Jump to content

Se og bli sett er viktig


Pelle Parafin

Recommended Posts

Vel vel, lev og la leve synes nå jeg.

 

Rem trenger ikke kjøpe noe båt av BMP. De som liker å polere må få lov til det så mye de vil - De som ikke liker det kan la vare. De som smiler til andre er helt sikker noe hyggelige mennesker som jeg gjerne hilser pent tilbake på og om noen av de egentlig mener "Se hvor flott jeg har det" - vel så er det jo egentlig ikke noe galt med det heller.

 

Om en spiser reker om bord i båten eller på kaien og om en snakker samtidig om mobiltelefoner, båtpolering, utstyret eller bevæpnet revolusjon må jo vare helt opp til de som koser seg med rekene. Noen er stolt av båten sin, andre stolt av fiskene de fanger og noen (om enn få) ville gjerne gjenomført en revolusjon. :drink: Kan ikke alle få det som de vil. :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Liker meg også i begger typer havn..

Og holde båten rein og pen er min måte og koble av på..

Når vi kommer inn til havn, uthavn som innhavn så tar jeg uten unntak og vasker over vinduer og dollbord for og få vekk saltlake. Når jeg bader så jumper jeg ofte uti med vaskefilla og går over vannlinje og badeplattform samt propp.

 

Men hva andre gjør bryr jeg meg ikke om.. og prate om utstyr etc over rekene blir det ofte da det er felles interesse blandt omgangkrets..

folk er forskjellige og godt er det :newyearcheers:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

...Når jeg bader så jumper jeg ofte uti med vaskefilla og går over vannlinje.....
Av en eller annen uforklarlig grunn er møkkete vannlinje noe av det verste jeg ser på fritidsbåtene. Dette var også grunnen til at jeg i år hevet vannlinja med 10 cm. Nå har jeg det atskillig bedre ombord. Jeg leser også trådtittelsen slik at det handler om å se og bli sett under en seilas, og da er mine valg henholdsvis radar (se) og klasse B AIS sender (bli sett). Jeg synes at argumentene mot å bruke klasse B AIS sender ombord heldigvis har avtatt i det siste.
Link to post
Share on other sites

Jo, men hva da når det regner og blåser tollekniver Enzo?

Da ligger vi i en eller annen by og lever urbant :smiley: , jeg liker godt å ligge ved brygge men det er ofte godt å også komme seg ut til stillheten men jeg kan ikke si at jeg foretrekker ute foran inne.

Vår båtsesong består av veldig mange helger fra mars til juli der vi 90% av tiden ligger i utehavn med venner og når da ferien kommer så begyner jeg å bli rimelig mett av denslags og foretrekker sa gjerne å ligge inne mer enn andre. Noen klarer bare ikke å få nok stillhet og bading , hver sin smak. I sommer f.eks så lå vi i Kungshavn da det var varmere enn i h... vi lå longside og det var ledige longsideplasser ved brygga i ett døgn MIDT I JULI. "alle" rømte jo ut på øyene siden det var så fint vær men etter min mening var det da enda finere i havn

 

 

smak og behag

Link to post
Share on other sites

Av en eller annen uforklarlig grunn er møkkete vannlinje noe av det verste jeg ser på fritidsbåtene. Dette var også grunnen til at jeg i år hevet vannlinja med 10 cm.

Så enig så enig.. Jeg får helt dilerium av og ha møkkete vannlinje.. får prøve denne sesongen og se ellers får jeg heve den.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg liker å holde båten godt vedlike, slik at alt som har med sikkerhet og komfort å gjøre er på stell. Men polering har ikke vært en prioritert oppgave fra min side, selv om båten naturligvis blir vasket noen ganger i løpet av sesongen og derfor holdes ren og pen. Men direkte blank er den ikke. Betyr dette at jeg er en dårlig båteier? :blush::blush:

 

Ikke i mine øyne. Poenget mitt er at båten trenger ikke være ny, blank og ripefri, men den skal se skikkelig og ren ut. Båter med grønske, sot i hekken og feite sørgerender borger for slett omgåelse med vedlikeholdet. Faktisk vil jeg påstå at det er en skam og vise seg frem slik. Det er nesten like galt om ikke verre enn å gå rundt i upussede sko.

 

Når båten er helt fri for voks og sørgerendene uteblir, da er det riktig ille. Regner med at maskin og motorrom ikke er det spor bedre når det ser slik ut utvendig. Da begynner vi å bevege oss inn i det som regnes som dårlig sjømannskap med fare for farkost og passasjerer.

 

I marinen hadde vi et spesielt navn på slike fartøy. Med fare for å stigmatisere en hel nasjons folk, begrenser jeg navnet til "g....r". Det vare et skjellsord på den tiden og ingen ville ha det hengende ved seg da som nå.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

I sommer f.eks så lå vi i Kungshavn da det var varmere enn i h... vi lå longside og det var ledige longsideplasser ved brygga i ett døgn MIDT I JULI. "alle" rømte jo ut på øyene siden det var så fint vær men etter min mening var det da enda finere i havn

smak og behag

Siden det var så h'vetes varmt ville de kanskje ut å bade? Vannkvaliteten i gjestehavner, og i byer er vel ikke alverden?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette medskitt utvendig og sørgerenner er vel avhengig av tid og årstid. Selv liker jeg ikke denne årstiden hvor det er vanskelig å holde sørgerennene vekk fra skroget. Jeg tok en runde i går da gradestokken såvidt bikket over på plussiden. Noe skylling kom ikke på tale. Det ble med en kattevask.

 

Selv tilhører jeg nok kategorien som liker blankt skrog. Selv med en 34 år gammel Singapore-dame er det mye å holde i orden. Når kvinnene kommer litt opp i årene trengs det som kjent litt mer make-up og mer tid foran speiltet.

Men her vi som kjent svært forskjellige, og det skal vi respektere.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Egentlig burde det av sikkerhetsmessige årsaker være påbudt for alle å legge seg i båsen med akterenden inn. Tenk deg en båtbrann i ei gjestehavn, når samtlige på kort tid skal bakke ut av båsen, og forlate havna.

Er derfor så mange ligger med hekken inn? Det har jeg i grunnen aldri tenkt over. Selv ligger jeg alltid med baugen inn. Skulle jeg ligget med hekken inn ville jeg følt meg på utstilling.

Å bakke ut er vel også rimelig enkelt?

Link to post
Share on other sites

Å bakke ut er vel også rimelig enkelt?

Neppe når alle skal ut på en gang, ved en brann feks. :rolleyes:

På min arbeidsplass får alle påtale, både ansatte og gjester, hvis de parkerer bilen med fronten inn i parkeringslomma.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er derfor så mange ligger med hekken inn?

 

Dette er grunnen til at jeg vil ligge med hekken inn:

28062008.jpg

Veldig enkelt å gå i land fra båten til brygga.

 

Det er et stykke fra stigen her og ned til brygga :)

Bilde191.jpg

 

Så derfor bakker jeg inn. Må bare trene litt mer på det før jeg prøver meg på det i fellesferien når "alle" glor på.. hehe

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Må litt trening til ja, for det går jo greit med litt hjelp, men når jeg kommer alene er ting plutselig ikke så enkelt igjen.. hehe..

Tanken er at jeg skal trene meg opp til å klare det meste alene, i tilfelle rottefelle at jeg skulle ha meg en tur alene eller noe skulle skje som gjør at jeg blir alene elns.

Litt "in worst case scenario"..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

I mange utenlandske marinaer/havner er det vanlig å bakke inn fordi en benytter baugankert. Men selvfølgelig kan en også gå inn med ett godt hekkanker og blir ikke så mye på "utstilling". At noen virkelig liker å stille seg seg ut så vi på øya Agina for en tid siden. En norsk båt kom inn m/bl. annet en en veldreid italiensk dame ombord som ble tiltalt "lady". Ladyen hadde behov for en real kroppsvask før hun gikk på lande noen hun foretok med den største selvføgelighet i full offentlighet, naken. En fin opplevelse :wink:

Link to post
Share on other sites

På samme måte som det for meg er naturlig å bruke inngangsdøra på huset når jeg skal inn eller ut, er det naturlig å entre eller forlate båten der dette er tiltenkt.

 

Det er min enkle grunn for å bakke inn. Så får brann være brann, og folk føle ubehag der jeg kommer med et sleskt smil om munnen.

Link to post
Share on other sites

Det er no en selfølge at man bakker inn der man kan og benytter seg av skutas naturlige inngang.. behøver jo ikke være turner og det som værre er bare for at man skal ligge med bau inn.. Men nå er jo dette med tillegging med bau inn et skandinavisk fenomen siden vi ofte ikke har mulighet til og bakke inn i steinrøysa :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det er merkelig at ordene "se og bli sett" dukker opp i forbindelse med store flybridgebåter...

 

Hva med gamlingen som har brukt hele vinterer på den gamle trebåten sin da? Stolt og kry drar han avgårde med gammel skipperlue og pipe, se og bli sett passer fint inn her og...

Hva med veteranbiltreff?

Hva med amerikanske biler som ruller inn på torget en søndags ettermiddag?

Det er alltid en gammel racingbåt med nyoverhalt v8 som sniker seg inn i vågen og gasser litt mer enn vi andre med frieksosen sin...

Hva med disse seilbåtene som på død og liv skal krysse inn i vågen og resten av verden må sikk-sakke-seg i motsatt retning ut samme våg som også benyttes av flaggruter og andre...

Hva med småunger i ribber?

Hva med den pensjonerte maskinisten som jobber dugnad hele året på veterandamperen?

 

Det er mange som liker å bli sett, spesiellt når de har gjort en innsats for å få til noe som er så morro. Så kan vi velge om vi skal vere missunnelig på andre eller å glede oss på andres veine. Alle har sine prioriteringer og det er vel ikke så mange som ikke en gang i blandt liker å vise frem noen av sine eiendeler....

 

Godt nyttår!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...