her eg nå, kansje det er noe her som noen kan bruke til videre tips.. har selv vert på det punktet at båten skal dynkes i diesel og brennes, men som oftes så lar det seg repparere:) Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Så ville jeg sett på muligheten til å ta ut veivhusventilasjonen i toppdekselet istedet. ja den har eg faktisk grubla litt på.. og vurdera og prøve det.. noke sånt som og lage eit filter i olje påfyllings låke eller noke som de og tette de på sida. trur om det? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Fjordland Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 ja det e ikkje dumt det. kansje se om du kan forlenge det litt me ein slange stuss eller någe. sånn ikkje ventilane skvette olje opp i filteret. evnt og lede en slange fra toppdekselet og tilbake inn i turboen... så kan du jo bare plugge den slangen som spyr ut olje nå. e vert et forsøk:)? koster da lite og prøve, med litt flaks så er det bare stempelringer som sette seg på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.