Jump to content

Se og bli sett er viktig


Pelle Parafin

Recommended Posts

Jeg mener å se en direkte samenheng mellom manglende utvendig vedlikehold, og vedlikehold forøvrig.

 

Nå var det vel ikke manglende vedlikehold som sådan som ble diskutert, men nødvendigheten av å ha en speilblank finish. Skroget lar seg desverre ikke polere hos meg, da det for en del år siden er lakkert med 1-komp lakk flere steder etter skade. Har prøvd å polere dette, men det ser mye verre ut etterpå enn om jeg lar det være faktisk. Så når jeg får tid skal det pusses ned og lakkes på ny.

 

Regner med at maskin og motorrom ikke er det spor bedre når det ser slik ut utvendig.

 

Jeg jobber vel litt motsatt, tar det indre først og jobber meg utover. Så motorrommet er prikkfritt, det meste av slanger og ledninger skiftet, dieseltank rengjort, nye batterier, ny septiktank og slanger, interiøret oljet opp og fikset, nye takplater i salong, lekkasjer tettet, ny kalesje montert og uteplassen polert opp. Så det som gjenstår er å lakke skroget, polere overbygget og montere ny badeplattform jeg har fått laget. Samt skifte motor igjen siden den gamle (som jeg monterte i fjor vinter) skar seg 1.juledag :sad: . Så litt er det alltids å foreta seg når man har båt, jeg skal ikke nekte for det... Andre ville kanskje nøyd seg med å få båten blank utvendig, jeg velger å ta det tekniske og komfortmessige først. Men hvilken rekkefølge man tar oppussingsarbeidet får nå være opp til hver enkelt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så litt er det alltids å foreta seg når man har båt, jeg skal ikke nekte for det... Andre ville kanskje nøyd seg med å få båten blank utvendig, jeg velger å ta det tekniske og komfortmessige først. Men hvilken rekkefølge man tar oppussingsarbeidet får nå være opp til hver enkelt...

Forstår du har rette innstillingen. Båten blir nok fin den når du er komt rundt.

 

Jeg antar at de aller fleste som skriver i denne tråden er båtfolk, som er stolte av båten sin. For meg er det viktig å bli sett på som en som bryr seg om og holde ting i orden. Jeg har uansett ikke noen båt som vekker noen prangende oppsikt, så sånn sett har det aldri falt meg inn å liksom ta meg ut i denne farkosten.

 

Ser absolutt litt av poenget til trådstarter. For dem som har anledning, er det bare å ta seg en tur i Vågen i Stavanger under sandvolleyfestivalen. Da er "blisettfaktoren høy" - fornøyelig å betrakte. :cool:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Å ha en ren, blank og velholdt båt er vel ikke negativt. Vil heller si veldig positivt. Det viser i allefall at du har en viss interesse av å holde det du eier i stand. Det gjenspeiler også litt din bakgrunn, hvilket miljø du er fostret opp i.

Og jeg har lært meg å spå i en kaffikopp!

 

"

Ikke i mine øyne. Poenget mitt er at båten trenger ikke være ny, blank og ripefri, men den skal se skikkelig og ren ut. Båter med grønske, sot i hekken og feite sørgerender borger for slett omgåelse med vedlikeholdet. Faktisk vil jeg påstå at det er en skam og vise seg frem slik. Det er nesten like galt om ikke verre enn å gå rundt i upussede sko"

 

Det med denne skammen må du stå for selv. Håper vi andre har viktigere ting å skamme oss over!

 

"Når båten er helt fri for voks og sørgerendene uteblir, da er det riktig ille. Regner med at maskin og motorrom ikke er det spor bedre når det ser slik ut utvendig. Da begynner vi å bevege oss inn i det som regnes som dårlig sjømannskap med fare for farkost og passasjerer"

 

Pga litt sot og manglende voks??? Livsfare???? :crazy:

 

Redigert: sliter litt med sitatene!

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke bare FB-båter som bakker inn. Flere og flere seilbåter gjør det......

 

Det er to viktige årsaker til det, det er solen...og det er fordi det er enklere å komme seg i land/ombord. Se og bli sett?? Tja....

 

Til Pelle Parafin:

Det må ha vært noen voldsomme fldbølger som veltet gummibåten til disse to jentene? Hvordan gikk det med alle de andre båtene i havneområdet?

Link to post
Share on other sites

Til Pelle Parafin:

Det må ha vært noen voldsomme fldbølger som veltet gummibåten til disse to jentene? Hvordan gikk det med alle de andre båtene i havneområdet?

 

 

Det var ikke så voldsomme bølger,men de var "krappe.Med 2 personer som sitter bak,en på her side av motoren,og full gass rett imot måtte det gå galt,ihvertfall gikk jentene i sjøen,og båten med kjølen opp. :fireworks2:

Link to post
Share on other sites

Du Pelle P. Jeg forsto ikke helt budskapet i denne tråden, men ikke ta det innpå deg for det er skjer ofte med meg på BP.

Men når du først er her. Hva mener du med dette:

 

,det er sikkert ikke alle som har vært på land en gang,så det er mange former for båtliv.

 

Er ikke det et normalt båtliv da? Å ikke være i land mener jeg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

For dem som har anledning, er det bare å ta seg en tur i Vågen i Stavanger under sandvolleyfestivalen. Da er "blisettfaktoren høy" - fornøyelig å betrakte. :cool:

 

Så attraksjonen nå blir å dra ut for å se på de som vil bli sett på? Artig vinkling! Jeg tror at jeg ville hatt mest moro av å se på de som finner den største gleden i å se på de som ser på de som vil bli sett på! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi lå i Oskarsborg gjestehavn en dag i mai. Havnen var full av båter. Ca. 100 båter vio jeg tippe. Longside på en av bryggene, utenpå en likestor båt lå det en ca. 45 fots forvokst daycruiser. Hele dagen drev denne karen på med en høytrykkspyler på dekk. Han tok hele vaskejobben med denne høytrykkspyleren og mente denne var lykken til et blankt og velglinsende skrog.

 

En slik "grovjobb" hører vel neppe hjemme blant folk som søker rekreasjon?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Så attraksjonen nå blir å dra ut for å se på de som vil bli sett på? Artig vinkling! Jeg tror at jeg ville hatt mest moro av å se på de som finner den største gleden i å se på de som ser på de som vil bli sett på! :lol:

Tja det er vel i menneskeapen sin natur - å beskue naboen, komme med lystig kommentarer hans/hennes bekostning - og slik går nå dagan.

Link to post
Share on other sites

Jeg er trolig en typisk gjestehavn-gjest iom at jeg som oftest frekventerer steder hvor jeg kan komme greit i land. Mange nye båtvenner har det blitt gjennom årene som båteier. Hyggelig betjentskap når vi kommer tilbake til de forskjellige havnene. Betjentskap som har beriket oss to ombord i Astor, rent sosialt. Liker man ikke dette livet finner man seg en holme for seg selv. Om noen mener jeg ligger på utstilling får de bare mene. Det¨ blir ofte slik i en gjestehavn som her i dag, i Horten gjestehavn.

 

horten_om_vinteren.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde i mange år en flott mahognyseiler som krevde en del stell. Og jeg er ikke større enn at det var moro å få ros for resultatet. En gang vi lå i Åsgårdstrand og satt og nøt kvelden på en benk på brygga, kom det et par forbi som kikket ned på vår gamle trebåt og utbrøt. "Denne båten er jo en smykke." De ruslet videre, kom tilbake og stanset på ny opp og la til: "Et tidløst smykke". På benken satt vi og vekslet blikk, med noe mer enn en anelse stolthet.

 

Nå er den tiden forbi, plast er innkjøpt, og på alle vis enklere å holde. Men føler ikke samme stolthet overfor noe jeg har kjøpt meg til, og ikke selv lagt mye tid og krefter ned i for bevare.

Selv liker jeg at også polyesteren ser skapelig ut, og har full respekt for andre som også vedlikeholder sine verdier. Trendene skifter og i oppgangstider som de vi har bak oss, er det nok av de som setter bort det meste av vedlikeholdet, eller gir fullstendig f... Greit det også. Men det gjør godt å se båtfolk som stuller og steller med noe de virkelig bryr seg om, og antakelig har ofret mye for å oppnå.

 

Men det hender jeg faktisk misunner de som greier å gi f... i båtens utseende. Som har en rabagastbåt uten å være redd for skrammer, småsår og matt gelcoat - som kun nyter bruken. Men innser at der er ikke jeg.

Poenget er at folk får shine sine båter som de vil for meg, eller for den sakens skyld la være. Vi er alle forskjellige, men med en fellersnevner - vi liker å være på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ligger med hekken inn mot brygga eller ikke kommer helt ann på hvor solen kommer fra og om vi vil ha den på morgenen eller kvelden. Har akterkabin med plass til 4 stoler og bord oppå, derfor blir det sånn.

 

Når det gjelder å "se og bli sett" er det vel slik at vi alle er utpå for "å se" enten det er natur eller andre båtfolk eller aller helst begge deler.

"Å bli sett" er vel noe som naturlig følger med, så får vi vel la det gå på rundgang å være den som står for "underholdningen" enten det være seg ved til-legging eller andre aktiviteter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om vi liker og se og bli sett er en ting hovedtingen er i mine øyne trivselen at man liker seg der

og trives med og putle med sine ting enten pusse litt eller ta solbad eller bade.

 

Det og bli sett er ikke det jeg er mest opptat av jeg liker best og kosemeg og nyte tilværelsen i fulle drag gjerne med en boks i handa.

 

GODT NYTTÅR ALLE SAMMEN :newyearcheers::newyearcheers::fireworks1::newyearcheers::fireworks2:

Link to post
Share on other sites

Så attraksjonen nå blir å dra ut for å se på de som vil bli sett på? Artig vinkling! Jeg tror at jeg ville hatt mest moro av å se på de som finner den største gleden i å se på de som ser på de som vil bli sett på! :lol:

Ha, den var god. Spørs hvem som ser på hvem da til slutt - dalakopa. :lol:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...