hifo Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 man må ta dem før de blir så store at man ikke får de ut mannhullet. hørte om en som med en 100 liters tank , ikke fikk fyllt mere enn ca 8 liter. kun på grunn av ett dieseldyr. hører vel til sjeldenhetene at de blir såpass store men. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Slik ser de ut, dieseldyrene: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Slik ser de ut, dieseldyrene: Lars H. Jepp!! slik så mine ut også.. akkurat sånn Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
johnson Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Mine diesedyr var av en litt annen format men ganske like Lars H sine Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Du kan være glad disse dyrene dine ikke har skjegg. Skjegg setter seg ofte fast i dieseldysene på motoren! :lol: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt'n Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Slike tråder behøver vi Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Hørtes da ut som en voldsom operasjon........ De var den ikke. Brukte tang til tommelfingermekanikkere fra Biltema (den som er forlenget versjon av sukkerbittang). Gikk veldig greit dersom dieseldyrene var blitt gelaktige og satt i bunn. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Muligens et veldig merkelig spørsmål, men er det ok/forsvarlig, gitt at det er plass, å oppbevare sammenleggbare krabbeteiner i et motorrom? Hva med saltinnholdet i teinene?Ville ikke hatt i motorrom. (Pass på så de ikke kryper fulle av dieseldyr) Kanskje en idè dette? Dieseldyrteiner skulle passe for de dyrene det opereres med her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Må passe oss for dielseldyremisshandling, da ! Blir fort dieseldyrt i drift ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 25.Desember.2008 Del på Facebook Svart 25.Desember.2008 OK. Nå skjønner jeg hva de mener med at en båt kan være "dyr i drift". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 25.Desember.2008 Del på Facebook Svart 25.Desember.2008 Hei. Jeg har brukt Hammerdown de siste 3 årene. Null dieseldyr! Men jeg hadde heller ikke noen dieseldyr de forrige 19 årene, uten noen som helst tilsetning, he, he . . . Lars H. Er det biosider i Hammerdown? Eller er det det at vannet fjernes som også i sin tur betyr null dieseldyr? Hvilke gevinster er du opplever ved bruk av Hammerdown? Johannes Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 25.Desember.2008 Del på Facebook Svart 25.Desember.2008 Jeg bruker tidvis Hammerdown. Skulle ikke forundre meg om stoffet virker som Bio-Protect 2, omtalt her: http://www.maritim-consultants.no/docs/En%...r%20Animert.pdf. Det siste året har jeg brukt Alron som er kjøpt direkte fra Lekang på Såner. Alron er omtalt her: http://www.bilmateriell.no/nedlasting/alron_a5_brosjyre.pdf. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 25.Desember.2008 Del på Facebook Svart 25.Desember.2008 Jeg smakte (svært forsiktig) på det som jeg puttet på tanken i høst mot dieseldyr (husker desverre ikke navnet). Det smakte mistenkelig etanol (H2 H5 OH) som har den gode egenskapen at den lett blande seg med vann. Det er vel egentlig det som skal til. Nå i juletia kaller vi det helst aquavit, dvs om tar vi en tur ned i havna å deler den aquavitskvetten som er igjen på flaka etter juleferinga med dieseltanken, skulle vel det gjøre susen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.Desember.2008 Del på Facebook Svart 25.Desember.2008 Net som finnes fra leverandøren om HD, finner du her Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 25.Desember.2008 Del på Facebook Svart 25.Desember.2008 Takker Lars H. Har nå lest Motorconsult sine opplysninger. I forhold til dieseldyr fjernes altså fritt vann ved emulsjon, ingen vann, ingen dieseldyr. At det er ett tilsetningstoff, ikke additiv blir for meg mere enn lek med ord. Hva er forskjellen på tilsettningsstoff og additiv? Ville fortsatt gjerne fått høre hva som er dine erfaringer med stoffet, siden du fortsatt bruker det etter tre år er det vel noen positive erfaringer du har gjort deg? Johannes Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.Desember.2008 Del på Facebook Svart 25.Desember.2008 Nå er jeg ingen profet for HD, og har heller ingen interesser i firmaet Motorconsult. Jeg valgte HD for å redusere røyk ved oppstart. Og den røyken som kommer fra min Yanmar 4JHE fra -86 ved oppstart, ga seg mye tidligere da jeg begynte med HD. Og HD er drøy, så den flasken jeg kjøpte, har jeg fremdeles mye igjen av. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 25.Desember.2008 Del på Facebook Svart 25.Desember.2008 Man kan selv teste tilsetningsstoffer som skal fjerne eller emulgere med vann i tanken, ved å helle diesel og en skvett vann på en flaske. Vannet vil legge seg på bunnen av flasken. Hell deretter på en skvett med det aktuelle additiv, ryst flasken, og se om alt blandes med dieselen.( Det er jo dette som må skje i tanken) Hvis ikke, er sjansen for å få dieseldyr fremdeles tilstede. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 25.Desember.2008 Del på Facebook Svart 25.Desember.2008 Jeg bruker tidvis Hammerdown. Skulle ikke forundre meg om stoffet virker som Bio-Protect 2...Det siste året har jeg brukt Alron som er kjøpt direkte fra Lekang på Såner. Man kan selv teste tilsetningsstoffer som skal fjerne eller emulgere med vann i tanken, ved å helle diesel og en skvett vann på en flaske. Vannet vil legge seg på bunnen av flasken. Hell deretter på en skvett med det aktuelle additiv, ryst flasken, og se om alt blandes med dieselen.( Det er jo dette som må skje i tanken) Slik jeg har forstått det, emulgerer både Hammerdown og Alron vann inn i dieselen. Det gjør derimot ikke Bio-Protect 2. Bio-Protect 2 løser seg opp i både vann og diesel, men eventuelt vann vil legge seg under dieselen i tanken(slik det selvsagt også gjør uten dette tilsetningsstoffet). Bio-Protect 2 bryter likevel ned mikrofloraen i dieselen eller blandinger av diesel og vann hvor nettopp dieseldyr kan vokse. Man kan da tappe vannet av dieseltanken og/eller vannutskiller/forfilter(grovfilter) diesel slik at man slipper å få det inn i dyser og andre deler av brennstoffsystemet. Hvor gunstig det er for dyser å la diesel passere hvor vannet er emulgert inn i dieselen etter bruk av Alron eller Hammerdown, vet jeg ikke. Men kanskje kan det på lang sikt være skadelig? Forøvrig har Bio-Protect 2 vært produsert siden 1985. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Amigossa Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Hold diseltanken fri for vann ,da unngår du disse skapningene.Hvis man først har fått så mye diseldyr på tanken at det blir et problem,tett filter og motorstopp,da er det bare en ting å gjøre,TØM og RENGJØR TANKEN. Har du mye diseldyr på tanken å fyller på kjemikalier som dreper dyrene, da blir dyrene liggende som en gelegrøt på bunnen og rotet opp igjen ved sjøgang. I ren disel kan dyrene ikke leve.De lever av Surstoffet som de tar fra vannet. Drain tanken ukentlig ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Bio-Protect 2 er et godt stoff for å ta knekken på faenskapen, men man kommer ikke unna rengjøringen. Slammet som ligger igjen i tanken er ikke døde dieseldyr, det er avfallstoffer som dieseldyrene danner. Et fett i grunn for slammet tetter filtre og inneholder syrer som gir økt slitasje på brennstoffpumper og nålehuset i brennstoffventilene(dysene). Slites nålen begynner brennstoffventilene å "pisse" og vi får dårlig forbrenning. Har på 100 litervis med Bio-Protect stående i maskinrommet her på M/S Julebrus (den i avatarbildet) og vi bruker kun dette for å ta knekken på udyr hvis vi finner ut at vi har det. Tanker dreneres daglig og en gang i uken tar vi prøver av dieselen. Får vi utslag så doserer vi for å drepe, forbyggende er å drenere tankene slik at vann ikke eksisterer. Det meste jeg har skrevet er nevnt i tråden tidligere, skriver kun for å bekrefte tidligere innlegg. Hilsen 1. majonisten på M/S Julebrus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Ja, dieseldyr er noe skitt. Slik så det ut etter at jeg hadde vasket bunnen av en dieseltank. Det er ganske lett å se antydninger til dieseldyr i dieselfiltrene. De har en ganske karakteristisk geleaktig konstistens. Jeg har motorer hvor gjennomstrømningen av diesel per filter er omlag 600 liter per time på 3200 RPM (max er ca 3400 RPM). Dieselen hentes nærmest nær bunnen av tankene - så det skal ikke mye vann i tankene før dieseldyrforholdet oppstår. Årlige filterskifte hindrer motorhavari - så langt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Kan bare støtte meg til hva andre har skrevet lenger oppe i tråden. Tapper av tanken jevnlig, bruker et tilsetningsstoff, skifter filter en gang pr år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 27.Desember.2008 Del på Facebook Svart 27.Desember.2008 Gjør som skipper_worse med meg og flere, bruk Hammerdown og du ser ikke så mye som et ørlite dieseldyr mer, heller ikke fritt vann. Rens tanken først om du allerede har hatt besøk av dem. Bio-Protect 2 er etter hva jeg forstår en gift som dreper bakteriene i vannet. Bio-Protect 2 fjerner ikke vannet, som er selve grobunnen for bakteriene. Hammerdown emulgerer vannet inn i dieselen ved å redusere overflatespenningene mellom de to væskefasene. Vannet blir til bittesmå dråper, som ikke kan ses med det blåtte øye. Dette vannet følger dieselen gjennom hele forbrenninga og ut sammen med eksosgassene. Dieseldyr trenger fritt vann for å leve. Er vannet borte forsvinner livsgrunnlaget for bakteriene. Man slipper med andre ord å bruke "antibiotika" for og holde båten frisk. Stoffet kan fås kjøpt på internett her hos Motorconsult AS. Jeg vil til slutt understreke at jeg ikke har forretningsinteresser i Motorconsult eller har noen som helst befatning med selskapet annet enn som bruker av deres produkt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.