Roger jo Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Vinduene er klare hele tiden. Vi hadde defrosteranlegg i Nord Westen. Som tilleggsvarme under gange er dette ingen dum ide, Lars. I tillegg er det relativt rimelig. Og man behøver ikke ha varmen rettet mot vinduene men direkte inn til det eksisterende varmluftsangegget. Den ene motoren gir varme til vv-tanken. Den andre gir ikke tilleggsvarme til noe. BRA! HØGGERN er stedet. Har en lastebil kupevarmer med vifte, mekket til så jeg fikk samlet varmluften til to uttak den ene går til vinduene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nimbuster Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Jeg har en Mikuni 3,5 kw luftvarmer ombord. Jeg har rettet opp sløyfene, og isolert de fleste luftslangene. Likevel er det ikke varme nok til å få 20 gr ombord i mars/april. Jeg trenger en tilleggsvarmer, og kanskje også gjøre mer bruk av en Webasto vannvarmer som jeg også har montert. Den har jeg ikke montert vamrevekslere på ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Når det gjelder defroster/kupevarmere, har jo de fleste båtsjappene slikt. Men jeg hadde en katalog for et firma her i nærheten av Lillestrøm/Strømmen med meget godt utvalg og prisene var heller ikke så ille. De hadde også svært godt utvalg i diesel- og oljefiltre. Men katalogen er kommet bort for meg og jeg kommer ikke på navnet til firmaet. Noen andre som kan hjelpe meg og min teflonhjerne? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Kanskje her ? http://www.norpart.no/index1.html Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Båtutstyrsforretningen du tenker på Lars H. heter noe med Marin, og ligger i underetasjen til fotballstadion i Lillestrøm....eller? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Aktiv Marin AS ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Kanskje her ?http://www.norpart.no/index1.html Det var det ja, takker så mye. Jeg har nemlig også tenkt litt på defroster/oppvarming under gange. Nå bruker ikke jeg båten vinterstid, men uti oktober kan det bli kjølig under kalesjen i Saga 27'n under gange og det kan fort dugge på vinduene, selv med Eber'n på. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Moas-ark Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Jula har et par ovner som ser fine ut, billige er de også! www.jula.se Søk etter fotogen! Ellers vet jeg ulike ovner har vært diskutert før https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=47098&hl= Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Astor Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Nå er trekken fra det ene vinduet stoppet med nye tetningslister. Om jeg hadde byttet til vannbasert varme ombord uten å tette kilder som gir kaldluft inn hadde jeg vært løike langt og adskillig tusenlapper fattigere. Nå er trekken borte og båten blir nå god og varm selv på ekstra kalde dager utpå. Man kan jo tenke seg selv når vinden står rett i mot og gradestokken kryper ned mot 10 grader. Den trekken som kommer inn da blir avkjølende innvendig. Nå har jeg tatt dette ved enkle midler. Litt konservativt kanskje Roaldbj. Men utrolig effektivt. Jeg gikk over vår Corona-ovn og skjekket at alt var som det skulle. Vi bruker fortsatt den for oppstart ved kald båt, pga våre fjærkledde matroser. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
rover Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Ta deg en tur til "huggeren"!! I Minibusser, under setene finner du små radiatorvarmere med vifte. Monter dem i for og akterkabin, for viften bråker litt. Men du for mange gratis kilovatt varme, som ellers går ut eksosen. Husk, monter, etter varmtvannsberederen, ellers går det veldig tregt å få varmt vann. Et annet alternativ. Som "trawlere" kan nytte, er campingvogn / bobilvarmere på gass. Da må den monteres ute, som i gasskassen på en vogn, men du har plass i fronten på flybridgen:-) Det er "ute" det. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Mange gode tips der, rover! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
nimbuster Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Det blir mange lange strekk med slanger, dersom en skal montere disse i i forkabinen og i akterkabinen. Beregner du at radiatorene skal monteres kun i en sløyfe fra motor, og bruke den varmen under gange? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.