Jump to content

Valg av drivanker


orjack

Recommended Posts

Vet man hvordan man bruker et drivanker?

 

Hvor lang line skal man ha ute, skal man bare feste på tauet og feste dette igjen i båten og kaste utfor baugen, så gjør det resten selv?

 

Jeg kjøpte selv ett for å ha i tilfelle det skulle være nødvendig noen gang.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei

Kommer mye an på hva som er formålet. Stoppe avdriften eller holde baugen mot vinden og bølgene.

På Mørejet 30 bruker jeg et fra en gammel redningsflåte for ca 40 prs. Ankeret er ca 40x100 cm i åpningen og klarer fint å holde baugen mot vinden. Det var orginalt ca 25 m tau på ankeret, og det virker best hvis jeg har 2-4 kg bly el ca midt på tauet.

 

Dette snur baugen mot vinden slik at det blir ok å være ombord, og farten reduseres også litt som følge av at vindfanget blir mye mindre.

 

Skal du stoppe båten må det nok mye mer til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Et drivanker er en gjenstand som, bundet til båten din, beveger seg langsommere enn båten hadde gjort uten drivankeret. Det er en brems.

 

En pøs bundet til enden av en tamp - er et drivanker. Ikke verdens beste og mest komfortable, men tusen ganger bedre enn ingen ting.

Et hull i bunn av bøtta gjør den mer komfortabel, men da virker ikke bøtta etterpå.

 

100m. trosse er et godt drivanker, men du verden - så tungt å dra inn.

 

Et drivanker er egentlig en litt lang trakt. Den er stort sett automatisk. Lengden på lina er ikke kritisk (dette kan diskuteres til man blir blå). :boxing:

Ankeret kan med fordel ha en ekstra tamp i den enden med det minste hullet. Det er letter å dra inn et drivanker baklengs. Det virker dårligere den veien.

Link to post
Share on other sites

For offshore bruk for å ri av en storm er det bare et stort anker a.la. paraanchor som Ingar nevner som duger. Men for fisking, og "motorstopp-assistanse" i ellers relatvit godt vær er det ikke det er nødvendig med så drogre greier. Jeg ville ha invistert i det største du får i båt-butikken, og testet det ut, hvis det holder til ditt bruk er jo det OK.

Link to post
Share on other sites

Skulle hatt noe for å holde baugen mot vinden når jeg ligger i ro å fisker, holder et sånt båtbutikkdrivanker til det?

 

Det kommer helt an på forholdene. Som nevnt i tidligere tråder m.h.t drivanker har båten en tendens til å bli liggende sidelengs, men for å bremse for fisking kan det være like greit, så lenge bølgene ikke er for krappe/store.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at de fleste vanlige drivankere er for små til båter over 28-30 fot. Jeg brukte et relativt stort et i liten/ingen vind, for å bremse avdriften...men det gikk ikke. Fyllingsgraden var alfor liten til å kunne klare å få baugen opp mot den lille vinden som var.

Link to post
Share on other sites

En pøs bundet til enden av en tamp - er et drivanker. Ikke verdens beste og mest komfortable, men tusen ganger bedre enn ingen ting.

Et hull i bunn av bøtta gjør den mer komfortabel, men da virker ikke bøtta etterpå.

En sterk bøtte kan være like bra og bedre drivanker til en liten båt enn "lekedrivankrene " i båtbutikken. Jeg bruke selv en bøtte til greit nødror i min 23 fots tresnekke en gang rorwieren røk. Det blåste kuling men jeg styrer greit med bøtta + tau rett inn i båtplassen min. Bøtte for små båter og ordentlig drivanker for store.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare brukt drivanker en gang før i en tidligere båt.

 

drivanker.jpg

 

Jeg forstår denne tråden slik at mitt drivanker produsert av Helly Hansen og med diameter 125 cm ikke har noen særlig effekt på nåværende båt som veier ca 13 tonn? Hvor får jeg kjøpt et bedre drivanker? (Jeg får evt høre med Seatronioc i Moss).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...