Jump to content

Morsomme hendelser/opplevelser ifm båtlivet..

Ulv I

Recommended Posts

Hei,

Har du opplevd, eller sett episoder hvor du har ledd så skrotten har rista, eller nesten falt over bord, eller bare trukket på smilebåndet og ler av det i ettertid.. :) Del det med oss andre?

I sommer lå jeg i kragerø gjestehavn, og der var det 3 jenter som kom i en liten gummibåt.. med en 2 eller 3 kh motor.. og de hadde siktet seg inn på den ledige plassen på andre siden av bryggen vi lå. Denne bryggen lå litt høyere enn båten, og jentene var veldig fokuserte på å treffe denne plassen.

Så fokuserte at hun som kjørte glemte å sette den i fri og bremse, så der kjørte de da.. til båten stod BOM fast under brygga med motoren fortsatt på fremover.. så kom dem på at de måtte bremse og sånn.. men litt for sent..

Vi fikk oss en god latter av å se den bråstansen der.. (alt gikk greit).

En annen opplevelse var 2 jenter og en gutt i en rib, de kom ut fra den lille moloen/handlebrygga i kragerø, og som de pleier der borte så er det halv gass fra innerste plassen, sikk sakk mellom båtene på vei ut, og der måtte de ta en 90 graders sving for å komme utover mot sjøen.

I denne 90 graders svingen, (så er det slik at i båt er det "rumpa" man styrer som dere vet) skjente båten med kurs for ankeret på en av havnevesenets båter, så i stedenfor å rette opp motoren og gi gass fremover, så satte hun motoren i fri, hvor på båten fortsatt i samme kursen for ankeret, og skled opp på ankeret, over dette og ned igjen på andre siden, så satte hun den i gir igjen og fortsatt utover.. i full gass..

Selv satt vi på den mexikanske resturanten og spiste, og fikk oss en god latter. :)

En ting som vi ler litt av nå, men som ikke var like morsomt der å ta, for samboer min vel og merke.. var hun skulle trø i land med tauet ifm vi skulle legge til, men det var litt strøm, så jeg skulle bare trekke båten litt ut og til siden litt, så jeg svingte maks sving og satte den i reverse, men samboer holdt igjen i tauet i stedenfor å slippe det, og endte med å bli trekt ut og stod til knes i vann.. Selvsagt skulle jeg sagt i fra, men glemte dette i farten. Men men.. et par timer i sola så var det tørt igjen. og da kunne vi le litt av det :)

Selv har jeg gjort mest tabber, ikke humor ting da.. hehe.. men en kan jo le litt av tabber også.. som f.eks å hoppe i land uten å feste tauet i enden..

Eller skal fortøye, og slipper ankeret.. nesten.. for jeg har glemt sikkerhetslina til ankeret.. hehe..

Eller når jeg for første gang skal legge til ei brygge med akter inn og bruke ankeret i baugen, (etter beskjed fra de som står på land) og gjør det i stiv kuling, små stresset, litt usikker, og en god porsjon usikker. Vinden tar godt tak i båten, baugpropellen er ikke sterk nok til å holde igjen, jeg ratter febrilsk, og prøver å holde hode kaldt og tenke samtidig som jeg manøvrerer, holder på dra med meg 2 andre sine ankerliner men ender godt, og etter noe febrilsk fortøyning i alle bauger og kanter og til slutt setter meg på benken.. med et glass med noe kald drikke.. da kan jeg le litt av det hele, og tenke "For pokker, dette må jeg øve mer på i bedre omgivelser".. hehe..

Eller hva Laluna? :drink:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Ja det er viktig å le av seg selv også, ikke bare av andre :)

I sommer skulle jeg innom Sandvika for å slippe av noen folk da vi så et litt morsomt opptrinn på slippen der.

En svært så fin bil, tror det var en BMW X5 prøvde å rygge ned slippen med en passe stor båthenger, som sikkert passet til en båt på 24 fot. Stor var den ihvertfall.

Jeg tenkte at den båten vil jeg se på, den er sikkert fin. Båter er jo kult ikke sant.

Etter en stund måtten sjåføren gi opp å rygge ned slippen med tilhengeren, han klarte det ikke, og det hender jo. Så de stoppet og ut kom 5 personer, alle veeeldig tidsriktig og dyrt kledd !! De trillet så ned tilhengeren og fikk rygget inntil bilen etterpå.

Som kom båten.

10 fots et eller annet, med 9.9hk, søt sak. Men greit nok, det var ihvertfall plass på tilhengeren om ikke annet.

Så begynte opptaket av jolla, vinsje vinsje, rope, stoppe, flytte på båt. Slik gikk tiden. Jolla sto til tider nesten 90 grader rett opp, men opp kom den til slutt, etter ca 15 minutter. Men det gjorde jo ingenting, det var ingen som skulle ut eller inn der da.

Hvorfor kunne de ikke bare løfte den oppå ? Hadde jo vært mye lettere det.

Så dro de................

Og kom tilbake.

Tilhengeren ja, den hadde det vært fint å få med antagelig.

Så skulle de dra, men da måtte jeg si ifra til han ene med det røde ansiktet. Døh, skal du ikke ta med deg lystavla til hengeren også da ?

Eh, jo, det skulle han, og slang den oppi båten. Så dro de :)

Synes det var litt koselig å se på alle de menneskene rundt den vesle båten jeg da, og tok en slurk kaffe. Dette var den 26 Oktober i år, husker det godt.

Husker et tilfelle spesielt godt ang meg selv. 4 knop rett i brygga med alubåt, og masse folk som glante. Var vel 13-14 år. KLÆSK og på trynet i dørken, og rød i trynet som et lass med kokte reker.

Men jeg ler av det nå.

Er ikke farlig å dumme seg ut egentlig.

Føkk deg...

Da får jeg ta historien om da naboen min (la meg kalle ham Kenny) med en gammel trebåt, snekke/sjark var på vei inn til kaien i Risør for å fylle bensin. Så kom det en noe større flybridgebåt inn og fra flybridben ble det ropt til Kenny min: "Fløtt deg, jeg skal ha diesel!" Men Kenny er ikke typen som lar seg ikke tråkke på, så "kapteinen" i blazer på flybridgen fikk klar beskjed om å vente til det ble hans tur.

Men å ligge og vente i en stappfull Risør havn midt i ferien var nok ikke så greit, for det ble flere turer innimellom dreggliner etter hvert. Da dukket det til slutt opp en guttunge på 10 - 12 år høyt der oppe på flybridgen, og omtrent hele havnen hørte den klare guttestemmen rope til "kapteinen" i blazer: "Du pappa, - vi skulle nok leid en mindre båt." Da ga "kapteinen", rød i toppen full gass, uten å få fylt drivstoff og forlot Risør havn!

Lars H. :newyearsign::newyearcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

hehe.. tipper den "rød-i-toppen" fyren ga gutten et kurs i hva man ikke sier så andre hører det.. hehe..

kom på en hendelse til, det skjedde her i byen.. Vi var på en holme og satt i båten og bare koste oss..

Kapteinen i nabo båten var stadig innom sin båt å strammet opp tauet til dreggen..

Og når de skulle dra, så lå dreggen så og si under båten, han bare heiste den opp og la den i kummen sin..

Da ropte en annen "Jasså, du bare la dreggen rett ned der du ja".. hehe.. det hele var litt komisk der og da.

Jeg så også en annen familie som skulle dra, hvor far stod bak rattet, guttungen tok tauet i baugen mens mor stod bak på badeplatformen å tok opp dreggen. Mens hun stod der å la sammen paraply-dreggen, så satte far motoren i gir og ga litt på for å få styrt båten utover..

Mens mor stod på ett bein og veivet med armene for å holde balansen.. det var millimeter fra at hun fikk seg et bad..

Det blikket mellom mor og far er nesten umulig å beskrive, men hvis blikk kunne drepe, så hadde det nok vært nok en dau sild i område ;)

Hei igjen.

Husker fra første året jeg hadde båt at vi hadde kommet frem til "Pinsehølet", Gråøya ved Sætre og jeg var nesten ferdig med å fortøye. Vi lå inntil ganske så høyt og bratt fjell, men helt akter var det en liten hylle for å komme i land. Og som den samvittighetsfulle båteier jeg var/og er, ble det mange og lange tamper opp langs fjellet til diverse trær.

Da kom det en garvet "skipper" med busserull , skipperlue og snadde i kjeften forbi og kom med følgende kommentar: "Ja ja, - nå har du nok bundet båten din godt fast!" Da skjønte jeg at jeg var nybegynner med båtlivet.

Lars H. :fireworks2::fireworks3::fireworks1:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I sommer skulle jeg innom Sandvika for å slippe av noen folk da vi så et litt morsomt opptrinn på slippen der.

Jeg tok opp selv min 24 fots snekke der i sommer, og det er iallefall siste gangen!!!

Det endte med at hjulene forsvant ned i sanden, og dermed hektet hengerens understell i betongkanten, dette skjedde en del ganger før vi faktisk ga opp, da kom det helt tillfeldig en kommunalt ansatt som drev med noe oppå brygga der, og hadde sett på oss ei stund, med 2 store, lange planker (2"8"), vi prøvde da å legge dette under hengerjulene, noe som vi også ga opp etterhvert!

Jeg tipper den kommunalt ansatte lo godt da vi dreiv der i sikkert to timer med dette tullet. Det hele endte med full gass og hengeren spratt opp, dette var altså etter at vi ga F i hengeren, men det gikk bra, hengeren er like fin nå!

ferie2008_552.jpg

Bygdetulling med båtførerbevis!

husker godt når jeg satt i tube bak båten min, mens en kompis kjørte.

var flere på land, men vi tenkte jo, folk frammi går bare tregere... jo, den var litt vanskelig å få opp i plan med den fulle bensintanken der bak, men det hjalp å svinge rundt tuba, så båten fikk mindre stress, og den metoden holdt vi oss til resten av dagen.

men det går jo gjerne gale, så når det var min andre tur til å sitte baki, så skulle han opp i plan, full gass, så la han båten i sving, tauet fikk rykk, og til helvete gikk det! båten gikk opp på siden, motoren brølte ut foran meg, og kompisen min gikk på hodet rett ut i vannet... men han hadde festa dødmannsknappen, så det hele gikk fint, og vi lo så mye at vi nesten ikke kom oss opp i båten igjen

(den falt ned på rett side)

HEHE

jo husker den episoden der Ulven du var jo bare litt stresset i ny båt ..

men det gikk jo greit til slutt uten den utkjøringsdreggen din fremme i baugen ...

hadde den vært av typen slipp så hadde du kanskje fått feste før du havnet i dreggtauene ... :newyearsign:

Hehe, ja.. ikke bra å være i ny båt, for første gang skal prøve nye ting, i de værste forholdene.. hehe.

Blåste kjærringer fra alle kanter og greier..

Jeg skal nok lære opp fruen til å løfte opp den frislipp funksjonen på ankeret foran, så kan hun bare slippe det.. men skal trene litt mer på dette til våren ja :)

Husker godt en episode jeg så da jeg var liten. Satt på fjellet og så en båt komme inn. Han hadde en jolle som lignet litt på en gummibåt.Litt rund med hvit overdel og rød underdel, laget i glassfiber. Madammen stod foran og skulle hoppe i land, mens kapteinen stod og styrte. Da båten var passe nærme, fortet han seg bak og slang dreggen. Men plasket uteble, og i stedet kom et knas fra jolla. Overaskelsen ble så stor for kapteinen, at han glemte å slå bakk, og dermed kom knaset foran også, og fruen ble i samme øyeblikk slengt i land. Selvfølgelig ikke særlig festlig for han det skjedde, men det gjorde uslettelig inntrykk på en liten gutt som satt på fjellet i hvertfall. :smiley:

Det var feriettid, sommer og vakkert vær. Mens pergass og slikt ble bært ombord,

samlet det seg en gjeng med folk rett ved siden av oss.

De ventet en gjestebåt inn på andre siden av brygga.

Vi kastet fortøyningene og bakket ut. Vinden var lei, og så fort båten var

vrikket ut mellom brygger og båser måtte vi fremover for ikke å blåse sidelengs inn i alle utriggerne.

Som et lite trylletriks klarte imidlertid jolla å sige på tvers inn i båsen vi nettopp hadde forlatt.

Høylytt stemmebruk fulgte, og gjestene på brygga glemte båten de ventet på.

Jeg ville ikke rekke å få vrikket jolla på utsiden før sjølve båten blåste i brygga,

så kapteinen gav i stedet gass, og lot det stå til.

Det var en signalgul Steady vi hadde i hælene. Når den satte baugen mot utriggeren, løftet jeg i jolletauet for liksom å hjelpe den i hoppet.

Jolla gikk opp på høykant der den reiste seg over utriggeren.

Deretter veltet den helt rundt. Med et elegant plask landet den på riktig side, oppned.

Tofta fløt sin vei innunder bryggene.

Kapteinen svingte deretter med kjappe tørner på roret rundt brygga med alle gjestene.

De så takknemlig etter oss der vi dro utover. Litt på skrå, med en knallgul Steady oppned på slep.

Jeg får ta en liten historie fra Stavern/Citadelløya.

På 90 -tallet, det var vel i 97, en pærle-sommer hvor vi lå fortøyd inne i lagunen på Citadeløya. På natten, en tropenatt med vindstille kom en Risør 27 tøffende. Det vil si den kom vel mer støyende enn tøffende. Motoren gikk antagelig på 3 av 4 sylindere og med jevne mellomrom kom en eksplosjon i eksosrøret(må ha vært bensinmotor). Særlig større brudd på idyllen skal man lete lenge etter, men etter en 15-20 eksplosjoner og mye banning fra dem om bord, var Risøren fortøyd ved brygga inne i lagunen. Morgenen etter begynte med strålende sol og frokost bak i båten, likt alle de andre ved brygga. Så startet spetakkelet igjen....tøff-tøff-tøff...BANG ! Jeg tenkte at, ja, ja, snart er de vel av gårde. Etter noen minutter skjedde noe merkelig. Pluttselig begynte øya å dreie.....først skjønte jeg ikke noe...så oppdaget jeg Risøren på vei ut med dreggen hektet fast under de to nærmeste båtene samt i egen propell. Det var vel en 10-12 båter som ble dratt skjevt ved brygga.

Risøren stoppet og frem på dekk kom de, skipperen, kona og to røverunger. Jeg hadde lagt merke til at de virket litt uærfarne ut kvelden før da de skulle legge til så jeg tenkte at jeg får ta jolla og hjelpe til. Den gangen hadde jeg en With 300 Drommedille med 30 hk så jeg tenkte at så fort vi får dreggen han fri, så klarer jeg fint å dra dem klar og ut i lagunen. Mannen om bord tok på seg dykkermaske og svømmeføtter og hoppet til vanns. Da han kom opp første gangen utbryter han "Vanskelig å puste under vann gitt". Jeg anbefalte han å stoppe motoren som fremdeles sto å gikk, da faren for at en av ungene kunne komme borti gearspaken absolutt var til stede, med dertil fatale konsekvenser for han som drev å fjernet tauet fra propellen. Nei, slikt "gadd han ikke"....det gikk bra mente han. Jeg la meg så ved siden av Risøren med jolla å ventet på at han skulle få kappet tauet. Rederinnen sto da på rekka iført truse og t-skjorte, sneip og kaffe...

Jeg følte meg vel egentlig ganske så hjelpsom der jeg lå klar til å taue dem ut.....mens motoren røyk, hostet og smellte som et fint akompagnement til alle som satt der å spiste frokosten sin. Når gubben endelig hadde fått kappet tauet og de fleste ved brygga sammstemt hadde brummet i en 15-20 minutter om at han skulle slå av "røykbomba" si, så var det endelig klart for meg til å starte "tauejobben".

Da skjer det, før jeg rekker å starte motoren på jolla ser jeg at skyggen der oppe på rekka begynne å forflytte seg, før jeg kommer klar av skutesiden kommer først sneipen hennes dalende ned i jolla....tett fulgt opp av en halv kopp lunken kaffe......

Vel, ut kom de og godt var det.....idyllen var tilbake på Citadeløya :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei.

Får gjenta denne historien som jeg tidligere la inn under tråden Mitt pinligste øyeblikk i båt, det er lit å glise av der også!

En søndag første året jeg hadde båt klarte jeg å rote meg inn til bryggen på Tisler. Vi lå der noen timer og koste oss, men da vi skulle dra, sto solgangsbrisen rett inn. Som jeg strevde med å komme fra bryggen, måtte bla.a. kjøre på spring mens kona justerte tampen.

Det gikk selvfølgelig ikke bra for hendene hennes som ble filt opp. Så jeg brølte til henne at hun skulle slippe før jeg ga fullt ror og gass. Men tampen hektet seg i bryggen med det resultat at jeg røsket løs et hjørne av bryggen før tampen røk! Om mens jeg febrilsk fortsatte utover, kom en kar i fullt firsprang utover bryggen. Hjelp, eieren av bryggen tenkte jeg. Heldigvis var det ikke eieren, men skipperen på en seilbåt som lå litt lenger inne. Han kveiltet pent opp 15m nesten nytt fortøyingstau og ruslet fornøyd tilbake til båten sin mens vi stakk fra stedet uten å se oss mer tilbake. - Vi har aldri vært på Tisler siden!

Lars H.

Hehe.. ikke så greit med det været, det kan fort bidra til mer mat for slike tråder som dette.. hehe ;)

btw, jeg tenkte jeg skulle ut å hente meg et nesten nytt 50m kjetting og bruce anker når jeg får dykkerutstyret på plass skikkelig.

Min far stod å så på noen som skulle legge til, og dreggen ble sluppet, og innover mot fjellsiden bar det.. men plutselig virket det som om skipperen lurte på om han hadde husket å feste enden av kjettingen.. og i det han skal til å ta tak i det, så kom enden.. og den bare forsvant ned i dypet..

Båten bakket ut, og forsvant.. kom ikke tilbake.. hehe..

Tenkte jeg skulle ut dit en tur ;)

Vi hadde kjøpt en Marex Suncruiser og hadde brukt den kun kort tid. Ankervinsjen hadde vært i bruk titt og ofte og alt fungerte greit.

Utenfor Bergholmen skulle jeg dregge opp for å ta stortorsken. Jeg slapp ut og slapp ut og slapp ut..... Jeg tittet ned på dreggvinsjen som sto den stolt og vakker uten kjetting !! Forrige eier hadde rett og slett ikke festet siste kjettingbiten fast til skroget. Og den som hadde så fint rustfritt anker og det hele...

Jeg vet hvor den ligger, og der skal den forbli. :wink:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hehe, når var dette Ulven? Hadde ein kar fra Karmøy ved sida av oss i Stavanger i sommer som fortalte at han hadde vore i Arendal under offshore vm med Princessen. La seg til på fin plass utforbi kaien og trykka på knappen, vips 50 meter kjetting og anker til bunns. Greit å sjekke dette når ein skal på tur. Han og bare tusla derfra.

BOAT = Bail Out Another Thousand

For noen år siden, Sandspollen vest for Drøbak:

Sen ettermiddag, hvor far kjørte gummijolle inne i "pollen". Plutselig gjorde jolla /motor en skarp sving og mannen falt ut av båten. Båten fortsatte alene uten mann og uten noen til å dra ned gassen som var treg nok på håndtaket til ikke å fire en tomme på farten. Jolla fortsatte i en liten bue, men buen ble større etterhvert. Dette var virkelig et trist syn må vite, ikke bare for oss voksne, men ibarna sto bare og lo.

Det var jo komisk det hele, og ble ble ikke mindre komisk av at to voksne hoppet opp i en annen jolle for å innhente den løpske...prøve å komme opp på siden og med en åre forsøke å slå til gassen slik at den gikk av. Men, det ble mange forsøk...farten var økt noe og jolla gjorde nå en større bue...så stor at det kunne være snakk om 1 minutt eller så før vi så for oss at den gikk på land eller traff en av båtene som lå fortøyd. Heldigvis var det ikke såå mange båter der inne på den tiden. Nesten i siste sekund klarte de å slå til motoren slik at gassen slapp, og jolla stoppet!

Det kunne virkelig endt med et sørgelig brak! Men en flau jollekjører tror jeg ble resultatet!

Har en hvor jeg fikk bekreftet hvor lite båtmann jeg er.

Skulle ta en rast og fant ei øy med ei naturbrygge som passet høyden på bauen min og det blei fort dypt. Min plan var da dreggen knyti i akter og en taustomp fra bauen til et tre.

De to som var med deltar ikke i sånne gjøremål.

Når landingsplassen nærmet seg blei motoren stoppet. Så måtte jeg bak. Dreggen med godt og langt tau blei slept mens båten ennå hadde sig imot land, hoppet opp på dekk og sto klar med tauet, spente muskler, bare litt til så skulle jeg ta spranget.

Men "brygga" kom ikke nærmere. Da oppdager jeg at avstanden vokser og jeg tar overbalangse. På en eller annen måte klarer jeg å få tak i "nesa" på båten og henger under der med vann til over knea. Kommer med et lite pip om hjelp. Ville jo ikke slippe taket med mobil og lommebok på meg.

Så var det å forklare åssen de kunne hjelpe meg med å padle imot land (måtte nok forklare hva padleåra var/så ut også) så det blei grundt nok så eiendelene ikke blei duppet. Men land kom ikke nærmere med det første. Om de måtte dra opp dreggen føre de kunne padle til land, eller bare padle hardere husker jeg ikke. Men at de skulle få starte motoren får å kjøre imot land med meg hengende som galionsfigur/fender kom ikke på tale.

Når jeg da en evighet seinere kunne sleppe taket og knyte fast bauen slapp jeg dreggen(eller om jeg bare sjekket taue) ifra der båten nå lå. Den tok imot så mye tau jeg jeg hadde og gi. Så min altfor store paraplydregg seilte ned svaberget til tauet var stramt også dro den båten etter seg utover.

Nå passer jeg på at mobil og lommebok ligger trygt til båten er ferdig parkert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...