Jump to content

Letteste måten å ta Båtførerprøven for 16 årig jente?


strawberry

Recommended Posts

Jeg hadde et par timer med kveldskurs for å lære meg kart, sette kurs og få stakene til å sitte helt, så tok jeg selve prøven. Brukte ca 10 min og hadde 1 feil. Alle som vil ha prøven greier den, selv uten kurs, men det kan være greit med kurs, enten en helg eller flere kvelder, for å være sikker på å komme gjennom pensum og kunne ha noen å spørre hvis det er noe som er uklart og man lurer på...

 

Ellers er prøven så lett at den uten problemer kan taes paralellt med både konfirmasjons undervisning og eksamen. Jeg tok den i mars eller april i 10. klasse, var 16 år.

Link to post
Share on other sites

Guttungen skal til våren styre med kjedelige ungdomskole-lærere og konfirmasjonundervisning så hvis han skal på båtskole i tilegg bør jeg vite at et ikke bare er en tørr båtlærer som preker gjennom pensummet guttungen selv kan lese seg til.

Det å være skolelei kjenner vel alle seg igjen i. Men en som er skolelei gidder vil ikke begynne å bla i enda en lærebok??

Da er det lettere å ta et kurs. Men vi er jo forskjellige...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Den huskeregelen er enkel og grei, men kan du noen gang huske å ha sett disse pilene på de norske kardinalmerkene????

 

Nei, men hvis du ser merkene uten trekantene, så kan du se for deg hvordan trekantene ville stått, så i hodet mitt ser jeg trekantene ut fra hvordan disse ville pekt osv. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Når begge pilene peker opp, dvs opp er det nord merke.. peker begge pilene nedover er det sør merke..

peker øverste pilen opp, og nederste ned, så danner dem en slags firkantet Ø som blir øst merke...

Hvis den øverste pila peker ned, og nederste opp, så vil den øverste pila danne en V som i vest.. :D

Nei, men hvis du ser merkene uten trekantene, så kan du se for deg hvordan trekantene ville stått, så i hodet mitt ser jeg trekantene ut fra hvordan disse ville pekt osv. :-)
Er og veldig fan av denne regelen og kan du denne, er det som du sier Ulven ganske greit å tenke disse ut fra farger. En må bare huske at svart er den som viser retning og at man leser fargene øverst til nederst.
Link to post
Share on other sites

PS! Det er en oppgående jente!

En 16-åring med slike ønsker er utvilsomt oppegående.

 

Det du ikke sier noe om er hvor mye hun kan fra før. Mine foreldre lærte meg såpass mye om navigasjon, sjøversregler og sjømannskap at det egentlig ikke var så viktig med noen bok. Av det som finnes av lærebøker i dag er boka til Trysnes ganske grei, men det er viktig å ha noen å diskutere teorien med. Her får vel foreldre vurdere behov for at de tar et kurs eller leser en bok selv. :wink:

 

En annen ting er at å delta på et kurs som også har en praktisk del, evt et kurs som bare er praksis, kan være kjempeartig. Det å få prøve seg på å manøvrere en båt uten å ha en forelder en hårsbredd unna og uten å være nervøs for å lage riper eller hakk i familiens båt er ganske kjekt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Joda pilene har jeg merket meg så som Ulven beskriver.

 

Fargene husket jeg analog til spissen av trekanten. Trekantenspissen peker mot svart.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...