Jump to content

Forbudt med piratflagg på båt ?


Brodern

Recommended Posts

Jeg trodde det var signalene beskrevet i sjøveisregel 27 (a) som ble brukt til å vise om kona er ombord.

 

 

Når hun er ombord alene, eller når far er indisponert av ankerdram kunne dette være et godt alternativ :yesnod:

Men nå har fruen tatt båtførerbevis - da blir det kanskje upassende :nono:

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Ifølge Wikipedia er det til og med vanlig at ubåter (i alle fall amerikanske) bruker flagget etter vellykkede tokt.

 

Det er nok for ubåter i Royal Navy at dette har vært en tradisjon, dette er bakgrunnen.......

 

Jeg har også sett F-14 Tomcat på amerikanske hangarskip med hele halefinnen i "Jolly Roger"......

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Og hva med splittflag fra KNS? Kan de virkelig forby ikke-medlemmer å ikke bruke det gode ærvedige splittflagget? (Ikke at jeg i det hele tatt er fristet til å gjøre det - og kanskje enda mer OT) :crazy:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nei kanskje de er ikke helt likestellt. Kanksje det er er slik at Splittflagg er forbudt (for de fleste) mens Jolly Roger er helt akseptabel og ok :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Som en av de som ikke liker pirat-flagg, og heller ikke kaptein Sabeltann m/flere, kan jeg stolt fortelle at jeg _aldri_ har hatt piratflagg ombord i "min" båt. Beklager, men pirater er pirater, og bør behandles deretter.

Hadde derimot en interessant samtale med skipper på en lokal skonnert om Jolly Roger. Han mente at det det er en uskreven lov at det er lov å stjele Jolly Roger. Så dermed er utfordringen ute: Hvem klarer å kapre flest Jolly Roger fra "piratene" ?

(kanskje man bør se "piratene" ann, noen av de minste kunne kanskje bli lei seg...)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Arrrrhh!!!

 

I sommer hadde vi flere tokt hvor vi røvet i øst og vi røvet i vest.

Vi røvet til skuta ble stappende full

av saltnat og sjømat og penger og gull!

Og etterpå etterpå hadde vi sjørøverfest :drink:!

 

:sailing:

 

Ingen førsøkte å senke oss så det er bare å sette alle kluter til!!

 

Å, hei faderi og faderullan dei!

Å hei, faderi og faderullan dei!!

 

img_0114.jpg

img_0116.jpg

 

 

Arrfhh!!

 

(gleder meg til våren)

Link to post
Share on other sites

Og hva med splittflag fra KNS? Kan de virkelig forby ikke-medlemmer å ikke bruke det gode ærvedige splittflagget? (Ikke at jeg i det hele tatt er fristet til å gjøre det - og kanskje enda mer OT) :crazy:

 

Her har du reglene for føring av KNS-flagget;

 

Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan føres på en båt som er registrert i foreningen når den eies av medlem som er norsk statsborger, og båten er under kommnando. En båt som fører foreningens flagg skal vise tydelig navn i overensstemmelse med foreningens båtregister.

 

 

Det ærverdige splittflagget (Norges flagg) har følgende regler;

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dep/No....html?id=449230

 

Å ha respekt for flagget, både eget og andres, er etter mitt syn en selvfølge, men det forutsetter jo at man kjenner til flaggene og hvilke regler eller lover som gjelder!

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som en av de som ikke liker pirat-flagg

 

Da er vi 2, BoBeep.

 

 

Og jeg vil driste meg til å gå litt lengre: Piratflagg på fritidsbåter er tåpelig, barnslig og upassende.

 

Men for all del: Ytringsfriheten er veldig viktig, så jeg mener at de som ønsker å føre et slikt flagg, selvsagt ikke bør bli møtt med lovforbud og paragrafer. Det bør heller ikke de som viser hakekors, tegninger av Muhammed eller blasfemiske og satanistiske symboler.

 

Men upassende, ja det er det.

 

Etter min personlige oppfatning, vel å merke.

Link to post
Share on other sites

Det er vel forskjell om man er med barna på "priattokt" eller om å vise Hakekorsflag.

 

Og jeg vil ikke engang sammenligne en lek med Jolly Rogers på en sommerdag og det å bruke Hakekorsflag. Det ene er så uskyldig som Johnny Depp i Pirates of the Carribean, det andre er som en propagandafilm fra Nazitiden. Det ene kan man leke med - det andre kan man ikke det. Piratflagg er idag et stilisert klisje (i Norge iallefall) - Nazisme med alle forbrytelser er noe av det verste mennesker har funnet på.

 

Jeg synes også det KAN være upassende med piratflagg på fridtidsbåter i mange situasjoner. Vi har en Jolly Roger ombord og bruker den til lek, når vi er liksom på tokt mot et skatteøy. Enig i at å heise Piratflagg på et gjestehavn er vel barnslig. Det er langt ifra alltid at jeg tar den opp når barna maser om det. Men jeg kan ikke se at å leke pirat i Karibia er ikke noe skadelig for mine barn. Å leke nasist er noe ufyselig.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Og jeg vil driste meg til å gå litt lengre: Piratflagg på fritidsbåter er tåpelig, barnslig og upassende.

 

Men for all del: Ytringsfriheten er veldig viktig, så jeg mener at de som ønsker å føre et slikt flagg, selvsagt ikke bør bli møtt med lovforbud og paragrafer. Det bør heller ikke de som viser hakekors, tegninger av Muhammed eller blasfemiske og satanistiske symboler.

 

Eg syne sikkje hakekors eller blasfemiske symboler e tåplige, dei e veldig farlige og motbydelige. Men du, synes eg e upassande.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Kjenner en del sjøfolk, og de synest piratflagg ikke er noe spesielt morsomme, for dem er dette blodig alvor og noe man ikke spøker med.

Å oppleve at båten blir bordet og tømt for verdier eller det som verre er i åpent farvann er noe som mange sjøfolk har opplevt eller frykter. Pirater

kan ikke samennlignes med Kaptein Sabeltann eller Kaptein Jack Sparrow.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Jolly Roger er da ikke forbudt her hos oss, og ivertfall ikke til fritidsbruk, da hadde nok mange småpirater ombord i familiens båter blitt lei seg.

Her på Vestlandet finnes også en annen fin ting med "piratflagget" som kan være grei å lære seg.

 

 

 

 

 

Er nok anderledes med yrkesbruk :lol:

Bernt

Link to post
Share on other sites

Pirater kan ikke samennlignes med Kaptein Sabeltann eller Kaptein Jack Sparrow.

 

Riktig. Pirater i Somalia bruker da ikke Jolly Roger heller, men det gjør Jack Sparrow og Long John Silver. :rolleyes: (og barna mine)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Her har du reglene for føring av KNS-flagget;

 

Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan føres på en båt som er registrert i foreningen når den eies av medlem som er norsk statsborger, og båten er under kommnando. En båt som fører foreningens flagg skal vise tydelig navn i overensstemmelse med foreningens båtregister.

 

Takk Mouche, det var nytt for meg - visste ikke at det var forskjell mellom KNS sitt flag og Splittflag (Norges flag). - Trodde alltid at KNS flag var Norges flag med splitt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

er ikke forbudt med sjørøverflagg, men når du bruker det er du på en måte "fritt vilt" å senkes da. men siden mange småbarnsfamilier bruker det så er det ikke noe problem hvis du virkelig vil ha et sånt flagg. det er det jeg har fått høre ihvertfall

Link to post
Share on other sites

...Og hva med splittflag fra KNS? Kan de virkelig forby ikke-medlemmer å ikke bruke det gode ærvedige splittflagget?

Kanskje er jeg gammeldags?

Jeg respekterer flagget. Vårt norske. Og fører det på stanga akter.

KNS-flagget har sine regler, og de respekterer jeg. (Skjønner ikke hvorfor så mange ønsker å føre DET, uten å passe inn i regelverket?)

Jolly Roger synes jeg er dumt, upassende og barnslig! (DET er nå MIN mening.)

Sildesalaten (det gamle norske svenskeflagget) Ville jeg aldri henge opp.

Ei heller hakekorsflagg. Eller sol-korset for den saks skyld. Selv om begge disse er gamle norrønne symboler.

ER jeg gammeldags?

Kanskje DET. :yesnod:

Og er stollt av det! :flag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Piratflagg blir hos meg kun heist når det er barn i rett alder ombord. Da har jeg gjort klar, slik at jeg kan ta dem med frem til masten. Der ligger flagget klart i Lazybag´n, slik at det går til tops når de trekker i lina. Like stas hver gang.

Noe som ikke var fullt så populært var en gang jeg stod for å henge opp tøy til tørk... hvordan #%&"#& henger man opp små og store truser og BH´r med klype på manntauet....... Jeg hang de opp etter flagglinen i masta. TØØøøft tenkte jeg og var fornøyd.... Det ble IKKE kommandora.

(jeg har ikke blitt spurt om å henge opp tøy etter det).

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...