Los Endos Startet 6.Januar.2009 Del på Facebook Startet 6.Januar.2009 Hei! Det er en båtopplagsplass like nedenfor der jeg bor, og vi går ofte tur på området. Jeg stusser mer og mer over hvor mange klassiske deplacementsbåter som er utstyrt med tildels voldsomme flaps. Det jeg lurer på er hvorfor man valgte snekke i utgangspunktet. Man mister jo noe av de gode, klassiske snekkeegenskapene, men får kanskje en knop eller 2 ekstra. Min tanke er at dersom man har problemer med at snekka graver seg ned bak har man kanskje for stor motor? Evnt går det an å slakke av litt. Skal man gå på med flaps, og evnt større motor for å få opp farten på en snekke som ikke er kontruert for det, er man ikke da på feil spor? Det finnes andre båttyper som er bedre egnet for større hastigheter. Bare en tanke... Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Da kan jeg svare for meg selv. Min gravde seg veldig ned. En Fram 25 med MD21 a. Ikke voldsomt overmotorisert, men etter at jeg monterte flapsen så ligger den finere i vannet og får lavere turtall på alle farts-områder. Kosen er ikke borte av den grunn Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Jeg mener det er best å bevare snekke egenskapene og ikke montere flaps! Det at snekker graver ned hekken er bare noe som skjer i lav fart. Så snart snekka mi passerer 18 knop ligger den helt flatt i vannet. Den har ikke flaps, kun originalt snekkeskrog som Joda designet i 1979. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
enter4u Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Men Joda'en er halvplaner da Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Blir et spørsmål om hvilke kriterier som bestemmer om en snekke er en snekke... Deplasement, rund hekk eller begge deler.... Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Jeg har hørt at en snekke/båt som er veldig rundsmal bak ofte kan legge seg litt over på siden når den går over en viss hastighet. At det ikke blir nok bæring bak. Har jeg hørt. Og at det er derfor noen har disse. Speedsnekke Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Kodvaag Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Men Joda'en er halvplaner da Under 18 knop er den halvplaner ja. Over 18 knop ligger den helt flatt jo, er det halvplaner da også? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Mulligan Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Undres hvor mye farta hadde økt med flaps på høykant Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Blir et spørsmål om hvilke kriterier som bestemmer om en snekke er en snekke...Deplasement, rund hekk eller begge deler.... Rund hekk Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
enter4u Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Under 18 knop er den halvplaner ja. Over 18 knop ligger den helt flatt jo, er det halvplaner da også? Den er fortsatt en halvplaner. Skroget forandrer seg ikke under fart vet du Bæreflaten er bak på båten, men helplanere har bæreflate hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Rund hekk Så en helplanende båt med rund hekk er en snekke? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Rund hekk og ikke planende kanskje? Jeg vet ikke. Det som kjennetegner dem mest er vel den lille motoren i forhold til størrelsen på båt, og at farten ikke er høy, og at den er rund bak. Er det orgenalt noen snekke som planer da? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Gunga Din Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Er det orgenalt noen snekke som planer da? " Neida " Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Finsk "snekke" som gjör 40+ knop http://www.kolumbus.fi/yvonne.martin/fanny/index.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
VO`n Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Skal man gå på med flaps, og evnt større motor for å få opp farten på en snekke som ikke er kontruert for det, er man ikke da på feil spor? Det finnes andre båttyper som er bedre egnet for større hastigheter. Så lenge en snekke fint fungerer i høyere hastigheter hvorfor er man på feil spor da? Snekke er like mye snekke selv om den går fortere en 7 knop, med eller uten flaps, stor eller liten motor... Hva som er bedre egnet er vel opp til eier av båt å bestemme... Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Marex 21 Duckie oppfører seg som en snekke i langsom fart, men i hastigheter over 20 knop beveger den seg som en skjærgårds jeep. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Den Fanny-båten har vært omtalt endel ganger, grusom, en skrekkelig bastard... Skjønner ikke pointet, hva som helst kan plane hvis det plasseres oppå bunnseksjonen fra en planende båt... Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Los Endos: Her er en annen tråd der du ser flapsen jeg monterte.... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29459 Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Tjener man en knop eller to er vel det riktig retning!! kan vel ikke være tvil om det. Så fremt ikke skompinga om natta plager deg mer. Ha muligheten til å øke farten er ganske viktig. Motoren går da også normalt lettere i den "gamle" farta Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 hva som helst kan plane hvis det plasseres oppå bunnseksjonen fra en planende båt... Den har faktisk snekkeskrog, med flaps montert på siden! Det skal være bilder på siden, men ser at det ikke funker nå. Ellers så står det at de har fått den opp i 66 knop! ha ha :lol: Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Ingar Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Er ikke bare flaps, hele bunnen er endret, minner om gamle Christian IV for de som har sett den.... Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Jeg fant jeg fant! Flere bilder på FANNY Den er nok godt forsterket, men den har da mye snekke i seg! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Gunga Din Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 ........., men den har da mye snekke i seg! jepp det som er over vannlinjen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tom-ass Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Denne snekka har også noe "rart". Hvorfor? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
enter4u Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Hva er rart med denne som du stusser på? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.