Jump to content

Letteste måten å ta Båtførerprøven for 16 årig jente?


strawberry

Recommended Posts

Hei!

 

Min datter vil ta båtførerprøven i løpet av vinteren. Hun ønsker seg en bok for å lære seg pensum. Hvilken bok, eller måte er best for å få inn både teori og evnt. praksis i løpet av vinteren? Kan alt eventuelt trenes inn via nettet? (Der er hun mye!)

 

PS! Det er en oppgående jente!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt denne: http://bfpr.no/

 

Koster 20 kr i tilgang. Husk å lagre siden som favoritt så kommer du inn igjen etterpå uten å må ut med 20 kr hver gang! Virkelig bra oppsett for båtførerprøven. Kan også lastes ned for en hundrelapp.

 

Selve prøven kan hun ta ved en testsenter av norsk test. For eksempel alle folkeuniversiteter. Koster kr 525.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med yngre som skal ta prøven, er at det er vanskelig for de fleste i den alderen å lese seg til alt stoffet alene. Da må de i så fall diskutere stoffet...spesielt navigasjon med folk som kan hjelpe og støtte vedkommende.

 

Det beste for denne gruppen uten særlig eller noen erfaring i båt er å gå på kurs, enten på kveldskurs eller som et helgekurs. AOF som driver voksenopplæring rundt omkring har arrangeret slike kurs i en årrekke.

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Med all respekt for de som driver med helgekurs til båtførerprøven. Jeg må likevel innrømme at jeg ikke synes om disse kursene.

 

Det du lærer på kurset skal kunnes og praktiseres, ikke bare sitte i nærhukommelsen til eksamen er over.

At du kan og praktiserer det du lært er i høyeste grad til din egen og andres trvisel og sikkerhet.

 

På et ordinært kurs er det lagt inn praktiske øvelser for å lære inn stoffet (og det er omfattende) og ikke minst veiledning av lærer samt det deltakerne lærer av hverandre.

Og så er skikkelig hyggelig å være sammen med flere som har samme interesse.

 

Har selv i mange år vært kurslærer på båtførerprøven og skulle vel derfor ha en viss rett til å uttale meg.

 

hilsen og God Jul :santa:

Haba

Link to post
Share on other sites

Ikke helt enig med Haba. Folk er forskjellig. Noen bør ha kurs, andre har en interesse i navigasjon at det sitter godt med litt selvstudium. Jeg har tatt båtsførerprøven uten noe kurs i det hele tatt et par måneder siden. Dette gikk helt fint. Selvfølgelig glemmer man noen finurligheter men basiskunnskaper tror jeg forsvinner ikke når man er oppriktig interessert i emnet.

 

Synes ikke at folk som er interessert i båtliv og navigasjon trenger noe kurs i det hele tatt. Det gjelder også ungdom. Min 13 år gammel datter kan mye om sjøkart og kompass allerede. Jeg er sikker på at om tre år tar hun prøven med glans uten å ha gått på kurs i det hele tatt. Klart man kan leser seg til alt nødvendig kunnskap på internett! Bare sett igang - sug opp kunnskapen og vent ikke på kurs!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Opplegget vi har i båtforeningen går ut på at kurset kjøres på 7- 8 kvelder inkludert eksamen siste gang. Noe hjemmelekser med oppgaveløsning som gjennomgås i plenum. Aldersammensetning på kursene har variert fra 14 år og til langt opp i pensjonistalderen. Både kvinner og menn. Kursopplegget har fungert meget godt og ingen har strøket så langt såvidt meg bekjent. Foreleser på kurset er en erfaren navigatør med lang og bred praksis. En kombinasjon av teori, praksis og erfarne forelesere tror jeg kan være med å gi de uerfarne som tar båtførerkurs et godt fundament for et sikkert båtliv.

Link to post
Share on other sites

Sitte å lese i en bok er hvertfall tull! yesnod.gif
Kan nok være enig at å ta kurs er den kjappeste veien, men at det er tull å lese i en bok er tull! Jeg tok aldri noe kurs og bestod, men det virker på meg som om kursene legges veldig opp til selve prøven slik at det er greit å bestå. Jeg kan hjertelig anbefale "Veien til båtførerprøven" som Hansi snakket om; stort sett veldig lett å forstå. Kurset gir akkurat nok til å bestå, men hvis hun virkelig vil lære det meste bør hun lese i tillegg.
Link to post
Share on other sites

Vi er forskjellige. Jeg har aldri klart å lese en hel bok, og aldri har jeg klart å forstå disse lærebøkene...

Men siden jeg tok båtførerprøven som 13 åring, uten å ha bladd i noen bok kan den prøven umulig væra vanskelig å bestå.

En dag diskusjon og historier på et kurs og en dag med praksis ombord i en båt lærte meg alt.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvilken bok, eller måte er best for å få inn både teori og evnt. praksis i løpet av vinteren?

 

Det har kommet flere gode tips til bøker her.

De mest brukte er:

Veien til Båtførerprøven, ISBN: 9788202285241

På rett kurs, ISBN: 9788202283315

 

Et annet tips er å lære det sammen med andre ungdommer i et maritimt miljø. Jeg vet ikke hvor dere bor, men hos sjøspeiderne i Oslo er Båtførerprøven gratis og en del av pensumet for medlemmene. Jeg tror andre sjøspeidergrupper gjør det samme.

Link to post
Share on other sites

Vi er forskjellige. Jeg har aldri klart å lese en hel bok, og aldri har jeg klart å forstå disse lærebøkene...

Men siden jeg tok båtførerprøven som 13 åring, uten å ha bladd i noen bok kan den prøven umulig væra vanskelig å bestå.

En dag diskusjon og historier på et kurs og en dag med praksis ombord i en båt lærte meg alt.

Stemmer det, Seilaren; godt gjort å bestå alt uten å kikke i boka :yesnod:
Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Med all respekt for de som driver med helgekurs til båtførerprøven. Jeg må likevel innrømme at jeg ikke synes om disse kursene.

 

Det du lærer på kurset skal kunnes og praktiseres, ikke bare sitte i nærhukommelsen til eksamen er over.

I utgangspunktet er jeg enig med deg - greit å få litt teori først og pratisere dette etterpå som repetisjon. MEN nå er det engang slik i dette landet vi bor i at det er noen mennesker som har funnet ut at båtførerprøven er en teoretisk prøve på KUNNSKAP (og ikke anvendelsen av denne) som er grunnlaget for bårførerprøven. Noen andre mennesker i delle landet har funnet ut at det er denne teoretiske kunnskapen som skal legge øringer på om 16 år gamle ungdommer skal få føre båt.

 

Det er anderledes med sertifikat til f.eks bil fordi noen mennesker mener at kun teori ikke er god nok for å slippe folk ut i trafikken i bil...

Link to post
Share on other sites

Når jeg tok kurset i løpet av ei helg, så var det ei på rundt en 15-16 år som var med og skulle ta den sammen.

Hun tok det ganske raskt og greit, men trengte noe ekstra forklaring på dette med staker, navigering, og de tingene der, men resten virket som gikk greit inn.

Det skal sies at det var en dyktig lærer vi hadde her i Kr.Sand :)

 

Han forklarte meg en veldig grei måte å huske disse svarte og hvite/gule stakene, hvordan vite hva som er øst, vest, nord og sør merke. :D

Pilene peker jo på hva det er..

Når begge pilene peker opp, dvs opp er det nord merke.. peker begge pilene nedover er det sør merke..

peker øverste pilen opp, og nederste ned, så danner dem en slags firkantet Ø som blir øst merke...

Hvis den øverste pila peker ned, og nederste opp, så vil den øverste pila danne en V som i vest.. :D

 

Videre så viste han oss hvordan disse trekantene peker mot det svarte og viser oss hva slags merke det er..

Er det svart nede bare, så peker trekantene nedover.. dvs sørmerke..

Er staken svart øverst bare, så peker begge oppover, dvs nord merke..

Vest merke er svart på midten med hvitt eller gult oppe og nede

Øst merke er svart oppe og nede.

Også skal man holde seg på den siden av merke som det markerer som..

 

Med denne huskeregelen, så var det mye enklere å huske på disse, nyttig :-)

 

Så for meg så holdt det med et helgekurs, mens for de som ikke har vært så mye i båt og fått inn ting med morsmelka, burde kanskje ta det over lengre tid slik at ting får synket inn litt mer, og man kan bruke mer tid på navigering og slikt.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

..... Pilene peker jo på hva det er.. ....

 

Den huskeregelen er enkel og grei, men kan du noen gang huske å ha sett disse pilene på de norske kardinalmerkene????

 

Når det gjelder unge kursdeltagere så har jeg mange ganger blitt svært positivt overrasket. Det er ganske alminnelig at de unge må være "støttekontakt" og forklare sine foreldre både sjømerker, misvisning og deviasjon :wink::wink:

 

Spørsmålet om konsentrerte helgekurs kontra kurs fordelt over flere uker har vi vært innom mange ganger, og mine erfaringer med noen tusen båtførerkandidater gjennom en halv mannsalder er helt entydig og udiskutabel....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er det ikke greit å bare skumlese en pensumbok og ta prøven på godkjent sted ?

Guttungen skal til våren styre med kjedelige ungdomskole-lærere og konfirmasjonundervisning så hvis han skal på båtskole i tilegg bør jeg vite at et ikke bare er en tørr båtlærer som preker gjennom pensummet guttungen selv kan lese seg til. Det må være en erfaren, motiverende og kunnskapsrik lærer som har noe å tilføre utover pensum..ellers ikke noe poeng å duppe av på et båtteorikurs.....

 

Han skal prøven nå i våres som 15 åring slik at han slipper å styre med det på slutten av 10.klasse.

 

Han er alerede en erfaren båtfører også med skjærgårsjeepen (noe fruen vet å sette pris på selv om hun er den formelle båtfører når jeg ikke er ombord.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...