Jump to content

Hvordan bli kvitt uønsket kattebesøk i båten?


Elmer

Recommended Posts

En stund siden jeg har slengt inn et spørsmål, men håper hverdagstipsene for trivielle problemer fremdeles florerer her på forumet. :smiley:

Båten vår ligger utenfor huset med presenning over, men uten kalesje. Vi har to katter som hopper opp og ned fra båten, og det ekleste: der solsengputa skal ligge, har de markert :nono:

 

Har noen tips om hvordan jeg kan få båten kattefri?

Link to post
Share on other sites

Det fines ting å få kjøpt i dyrebutikker. For eks. slike pinner til å stikke i sandkassene for å holde katter unna kan vel legges ut. Hadde problemer med katter under tilbygget mitt hjemme, ble bedre når jeg slengte en neve helpepper under der. Vannslangen ble benyttet flittig også en periode og nå er problemet nesten borte. Hunden får også lov til å jage alt som kommer luskende på egen plen.........

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Hørte et merkelig triks i jula. Man tar en brusflaske, fyller den med vann og setter den der man ikke ønsker katter. Av en eller annen grunn avskyr visstnok katter brusflasker med vann.

 

Hvor god sannhetsgehalten i dette trikset er, skal jeg ikke si noe om. De som presenterte det sverget i alle fall at det fungerte...

Link to post
Share on other sites

Ta nakken på de....

 

Jepp, er vel ikke noe mer mandig enn å drepe ei uskyldig katt som noen er glad i.. Er du riktig heldig eies den av noen som meg... har nulltoleranse for sånn bedritent dyreplageri.

Har ikke katt lenger men hund, den vil du ikke være stygg med...

 

Hadde problem med katter som koste seg i gammelbåten, la igjen store baller av pels i tepper over alt. Tettet alle innganger med sånn plastbelagt hønsenetting. Enkelt, billig og ufarlig.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Det er stort sett fertile hankatter som markerer. Få katten kastrert, da slutter de fleste med markering og du slipper uønskete kattunger.

 

(Får jeg spore av og komme med dagens hjertesukk og kanskje en liten brannfakkel? :wink:

Så lenge folks holdning til katter er som den er, skulle jeg ønsket det var påbudt ved lov at fertile katter som ikke brukes i avl ble kastrert eller holdt innendørs. Da hadde vi sluppet mange av villkattene og folk hadde muligens etterhvert fått en bedre holdning til katt. Kan heller ikke helt skjønne hvorfor katter skal betraktes så helt annerledes enn hund. Det sies blant mange at en katt MÅ få gå fri og streife....? Hvorfor det? Hvorfor skulle jeg la mine katter være til sjenanse for naboen med markering og gjødsling av blomsterbed? En hund vil være nøyaktig like begeistret for å få streife fritt som en katt er. Nei, ta ansvar for kattene i like stor grad som for hundene, er min mening :wink:)

Link to post
Share on other sites

Lukten av salmiakk vil holde kattene unna.

Tvert i mot! :smash:

Salmiakk og klorin virker mot sin hensikt!

 


  • Salmiak
    Grunnen til at man skal være tilbakeholdent med å bruke salmiak til å gjøre rent i huset med, er at den har samme type lukt som katteurin.Man kan risikere at katten markerer fordi den lukter noe som for dem er en urinlukt.

  • Klor
    Det å bruke klor ved rengjøring er heller ikke anbefalt. Klor har en lukt som minner om den lukten hunnkatter får når de har løpetid.Man kan også her risikere markering og/eller at katten blir forvirret av denne lukten

Fra http://www.birmanett.no/katten_hjemmet/hverdagstips.html

 

Det finnes midler i dyrebutikker for å holde katter unna.

 

Edit: Enda et tips: http://www.lukt.no/bolig/bolig.html

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

(Får jeg spore av og komme med dagens hjertesukk og kanskje en liten brannfakkel? :wink:

Så lenge folks holdning til katter er som den er, skulle jeg ønsket det var påbudt ved lov at fertile katter som ikke brukes i avl ble kastrert eller holdt innendørs. Da hadde vi sluppet mange av villkattene og folk hadde muligens etterhvert fått en bedre holdning til katt. Kan heller ikke helt skjønne hvorfor katter skal betraktes så helt annerledes enn hund. Det sies blant mange at en katt MÅ få gå fri og streife....? Hvorfor det? Hvorfor skulle jeg la mine katter være til sjenanse for naboen med markering og gjødsling av blomsterbed? En hund vil være nøyaktig like begeistret for å få streife fritt som en katt er. Nei, ta ansvar for kattene i like stor grad som for hundene, er min mening :wink:)

 

AMEN

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Med glede konstaterer jeg at hjelpsomheten og kreativiteten fremdeles er på topp på forumet!! :cheers: Sier tusen takk for mange gode forslag. :smiley: Satt også og humret godt over noen av de mer kreative forslagene. Ser ut til at jeg bør prøve en eller annen form for pepper. Jeg ble også nysgjerrig på den batteridrevne kattefjerneren.

Tror dere forresten pepper også vil hjelpe mot uønsket kaffebesøk, som en leste tråden? :lol:

 

Til Astor: Problemet er at kattene hopper fra bakken og opp på badeplattformen, og hvis jeg skal dekke helt fra badeplattformen og opp, blir det mye styr hver gang jeg skal oppi båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...