Jump to content

Hvilken 4 hk påhenger bør jeg velge?


Suzumar

Recommended Posts

Har gjennom en del år slitt ut noen startsnorer på div påhengere av forskjellig fabrikat. Min erfaring er Yamaha som den letteste, greieste, minst kompliserte og greieste motoreren av de små. Reservedeler får du nesten overalt. Mange solgte gjør at mekanikere kjenner disse hvis det skulle bli feil.

De hadde for noen år siden en modell som het Malta - konstruert beregnet på utleiemarkedet. Denne var idiotsikker

4 taktere er ok hvis du dorger mye på lavt turtall (går ikke sur som totaktere ofte gjør). Men mer dildall med olje og transport, liggnede på rett side, nivåkontrol. Og ofte med fler feil. Flere deler der alt er forbasket smått. Noe mindre forbruk på 4takt- som neppe er tema på jolla.

Styr unna Mercury, Edvinrude, Selva og div Kinesiske, Koreanske hvis du ikke er spesielt glad i å skru (og slite ut startsnorer)

Vurder Suzuki som reservealternativ. Er enig med en tidligere innsender at 4hk kan være litt i underkant. 5-6 hestere veier ikke mye mer men gir mer båtglede og litt lavere støynivå når du roer litt ned. Så kan du bruke kraftreserven når du trenger den.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at Selva 4hk og Yamaha 4hk var samme motor????

 

Det har vi vært inne på tidligere i denne tråden, ole-2, og det er riktig ! De er like, så den nye 4-hk (4-takt) Yamaha skal ikke kjøpes da jeg selv er svært missfornøyd med den jeg kjøpte i sommeren som var !

Link to post
Share on other sites

Jeg sverger til Honda. De leverer krefter og starter bestandig lett.

Har Honda snøfreser og påhenger (2 stk), prima vare. Vil ha gode argumenter for å bytte til noe annet.

 

Til gummibåten på seilbåten har jeg en 2,3 hk Honda. Det er ikke fart (5 knop) og den bråker fælt på full gnu. Men vekten er 12,5 kg. Det kommer du ikke utenom når du må boksere på den motoren i tide og utide.

Link to post
Share on other sites

5 hk er for stort for båten, tror jeg. Den er anbefalt med maks 4hk.

Jeg har lyst til å kjøpe en så stor motor som mulig til båten. Jeg vil nemlig prøve å benytte samme motor som nødmotor til min neste båt.

Siden jeg vil ha en motor med fullverdig gear og en ny motor er utvalget lite.

 

West system var forresten utsolgt for to-taktere, men de får inn senere....???

Link to post
Share on other sites

Til gummibåten på seilbåten har jeg en 2,3 hk Honda. Det er ikke fart (5 knop) og den bråker fælt på full gnu. Men vekten er 12,5 kg. Det kommer du ikke utenom når du må boksere på den motoren i tide og utide.

 

Jeg har sett denne og lurer på i moderat tuslefart, hvordan er støyen? Jeg så en i Grebbestad ifjord sommer og lyden var som en moped på fri eksos...

Link to post
Share on other sites

Prøvde en 5 hk Honda 4-takt 1 sylinder i sommer. Maken til bråk og vibrasjoner på en motor har jeg aldri prøvekjørt. nonod.gif
Da jeg i utgangspunktet så tråden tenkte jeg jeg skulle skrive akkurat det du skrev, chagall, men der kom du meg i forkjøpet. Har en bekjent som hadde maken, prøvde den jeg og. Veldig bråkete!!, noe som for øvrig også er tydelig på god avstand, det har jeg og erfart....
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...