Jump to content

Sier du krybbe eller krabbe


NovaMalin

Recommended Posts

For min del må folket gjerne kalle en krybbe for en krabbe verbalt.... men skal man skrive det så bør man forholde seg til det riktige ordet på en av de godkjente målformene vi har i kongeriket.... og snakker vi om en krybbe til båten så skriver man det,... skal man krabbe som tilbehør til hvitvin eller en kasse pils så skriver man det....

Og etter all hvitvinen og kassen med pils er det bare å krybbe hjem :cheers:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Eg trur at krybbe og krabbe har kvar si tyding. Krybbe, det som dei fleste på tråden har ei meining om, til å sette båten i. som er konstruert for å støtte båten på begge sider. Krabbe som er ei enkeltstøtte, berre for eit punkt. Vi hadde slike til robåtene. Dei var laga av tre, der trestammen ligg opp etter båtsida og med to greinstubbar som danna bin mot underlaget. Svært stødige og kraftige saker.

Link to post
Share on other sites

Skjønner at ordet krabbe på grunn av dens armer/klør kan være brukt, men har aldri hørt det, Her på mørekysten bruker vi forsjellig, bokk, krybbe, stativ osv. gjerne med båt foran for å poengtere hva vi snakker om da de enkelte ord har flere betydninger. ex. opplags-bokk, sag-bokk, rådyr-bokk, gra-bokk er visst noe også :lol:

 

Jeg har prøvd å få fått tak i når vi skal bruke ly og le, dere som har seilbåt bruker jo ordene le-vart og lo-vart. her hos oss går vi i både le for vinden og i ly for vinden vi går også i ly for regnet, hva gjør dere?

Språkrådet svarte:

Vi kan være "i le/ly for" regnet, vinden osv.. Derimot kan vi bare være "i le av" huset, båten, osv. "Le" kan altså både bety 'side som vender fra vinden' og 'ly, vern'.

Link to post
Share on other sites

Ta en krabbe - legg den på ryggen og tenk dere en robåt mellom beina på den. det er der det kommer fra - den gang menn var av jern og båtene av tre.

 

Men siden der er dårlig plass til en kjøl oppå krabba - ble det - en krybbe.

 

Motorbåter ligger oftest i krabbe, men det er det få som vet. Æh - kanskje noen seilere. Motorbåteiere vet jo ingenting. :cool:

Link to post
Share on other sites

Som "hobbyfilolog" vil jeg gjerne ha et ord med i laget :wink:

Jeg kan godt være enig med at det stativet som man lager for å støtte en båt som ligger i vinteropplag på land kalles for en (båt)krybbe. Men jeg kan med sikkerhet si at de fasongtilpassede "støtteklossene" som brukes for eksempel under livbåter ombord i skip, de kalles "krabbe" eller eventuelt "krabbere".

Vi bruker også uttrykket "krabbe" når f.eks en vegg eller en plate skal tilpasses mot en flate som er meget ujevn. Da må man "krabbe" for å få god tilpasning og minst mulig åpning. Derfor tror jeg at "krabben" under livbåten kommer av at den er nøye tilpasset - noe som slett ikke behøver å være tilfelle med en "krybbe".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men jeg kan med sikkerhet si at de fasongtilpassede "støtteklossene" som brukes for eksempel under livbåter ombord i skip, de kalles "krabbe" eller eventuelt "krabbere".

 

Og jeg kan med sikkerhet si at på engelsk så heter disse "lifeboat cradle" og jeg er nesten like sikker på at cradle oversatt til norsk er krybbe og ikke krabbe! :wink: Tror nok at det var en full norsk sjømann som har ansvaret for den oversettelsen! :lol:

 

:santcheer1:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og jeg kan med sikkerhet si at på engelsk så heter disse "lifeboat cradle" og jeg er nesten like sikker på at cradle oversatt til norsk er krybbe og ikke krabbe! .....

 

Mulig det, men jeg vil allikevel påstå at uttrykket "krabbe" har vært vanlig brukt blant sjøfolk for de innretningene som mange idag kaller for "krybbe". Jeg googlet frem et par eksempler for å vise at jeg ikke driver med fyllerør :wink::wink:

 

Christiania Seilskuteklubb

I 1984 kom fullriggeren ”Sørlandet” ut for en hundreårsbølge mens hun lå på været under en liten storm i Nordsjøen. Den kom helt uventet inn fra styrbord, kastet seg over skuta og bøyde inn rekka med tretten rekkestøtter, røsket bort beholderne med flåter på krabbene på byssetaket, fylte lo livbåt på poopdekket, samt forårsaket noen mindre skader.

 

Lardex

Alt som var i bølgenes vei ble knust og gikk overbord. Begge båtene på forreste gal­gene ble knust til pinneved, samt grisehuset og grisen gikk overbord. Livbåtene på de aktre galgene greide seg, da sjøen gikk under dem, men de ble løftet ut av krabbene, dog ikke skadet.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...