index Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Den Viksund'en var ekstremt ille Kan du si litt mer om hvilken effekt dere fikk av denne modifiseringen (kun kjølen)? Kanskje jeg burde gjort noe slikt på min Viksund? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Ikke mulig å si noe om farten da trimplanet ble montert samtidig. Men den relativt kraftige hør- og synbare kavitasjonen forsvant. Jeg ble engang fortalt at forklaringen bak disse skrekkelige kjølavslutningene er at det gjør det lettere å få skroget ut av formen. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Den kjølavslutningen så ikke pen ut Kodvaag. Spes. i de hastighetene du opererer i vil jeg tro du har endel å tjene på å lage en profilert avslutning. Så bra ut de bildene fra den Viksunden... Praktisk tips, hva skal jeg lage en slik kjølavslutning av, og hvordan feste det bakpå der? Må det støpes fast, bygges med glassfiber? Jeg har kanskje en "skummende" lyd bakfra i 10-13 knop ca... er det "kavitasjon"? Den forsvinner når jeg får opp dampen. lover du o aldrig mer gå på grund......så kan du ju konstruere om rodret oxo....bort med flyndrejerntet (eller vad det heter på norsk....ett litet tynnt frihengende rorblad....dette jernet er ikke strömlinjeformet..masser ov bolter o vekk som bremser....gjör sikkert en 1 knop.... Har foreløpg ikke gått på grunn med denne båten... Kommer nok snart. Tror ikke jeg tør å ha fritthengende ror og propell. Å montere noen forsenkede syrefaste bolter oppe og ned på rorbladet kan jeg da få til. Har kjørt en hel sesong med kun en av tre bolter i øvre feste... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
enter4u Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Jeg også har en sånn lekker butt avslutning på kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Min er rimelig butt den også. Ser du har kjølesløyfe også, det er vel kjekt Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Dette bildet er fra da jeg hadde en Bmc Commander i det. Den brukte like mye olje som diesel. Har en Md21a nå. Og sløyfa er borte Da er det avgjort. Det blir støping i bakkant på kjølen. Kan jeg bruke en trekloss som kjerne og glassfiber utenpå? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Jeg har kanskje en "skummende" lyd bakfra i 10-13 knop ca... er det "kavitasjon"? Høres ut som brusing og man ser bobler i propellvannet. Hvordan avslutningen skal lages må vurderes ut fra størrelsen på 'påbygget. I ditt tilfelle må det nok bygges opp med kjerne av polyuretanskum. Man må for all del ikke bruke treverk.... Tykkelsen på laminatet som dekker over bør være minst 5mm. På den Viksunden ble det for tynt og ble knust første vinteren av isbiter under bakking. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Har du sløyfa enda Enter4u? Vet du forresten hvor stor motor man kan ha til den sløyfa? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Nei sløyfa fulgte med m otoren da jeg solgte den. Men den var 25cm bred og 2 meter lang bestående av fire rør. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Ok, den er grei Beklager litt off topic i tråden Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Høres ut som brusing og man ser bobler i propellvannet. Hvordan avslutningen skal lages må vurderes ut fra størrelsen på 'påbygget. I ditt tilfelle må det nok bygges opp med kjerne av polyuretanskum. Man må for all del ikke bruke treverk.... Pga av mange andre pågående prosjekter, både med båten og huset, så tror jeg at jeg skal konsentrere meg om følgende i år: Ferdigstille el. opplegget. Støpe igjen store hull i dashbordet. Montere den hydrauliske styringen. Isolere motorrommet. Tredoble lufttilførselen til motorrommet. Så får jeg invitere Ingar med på sjøen og analysere om båten min sliter med kavitasjon eller liknende. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.