Jump to content

Se og bli sett er viktig


Pelle Parafin

Recommended Posts

En viktig ting med bålivet, er å bli lagt merke til,slik virker det enkelte plasser.Vi var 2 båter i lag som var innom Espevær i sommer,hvor vi satt på kaien med ferske reker og pils. Da kom 2stk. 40-45 fotere og la seg ved samme kai,etter en del gnikking ble det også reker og pils der. Det hele praten de imellom dreide seg om, var polering og hvilket utstyr de hadde ombord.De hadde med seg hver sin jentunge på 10-12 år som var ute å kjørte gummibåt,hvor de satt en på hver side akterut.Det kom bølger fra en hurtigbåt,med det resultat att gummibåten lå med bunn opp,og jentene i sjøen (med vester).Foreldrenes komentar var:der gikk de mob. tlf. til h-----.ha-ha-ha :headbang:

 

På Helgøysund i Ryfylke er det ett veldig fint bryggeanlegg hvor det er stor konkuranse om størst/finest, og hvem gnikker mest båt.Der ligger de på utstilling med akterenden inn i båsen,der sitter "manskapet" og smiler til alle som går forbi,det er sikkert ikke alle som har vært på land en gang,så det er mange former for båtliv.

Link to post
Share on other sites

Det var i sommer...som du ser i innlegget hans.

 

Joda, det er nok av dem.....noen kategorier båtfolk tar det kanskje litt tid å "svelge eller akseptere". Noen er helt klart på utstilling, mens andre ikke har det som hensikt...selv om det kan se slik ut. Greit nok for meg...folk kan være og gjøre hva de vil så lenge de oppfører seg som folk "i min nærhet".

 

Når det gjelder å bakke inn i en gjesteplass, så kan et være flere grunner til at mange gjør det. Solen....lettere å komme ombord/i land osv.

Link to post
Share on other sites

Der ligger de på utstilling med akterenden inn i båsen, der sitter "manskapet" og smiler til alle som går forbi,det er sikkert ikke alle som har vært på land en gang,så det er mange former for båtliv.

Vel. Egentlig burde det av sikkerhetsmessige årsaker være påbudt for alle å legge seg i båsen med akterenden inn. Vi gjør det alltid når vi går til flytebrygger. Tenk deg en båtbrann i ei gjestehavn, når samtlige på kort tid skal bakke ut av båsen, og forlate havna. Ellers er jeg enig i at det å smile til alt og alle er en forbannet utting. :wink:

 

 

For min del kan de polere og gni så mye de vil uten at det plager meg, de skn sogar få lov og polere min båt om de ønsker for jeg liker det ikke.

Håper jeg kan unngå å bli sittende med en båt som har vært i ditt eie BMP. Eller fra andre eiere for den saks skyld som "ikke liker" det å polere og holde båten sin vedlike.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Å ha en ren, blank og velholdt båt er vel ikke negativt. Vil heller si veldig positivt. Det viser i allefall at du har en viss interesse av å holde det du eier i stand. Det gjenspeiler også litt din bakgrunn, hvilket miljø du er fostret opp i.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

HVA??? :eek: Er det noen som ikke polerer båten?? :crazy:

:lol:

 

Her i gården skal det vaskes og skrubbes og poleres og shines.

Til og med fenderne får seg en skrubb slik at de blir rene og pene igjen.

Båten er "smykket" mitt, og det skal skinne.

Til og med tauverket ble vaskes og skylt grundig i ferskvann når båten gikk i opplag på land.

Jeg slapp til og med ut kjettingene mens jeg lå i otra og skylte de.

 

Men jeg er ikke så ille at jeg går med pussefilla i ene handa og tørker hele tiden, nei jeg tar et skippertak i blandt slik at den holder seg ren og pen. :)

 

er da litt av sjarmen med båtlivet å det da.. å pusse litt, gnikke litt.. selv sjørøverne satte folk til å skrubbe dekk og holde skuta i stand :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Håper jeg kan unngå å bli sittende med en båt som har vært i ditt eie BMP. Eller fra andre eiere for den saks skyld som "ikke liker" det å polere og holde båten sin vedlike.

 

Jeg liker å holde båten godt vedlike, slik at alt som har med sikkerhet og komfort å gjøre er på stell. Men polering har ikke vært en prioritert oppgave fra min side, selv om båten naturligvis blir vasket noen ganger i løpet av sesongen og derfor holdes ren og pen. Men direkte blank er den ikke. Betyr dette at jeg er en dårlig båteier? :blush::blush:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Betyr dette at jeg er en dårlig båteier? :blush::blush:

 

Ikke i mitt syn..

 

men de som lar båtene bare ligge uten tilsyn så de synker, ligger å slår mot steiner, gidder ikke å gjøre nor for å passe på båten sin, men bare lar den forfalle.. DET er dårlig båteier i mitt syn.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Betyr dette at jeg er en dårlig båteier? :blush::blush:

 

Helt klart og du kan de neste tre årene ikke anse deg for å være en av "båtfolket" kun en av "folk i båt", visstnok en skjebne værre enn døden i følge velinformert hold! :lol:

 

ps

jeg er en typisk "folk i båt", men har aldri fått noen negative kommentarer om at båtene mine ikke er velholdte og polerte/voksete, tvert derimot!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Helt klart og du kan de neste tre årene ikke anse deg for å være en av "båtfolket" kun en av "folk i båt"

 

Det får våge seg! Så får heller "båtfolket" kose seg med sine blankpolerte såpestykker, mens vi andre heller prioriterer å ha alt annet i orden..

 

Min båt er uansett ikke noen skrytebåt som det er tvingende nødvendig å holde blankpolert til enhver tid. Men alt holdes i orden, og glansen i motorrommet overskygger nok den utvendig, ingen tvil om det. Med tiden vil den nok bli blank utvendig også (polerte faktisk opp alt innvendig på akterdekket i høst, det ble så fint så), men det tar tid før alt er i mål, hus og hjem krever også sitt. Kanskje den blir blank neste år? :rolleyes:

 

Minnes forresten et artig innlegg på Båtmagasinets forum for noen år siden. En leser skrev: En glassfiberbåt beregnes å ha en levetid på 30.000 år før den går i oppløsning. Hvor mye kan levetiden forlenges ved hjelp av regelmessig polering og voksing? :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da kom 2stk. 40-45 fotere og la seg ved samme kai,etter en del gnikking ble det også reker og pils der. Det hele praten de imellom dreide seg om, var polering og hvilket utstyr de hadde ombord.De hadde med seg hver sin jentunge på 10-12 år som var ute å kjørte gummibåt,att gummibåten lå med jentene i sjøen (med vester).Foreldrenes komentar var:der gikk de mob. tlf. til h-----.ha-ha-ha :headbang:

På Helgøysund i Ryfylke er det ett veldig fint bryggeanlegg hvor det er stor konkuranse om størst/finest, og hvem gnikker mest båt.Der ligger de på utstilling med akterenden inn i båsen,der sitter "manskapet" og smiler til alle som går forbi,det er sikkert ikke alle som har vært på land en gang,

Bortsett fra episoden med "småjentene i vannet",som virker direkte dum,skjønner jeg ikke hva disse "herrer" gjør feil :eek:

Aner vi litt misunnelse her? :blush:

Sålenge folk ikke generer andre,ikke er uhøffelige og er normalt hjelpsomme i havner,kan folk polère.gnukke og gni,og selvsagt prate om hva de vil :sleep:

Godt nytt båtår alle sammen

:newyearsign::newyearcheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Men polering har ikke vært en prioritert oppgave fra min side, selv om båten naturligvis blir vasket noen ganger i løpet av sesongen og derfor holdes ren og pen. Men direkte blank er den ikke.

Jeg mener å se en direkte samenheng mellom manglende utvendig vedlikehold, og vedlikehold forøvrig. Tilfeldigheter? Neppe.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg trives faktisk like godt i innehavn som i utehavn , føler meg nesten litt ensom som har den meningen.

Klarer uansett ikke å sove lenger enn til kl 0800 om morgenen selv i ferien og har aldri opplevd å bli vekt av vannsprut , baug/hekk trustere derimot de støyer litt men det er da et fritt land og om folk ikke klarer å legge til eller dra uten å bruke slike så har de min fulle støtte til å bruke de , bedre det enn å få de rekende inn i sida på båten , for da blir jeg ihvertfall revet ut av søvnen

Link to post
Share on other sites

Jeg trives faktisk like godt i innehavn som i utehavn , føler meg nesten litt ensom som har den meningen.

 

Du er nok ikke så ensom som du tror, vi er flere som syns det er helt greit å ligge i havna som i uthavner.

Sikkert bare mange som ikke vil inrømme det. :wink::tongue:

 

Men, reagerer litt på disse som drar i 6-7 tiden når det er ferie.. Hvis man må dra såpass tidlig kan man jo gjøre noe med det.

Min gamle 2 takts 120hk bråker endel når den starter når den er kald, og når vi skulle dra fra Kragerø tidlig i sommer, så dro vi fra gjestehavna på ettermiddagen dagen før, og la oss uttaskjærs igjennom natten.. så var det bare å stå opp i 6 tiden og kunne starte motor osv uten å forstyrre noen. :)

 

Kanskje noe flere kunne ha gjort som drar tidlig.

Men etter 8 er det helt greit, da må dem få bråke litt.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jo, men hva da når det regner og blåser tollekniver Enzo?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...