Jump to content

Flaps på snekker

Los Endos

Recommended Posts

Hei!

Det er en båtopplagsplass like nedenfor der jeg bor, og vi går ofte tur på området. Jeg stusser mer og mer over hvor mange klassiske deplacementsbåter som er utstyrt med tildels voldsomme flaps. Det jeg lurer på er hvorfor man valgte snekke i utgangspunktet. Man mister jo noe av de gode, klassiske snekkeegenskapene, men får kanskje en knop eller 2 ekstra. Min tanke er at dersom man har problemer med at snekka graver seg ned bak har man kanskje for stor motor? Evnt går det an å slakke av litt. Skal man gå på med flaps, og evnt større motor for å få opp farten på en snekke som ikke er kontruert for det, er man ikke da på feil spor? Det finnes andre båttyper som er bedre egnet for større hastigheter.

Bare en tanke...

Jeg mener det er best å bevare snekke egenskapene og ikke montere flaps!

Det at snekker graver ned hekken er bare noe som skjer i lav fart.

Så snart snekka mi passerer 18 knop ligger den helt flatt i vannet.

Den har ikke flaps, kun originalt snekkeskrog som Joda designet i 1979.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Skal man gå på med flaps, og evnt større motor for å få opp farten på en snekke som ikke er kontruert for det, er man ikke da på feil spor? Det finnes andre båttyper som er bedre egnet for større hastigheter.

Så lenge en snekke fint fungerer i høyere hastigheter hvorfor er man på feil spor da?

Snekke er like mye snekke selv om den går fortere en 7 knop, med eller uten flaps, stor eller liten motor...

Hva som er bedre egnet er vel opp til eier av båt å bestemme...

hva som helst kan plane hvis det plasseres oppå bunnseksjonen fra en planende båt...

Den har faktisk snekkeskrog, med flaps montert på siden! Det skal være bilder på siden, men ser at det ikke funker nå. Ellers så står det at de har fått den opp i 66 knop! ha ha :lol: :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...