Jump to content

Flaps på snekker


Los Endos

Recommended Posts

Den er fortsatt en halvplaner. Skroget forandrer seg ikke under fart vet du :wink: Bæreflaten er bak på båten, men helplanere har bæreflate hele veien.

 

Joda 7500 og 8100 (nå Nidelv 25 classic og Joda 850) er helplanende.

De buler ikke ned på midten som f.eks en Fevik 715, og har spiss baug og bæreflate under hele.

 

Slik ser det ikke ut baketter en halvplaner i 25 knop:

07082008001.jpg

 

Her prøver jeg den nye kalesjen. Det beste bildet av helplanerskroget mitt jeg fant.

 

24102008002.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Den er nok godt forsterket, men den har da mye snekke i seg!

Da er seilbrettet mitt også en snekke, rund hekk..... :smiley:

 

De tingene på skrogsiden. Har det noe for seg eller er det bare et "varemerke"?

Samme som på Dromedillene, skal få vannet til å slippe skrogsiden. Trodde With hadde patent på det...

Link to post
Share on other sites

Jo lenger skroget er, og jo rettere det er kuttet av i bakkant jo lettere er det for vannet å slippe taket. Det er ikke bare båter som graver seg voldsomt ned som kan dra nytte av trimplan. Det koster voldsomt mye kraft å lage bølger. Det er jo derfor en 5 eller 7knops grense i leia (Den blinde) er helt på trynet, Hvis det blir argumentert med bølger, Hmmm. Det siste var visst totalt opplagt.

Hvor vidt dise halvplanende båtene planer, er vel et spørsmål om definisjon av planing. Personlig så mener jeg at en planende båt bør legge seg innover i sving og ikke utover som disse kjølbåtene gjør. Det var forøvrig Polar 770 som var den første sjekta som ble "planende" tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Min saga 8000 marsjer på ca. 7 knopp. den er tverr bak lurer på om den ville gå en knopp eller 2 fortere med flaps? noen som har peil på det? (motor vp mb21 61hk)

 

Da har du samme motoren som meg. Og jeg får 12 knop. Båten min veier 3 tonn. Men nå vet jeg ike åssen din båt ser ut i skrogfasongen da. Men en hydraulisk flaps bak hadde helt sikkert hjulpet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kodvaag: Skal ikke kverulere hva båten din er, men jeg står på at den er halvplaner :wink:

 

"Skal ikke kverulere men jeg står på..."

 

hmpf... :boxing:

 

"kjøl i baugen" Særlig. Den er akkurat som den gamle skjærdgårdsjeepen jeg hadde, bortsett fra den lille kjølen bak og tunellen til propellen.

 

Skal til å fuge 30m2 med nylagte fliser i ganga, men du fikk meg til å gå ut og ta bilder. (Siden du ikke skulle kverulere, hehe)

 

 

 

 

 

Kjol.jpg

 

 

Bakrekjol.jpg

 

 

Bakfra.jpg

 

 

I likhet med ALLE Joda snekker nyere enn Joda 24 Tour (ekte snekke) så er den helplanende.

 

Men, de færreste Joda'er planer for det er for liten motor og propell i de...

 

Og ja, jeg vet at båten min ikke er snekke annet enn over vannet.

Det er det som er så gøy. (Ja, jeg er barnslig) :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Men ser ut som jeg må gi meg her. Bøyer meg ærbødigst i støvet og rusler slukøret tilbake til grytene på kjøkkenet :lol: :lol:

 

Woha, dette var en fin pause i flisefuginga!

Jeg vant diskusjonen!! :lol:

 

argue.jpg

 

Håper ingen føler seg støtt av bildet, kun en useriøs spøk.

 

:smash::smash::smash::smash::smash:

 

skal si du har vært pirkete med snøryddinga:-)

ser også at du har en super fartseffektiv båt selv om du har en tunell

 

Her på palmekysten rydder snøen seg selv.

Der hvor Hifo bor må de ta den inn og tine den i badekaret, vet dere. Bær over med han. :lol:

Tunellen gjør vel at propellen kan være høyere opp, mindre dyptgående.

Du vet du har rask sjekte når du får tunellsyn.

Hadde aldri trodd jeg skulle få snekke med samme problem som skjærdgårdsjeepen...

Planingsterskel. 15-19 knop er tsunamibølgefart.

 

 

Hva med et nytt begrep: rasersnekke, turbosjekte fartssjekte eller lignende?

På Island kaller de raske fiskebåter for speedsjarker.

Det er jo bare en planende båt med innenbordsmotor og fast aksel. Eneste som er soesielt er at den er rund bak.

 

 

12 knop er toppfarten ja.

Steike, jeg må over 1000 rpm for å holde følge!!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Nei. Nekter å godta dette: "Det er jo bare en planende båt med innenbordsmotor og fast aksel. Eneste som er soesielt er at den er rund bak"

Ei Snekke eller Sjekte som jeg kaller det blir aldri en helt vanlig planende båt. Kan akseptere at folk har planende sjekte. Dette har mye med følelser å gjøre merker jeg. He-he

Link to post
Share on other sites

Kodvaag: Men når du er ferdig med flisene dine, så kan du jo komme og ta badet våres :yesnod:

 

Er det din båt som ligger til salgs på Finn?

 

 

NEI!!! (til flisearbeid)

 

...og nei. (til salg av båten min)

Skal jeg erstatte den båten jeg har må jeg kjøpe en Joda 8100TC med Yanmar 340 hk.

Det har jeg IKKE råd til!

 

 

Den på Finn er vel en med Volvo 2,4 diesel, 160 hk.

 

Jeg har Yanmar 140 hk 3,5 diesel turbo intercooler 140 hk (pluss at den er stilt litt opp på pumpa)

 

Den på finn.no er min store skrekk å møte midtfjords... min båt er målt til 27 knop alene med lite i tankene, og 24,8 knop med fulle vann og dieseltanker, og tre voksne. Tenk hvis han kjører fra meg. *skjelve*

 

Den har lettere motor og mer hk.

 

Godt jeg har ny (original men fabrikkny) turbo i år.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

SLITEN!

 

Fuget tre etasjer med fliselagt trapp og største ganga nede.

Nå må jeg være lenge oppe og vaske med svamp, og bøtte og vann et par tre ganger med litt mellomrom, for å holde fugene våte, og for å vaske vekk fugerester som sitter oppå flisene.

 

 

Den kjølavslutningen så ikke pen ut Kodvaag. Spes. i de hastighetene du opererer i vil jeg tro du har endel å tjene på å lage en profilert avslutning.

 

øøø... meg ikke skjønne?

Altså, i bakkant av kjølen, der hvor jeg har 10 cm tverr "hekk", burde den vært spiss?

Sånn at det ikke skal bli vakuum der?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

SLITEN!

 

Fuget tre etasjer med fliselagt trapp og største ganga nede............

 

...Sånn at det ikke skal bli vakuum der?

 

skit i fliserne.......

 

lover du o aldrig mer gå på grund......så kan du ju konstruere om rodret oxo....bort med flyndrejerntet (eller vad det heter på norsk....ett litet tynnt frihengende rorblad....

 

dette jernet er ikke strömlinjeformet..masser ov bolter o vekk som bremser....gjör sikkert en 1 knop.... :smiley::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...