Jump to content

Sier du krybbe eller krabbe


NovaMalin

Recommended Posts

Jeg har alltid sagt båtkrybbe om opplagstativ, men registrerer at enkelte her på forumet sier krabbe. Krabbe blir også brukt i denne artikkelen:

 

http://www.seilmagasinet.no/id/31149

 

Krybbe forstår jeg bakgrunnen for. Men hva kommer krabbe av?

 

Sier du krybbe eller krabbe, opplagstativ eller noe annet?

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

For min del må folket gjerne kalle en krybbe for en krabbe verbalt.... men skal man skrive det så bør man forholde seg til det riktige ordet på en av de godkjente målformene vi har i kongeriket.... og snakker vi om en krybbe til båten så skriver man det,... skal man krabbe som tilbehør til hvitvin eller en kasse pils så skriver man det....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

båtkrabber

innretninger som danner solid leie for (liv)båter på et fartøys dekk eller overbygning. Båtkrabber, i alminnelighet to til hver båt, er ofte...

Kilde: Store norske leksikon

 

 

Må innrømme at jeg aldri har hørt utrykket båtkrabbe brukt om "opplagsbukk" til båt.

 

Litt påfallende at ved et søk på nett så får du to treff på båtkrabbe, begge til Store Norske Leksikon, mens du på samme søk med båtkrybbe får tusenvis av treff. Her er det nok en skriveleif ute å går :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...