Jump to content

Stålpropell Ibiza 20 touring


Marulf

Recommended Posts

Har en Ibiza 20 touring med en 135hk mercury 2-takt (V6).

Det står en aluminiumspropell på den av ukjent størrelse og den logger rett over 40 GPS-knop med en mann ombord.

Tenker på å kjøpe meg en stålpropell til denne. Har noen erfaring med hvilken propell jeg bør velge til

denne båt/motor kombinasjonen?

Vil jeg oppnå noen fartsøkning?

Link to post
Share on other sites

Litt mere fart, vil sitte bedre i svinger, mere utsatt for tyveri og større skader ved eventuell grunnstøting. Hadde selv en maken båt med 150hk Johnson v-6'er med en Raker propell og var veldig fornøyd med det, men hadde denne propellen fra dag en så fikk aldri sammenlignet med standard propell i aluminium.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan jo vise til min "jobb" med å finne riktig propell til Smuggleren i sommer: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44137

Mitt resultat ble i alle fall at jeg byttet ut origiginal alu-prop og 38 knop mot en 4-bladers stål-prop og 36 knop.

Ut av det fikk jeg en båt som var raskere og sterkere i akselerasjon og at jeg kunne provosere mye mer under kjøring uten at propellen slapp. Dette var viktigere for meg enn toppfart da båten stort sett blir brukt til vannski, wakeboard, ring etc.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Tenker på å kjøpe meg en stålpropell til denne. Har noen erfaring med hvilken propell jeg bør velge til

denne båt/motor kombinasjonen?

 

Hei. du vil sikkert få en fartsøkning med den rette stålpropellen. Se på navet til den du har idag. Der står vanligvis propellstigning preget inn. Hva er vekten på din Ibiza?

Kan tenke meg en 19 " Ballistic stålpropell ville gjøre susen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

om du har en bekjent med 21" så kansje du er heldig og få prøvd da men eg vil gjette den blir for drøy. om du bruker båten aleine så vil du nok såvidt komme innafor nedre turtallregister på 5000 men det vil straffe seg når du har passasjerer. iallrfall med akkurat denne propellen da den har både high rake og cup og kniper seg fast til fortere det går.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...