Jump to content

Hvilken lukket cabinbåt i 20 fots klassen er å foretrekke?


Suzumar

Recommended Posts

Starter en egen tråd, spørsmålene mine forsvant litt i en annen tråd.

 

Har kikket på et par båter, men er veldig i tvil om hva jeg skal kjøpe.

 

Bella 572 c ser ut til å dekke mitt behov selv om det ikke var denne typen jeg hadde i tankene. Kanskje den er litt for liten? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Qucksilver pilothouse er mer i den sjangeren jeg egentlig tenkte. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Beneteau antares var den jeg først tenkte på. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

 

Galia 610 hardtopp har jeg aldri sett før og ligger absolut helt i øvre prisklasse for det jeg har tenkt å spandere på båten. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

 

Jeanneau merry fisher 625 kan også være et alternativ. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

 

Noen som har erfaringer/anbefalinger? Beveger meg inn på et segment av båter som jeg ikke har så mye greie på.

Er det noen modeller i denne prisklassen jeg ikke har fått med meg?

Link to post
Share on other sites

Tror nok du må ut å "ta og føle" på de mest aktuelle. Disse båttypene med midtkabin/walkaround/pilothouse er kanonpraktiske men det er de små forskjellene som gjør om du vil trives ombord. Jeg hadde definitivt gått for båter over 20 fot, ikke et vondt ord om Bella men den du viser til blir liten i forhold til de andre.

 

Lykke til, det blir sikkert en morsom prosess.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, har ikke prøvd Flipper 630 cc, men jeg har prøvd 630 dc som var meget bra i sjøen. Denne mener jeg er bygd over samme lesten som cc med samme skrogvinkel. Meget gode sjøegenskaper p.g.a. den dype v-bunnen, hvis man sammenligner med Beneteau og Galia som etter min mening "slår" mer i motsjø. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

....som etter min mening "slår" mer i motsjø. :yesnod:

 

Det siste synes JEG er et viktig argument.

 

Men det er mange spørsmål jeg ikke synes kommer frem her. F.eks.

 

1. Hva skal båten brukes til? (dagstur, overnatting, fiske, osv)

2. Hvor mange skal være med?

3. Hva slags hastighet snakker vi om?

4. Hvilket farvann skal båten brukes (innaskjærs eller av og til i litt åpne farvann)?

 

Det er sikkert mulig å finne MANGE flere spørsmål, og når du har besvart disse, begynner kanskje båt-type og -størrelse å ta bedre form i fantasien, eller?

Lykke til :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Du har noen poeng der Marwin, men du ser vel av startinnlegget mitt hvilken type båt jeg har i tankene.

Jeg skal ha en båt for to.

Jeg skal ha den for å komme meg avgårde ut til øyene og nyte fine dager

Jeg skal ha den til litt fisking og tegnesetting

Jeg vil ha utenbordsmotor

Jeg ha en båt som går opp mot 30 knop

Jeg vil ha overnattingsmuligheter for to, men bo-comforten teller ikke mye

Jeg vil ha lukket cabin slik at jeg kan bruke båten hele året

Den bør være rundt 20 fot, men slik de regner føtter nå for tiden kan jo en 18 foter faktisk være større enn en 20 foting

Det skal være kokemuligheter for kaffevann

Portapotti er godt nok

Hadde egentlig tenkt en maxpris på 300 + ekstrautstyr

Er mest lysten på ny båt

Må være mulig for to å sitte rundt et lite bord på akterdekk

 

tja.. det er vel omtrent det jeg har tenkt.

Link to post
Share on other sites

Høh, du beskriver nesten båten MIN :cool::lol: :lol:

Unntatt på et punkt: Alder!

HVIS du kan godta en eldre båt, KAN du få noe du blir GODT fornøyd med til en rimelig penge.

DENNE linken gir mange gode tips kanskje? :rolleyes:

Er du ute etter en båt du kan ta med på henger, begynner det å bli vanskelig over 21 fot, pga vekt bak en "vanlig" bil...

Rana 20 f.eks. er en tett båt, som du får for ca 150 - 200 k NOK med brukbar motor.

Hvis du heller vil ha mulighet til å ta av kalesjen, finnes det MANGE typer å velge i. Ta en titt i "Erfaringsdatabasen".

Lykke til

:wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Synes vel dine krav bla sammenfaller mye med Benetau Antares 650

 

Må si at det er en båt som begeistrer meg, hvis du ønsker hus, utenbords, brukbar kvalitet og en ideell fiskebåt. Synes imidlertid ikke disse båtene er så veldig "sosiale" (dvs til å ta med venner på sjøen en fin sommerdag i...), men det var heller ikke et av dine krav. Du vil finne mye info om denne båten her på forumet + sikkert noen som melder seg med mer info til deg. Har vært ombord i denne båten noen ganger, og bortsett fra ett og annet som er litt skranglete og som kan festes, er dette et supert båtkonsept.

 

Lykke til med søket etter ny båt!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Quicksilver Pilothouse 580.

 

Kjøpte den i januar 08 og solgte den i juli. Grunnen jeg var ikke helt fornøyd med den var to ting:

 

- Jeg hadde en 75 hk motor på. Den opplevde jeg som noe svak for denne båten. Noe som medførte høyere turtall/drivstoffutgifter. Når du går for en slik båt, så tar en motor med 40 % mer hestekrefter enn du hadde opprinnelig tenkt!

 

- Skrogformen synes jeg var for lite V-skrog slik at den slo ganske kraftig allerede i moderate bølger. Så snart man tok seg ut i litt åpen fjord med litt bølger måtte man gå ned i skrogfart.

 

Ellers er båtstypen helt genialt! Men jeg hadde idag kanskje heller gått for Benneteau. Jeg fikk immidlertid prøvd seilbåt og ble hekta på det...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Antares 650 i 2 år og er fortsatt godt fornøyd, hadde kjøpt samme båt igjen.

 

Båten slår endel som jeg har skrevet i den andre tråden, tror dette er mest utpreget ved krappe bølger. Siden jeg bruker båten på Mjøsa og i indre Oslofjord, er det jo stort sett bare krappe bølger jeg har prøvd båten i. Har snakket med andre som har samme båt som sier den fungerer bra når bølgene har større bølgelengde. Båten får skryt for sjøegenskapene i den store testen til Motor Boat Monthly i 2004, en test den også vant.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en yamarin 5940 m/100 hk yamaha i 3 år. Var meget fornøyd med denne, men ble for liten for "oss" grunnet familieforøkelse. Denne er jo noe mindre enn 20 fot, men prisen er jo også lavere. Se ellers i erfaringsdatabasen hvor flere medlemmer har lagt inn info. Hvis du først vurderer denne båten så er kalesje + benker på bakdekk + bord på bakdekk + utvendig styring et "must"!. Kan forøvrig nevne at det var 3 år /500 motortimer totalt feilfrie!

Link to post
Share on other sites

Du har noen poeng der Marwin, men du ser vel av startinnlegget mitt hvilken type båt jeg har i tankene.

Jeg skal ha en båt for to.

Jeg skal ha den for å komme meg avgårde ut til øyene og nyte fine dager

Jeg skal ha den til litt fisking og tegnesetting

Jeg vil ha utenbordsmotor

Jeg ha en båt som går opp mot 30 knop

Jeg vil ha overnattingsmuligheter for to, men bo-comforten teller ikke mye

Jeg vil ha lukket cabin slik at jeg kan bruke båten hele året

Den bør være rundt 20 fot, men slik de regner føtter nå for tiden kan jo en 18 foter faktisk være større enn en 20 foting

Det skal være kokemuligheter for kaffevann

Portapotti er godt nok

Hadde egentlig tenkt en maxpris på 300 + ekstrautstyr

Er mest lysten på ny båt

Må være mulig for to å sitte rundt et lite bord på akterdekk

 

Vil tro at Yamarin 5940 oppfyller de aller fleste kriteriene her:

- 2 sitteplasser i forovervendte seter. plass til 3-4 på de langsgående benkene.

- Større akterdekk enn mange andre slike "korvkioskbåter" - og fås med dobbel styrepos. (Bare så synd at det koster en god del ekstra)

- Gjør ca 33 knopp m/ Yamaha F100.

- 19 fot lang

- plass til kokeapparat foran passasjerplassen, her kan man da f.eks bruke en Wallas 900 m/ varmetopp så har man også varme i båten på kjølige dager.

- Rom til "bæsj & carry" i en av benkene.

- Koster nok godt over 300' ny med utstyret du ønsker, men hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe brukt, velholdt båt.

- stoler/bord/kalesje til akterdekk fås som ekstrautstyr.

 

Negative sider:

Litt for mye støy - store flater i overbygg gir mer resonans enn i åpne båter. Men det gjelder nok også mange andre båter av samme type

Slår i motsjø. Men oppveies delvis av et nøytralt skrog uten nevneverdig planingsterskel - man finner alltids en passende og behaglig fart. Man slipper f.eks å velge mellom 20 knop planingfsfart eller 7 knop... I sidesjø og bakfra oppfører den seg eksemplarisk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dobbel styreposisjon er etter mitt syn et "must" på slike cabinbåter. Det blir litt for jævlig å måtte sitte inne å styre båten når sola skinner og man helst vil være ute. Hansviks modeller har alle utvendig styreposisjon også den nye 630CS, i tilegg får den to store takluker som faktisk også er med å heve standarden betraktelig.

Link to post
Share on other sites

Har fjernkontroll til autopiloten stående i en holder på høyre side av skyvedøren inn til kabinen. Løsningen fungerer utmerket, foretrekker dette i stedet for ekstra ratt. Jeg har ikke trådløs fjernkontroll (har Simrad AP14H), det er vel ca 1,5m spiralkabel på den. Har et ekstra uttak til autopilotfjernkontrollen ved innvendig styreposisjon, har da muligheten til å ta ledningen gjennom sidevinduet og styre båten sittende på fordekket når jeg kjører rundt i dorgehastighet i finvær. Har alltid en Coastkey trådløs dødmannsknapp hengene rundt halsen, med denne kan jeg stoppe motoren manuellt.

Link to post
Share on other sites

3-fots syken?? Neppe. Går ned fra en bayliner 2858 comander bridge til noe som passer meg bedre.

Styreposisjon ute skal jeg ha, der fires det ikke. Hørtes artig ut å tøffe rundt sittende framme med fjernkontrollen til autopiloten, men det er nok over grensen av hva jeg kjøper av tilleggsutstyr. Dieselvarmer skal jeg derimot ha.

Støy og resonans regner jeg med vil være til stede i alle disse båtene, det er bare noe en må ta med seg på transportetappene.

Det skal bli artig å myse rundt, prøve noen modeller og tyne noen selgere :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...