Jump to content

Frittstående varmeovn ombord


Astor

Recommended Posts

Vi har ved flere anledninger hatt god nytte av et ekstra varmeapparat ved oppstart og under gange på dager hvor minusnåla er svært fremtredene. I det siste har vi brukt en "peisovn" som går på lampeolje. I går, i Horten på gløgg hos noen båtvenner, fikk vi høre en skikkelig skrekkhistorie vedr. denne ovnstypen. Ovenen har en tank som inneholder ca. 4 liter lampeolje og står høyere montert enn selve brenneren. Det er her faremomentet kommer inn. Ting kan begynne å lekke og det kan bli en utrivelig brann av det hele. Dette hadde skjedd hos våre båtvenner. Han fikk resolutt kastet ovnen over bord, men resultat at gummijolla ble totalt ødelagt.

 

Ovnen har en veltesikring som skal forhindre at noe galt skjer hvis den velter. Vi ønsker oss en ny ovn ombord, med vekeprinsipp hvor veken suger vesken opp til brenneren. Effekt ca. 2 - 3000 watt.

 

Vi har god varme i Eberen ombord, men ved ekstra kalde minusdager underveis føler vi det er kjekt å opprettholde god varme i hele båten pga våre fjærkledde matroser. (pluss 22) Da starter vi denne ovnen bak i akterlugaren.

 

Noen som kjenner til en slik erstatningsovn?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg har tenkt å starte en tråd om "større vannvarmere - og koksdannelse".

Inntil det er min kommentar at jeg ikke har tilsvarende problemstilling som det du beskriver.

Ombord hos oss med vår LOA på 13.60 m og bredde på 4.17 m har vi en Webasto Thermo 90 S vannbåren varmer som jeg selv har montert (franskmennene har ikke erfaring med dette - min ærbødige påstand :wflag: ).

Vi har 7 varmevekslere ombord. I ettermiddag kom jeg til båten. Utvendig var det da 7 minusgrader, innvendeig minus 2 grader. I løpet av omlag en halv time hadde jeg på akterdekket 15 grader C. Dette dekket er utelukkende beskyttet av tilbaketrukket FB og sidekalesjer. Varmen i salongen var 20 grader. Varmen på hvert bad var 18 grader og varmen på sovesalongene var da 17 grader. Jeg har ikke isolert varmesløyfene, men gått opp i dimensjon på sløyferørene.

 

Det er nettopp hva du beskriver ved Eberen din ombord som jeg har ønsket å forhindre.

Jeg har enda ikke sett at min varmekilde har koksdannelsesproblemer. Det burde ved dette temperaturnivået være helt unødvendig med andre varmekilder.

Hva gjør man når temperaturen ute er minus 15 grader C?

Link to post
Pod ovnen har veikeprinipp. varmer veldig godt. Er etter min mening trygg å sikker men den er IKKE godkjent for bruk i båt. Har derimot sett den brukt i mange båter, bruer den selv også å er kjempefornøyd!

 

Vi har en Pod-ovn Heat pal, men den må som kjent stå fritt ute på gulvet. Ikke inntil en vegg el.lign.

 

Har du noe navn på denne ovnen? Etter beskrivelsen ligner den mistenkelig på min ovn :eek: .

Ble litt bekymret nå....

Skal forøke å huske å notere navn i morgen. Kjøpt på Maxbo.

 

Den har et lokk må høyre side som er til å lukke opp. Derfra løfter du påå tanken som har påfylling i bunnen. Man snur tanken og fyller på.

 

.

D4 blir for puslete vinterstid.

 

Jeg monterte inn en ny D4 i høst og den holder til normal drift. I dag, da vi dro hjemover og hadde minus 5 ute og motvind, trakk det fra et av frontvinduene. (Det midterste lar seg åpne.) Vi klarte å holde 20.1 grad på det laveste. Skulle det bli kaldere vil vi gjøre bruk av tilleggsvarme. Det trakk som sagt fra et vindu. Ny tetningslist til midtvindu blir montert i morgen. Dette er erfaringer vi gjør nå som det er på det kaldeste i vår tid ombord i GBen.

 

Når man senker varmen på en ovn med lampeolje oser den endel. Med gass vil man ungå dette.

Her er noen ovner som man kanskje kunne hatt ombord som tilleggsvarme på ekstreme dager?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Pod ovnen har veikeprinipp. varmer veldig godt. Er etter min mening trygg å sikker men den er IKKE godkjent for bruk i båt. Har derimot sett den brukt i mange båter, bruer den selv også å er kjempefornøyd!

 

Det kan vel ikke være så bra med en veikovn i båt,hvor blir det av "eksosen?" :fireworks2:

Link to post
Det burde ved dette temperaturnivået være helt unødvendig med andre varmekilder.

Hva gjør man når temperaturen ute er minus 15 grader C?

 

Vår gamle dame trenger i første rekke nye teningslister. Det er alfa og omega at det ikke trekker under gange. Tror mye av trekken kom fra frontvindu. Og når man ligger i 10 knop og motvind trekker det godt, skal jeg love deg.

Å legge inn vannbåren varme i vår båt er uaktuellt. De fleste ville sikkert ikke reagert når innetemperaturen holder pluss 20 slik vi hadde det i dag.

Nå reiser jeg ned til Byggern i morgen og handler nye tetningslister. De gamle var modene for utskiftning. Deretter tar vi en ny testtur og ser hva resultatet blir. Jeg tipper jeg sparer noen lapper på det. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Sikkert det beste det du beskriver, Roaldbj. Men jeg har som kjent montert en ny varmer nå nylig. Og ved mitt båtbruk har det jo et økonomisk aspekt også.

Nå skal jeg som kjent skifte tetningslister i morgen. Ønsker vi mer varme i styrhuset har vi fortsatt mulighet til å lukke dørene til for og akterhytten å kjøre all varme inn i styrhuset. I tillegg har jeg mulighet til å isolere rørene fram til varmeuttakene. (rem gjorde dette med hell)

 

Jeg tar nå enkle grep og ser hva som skjer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Denne.......? :

 

corona__ovn_for_lampeolje_.jpg

 

 

Det er denne vi hadde med oss fra Nord Westen og over i GBen. En ovn som kan stå inntil vegg. Den gir varme rett opp og i front.

Jeg har fått endel IMer som forteller oss at man skal være ekstra nøye ved å skru fast korken i bunnen kontrollert. Vi har vært veldig glade i denne ovnen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg forstår problemet til Astor slik at det er under gange at det blir trekk og kalt. Hva med defrosteranlegg? Varmt vann fra motoren gjennom radiator og vifte? Det er utrolig mange kW som kan trekkes ut fra motoren med et så enkelt opplegg, tenk på varmeren i bilen. Eller har du dette allerede?

 

Lars H.

Som misunner de som kan bruke båten om vinteren)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vinduene er klare hele tiden. Vi hadde defrosteranlegg i Nord Westen. Som tilleggsvarme under gange er dette ingen dum ide, Lars. I tillegg er det relativt rimelig. Og man behøver ikke ha varmen rettet mot vinduene men direkte inn til det eksisterende varmluftsangegget.

Den ene motoren gir varme til vv-tanken. Den andre gir ikke tilleggsvarme til noe. BRA!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Det er denne vi hadde .........

...... Vi har vært veldig glade i denne ovnen.

 

Er også veldig godt fornøyd med denne ovnen. Har ikke merket noe til lekkasje ( ennå ). Det jeg har sett er at hvis jeg tar ut tanken for å fylle lampeolje før tanken er HELT tom, kan det være noe søl rundt "tankholderen". Nok en grunn til å være ekstra påpasselig skjønner jeg.

Link to post

Son stenger strømmen tidlig for oss båtfanter.

Vi har god oversikt over strømkontakter i fjorden etter noen vintre ombord.

Som du vet, Roaldbj så ligger vi nesten alltid til gjestehavner. Vintertid nesten alltid i Horten med god tilgang til elektrisitet. På sikt kommer jeg til å anskaffe meg et aggregat. Men det står foreløpig ikke øverst på listen over tiltenkt utstyr.

 

Egentlig så har vi et luksusproblem. Pluss 20 i dag ville de fleste vært fornøyd med innendørs. Defrosteranlegg er nottert på listen over utstyr som bør anskaffes. Enkelt å montere er det også. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Hei Lars. Jeg har sett båten din i dag. Litt nedfrossen.

........hva med defrosteranlegg? .....Varmt vann fra motoren gjennom radiator og vifte? Det er utrolig mange kW som kan trekkes ut fra motoren med et så enkelt opplegg, tenk på varmeren i bilen. Eller har du dette allerede? Lars H. Som misunner de som kan bruke båten om vinteren)
I utgangspunktet er jeg helt enig med deg Lars. Men stikk innom meg en av dagene når du har tid, Da vil du se at det er nødvendig med kraftige varmesaker for å hindre både defrosting og kalde områder ombord. Mitt poeng er bare at vi i Norge er nødt til å montere gode varmeanlegg. Jeg synes Astor har vært vel konservativ i sine beregninger. Godt at vi kan være uenige her på BP.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...