Jump to content

Flaps på snekker

Los Endos

Recommended Posts

Den kjølavslutningen så ikke pen ut Kodvaag. Spes. i de hastighetene du opererer i vil jeg tro du har endel å tjene på å lage en profilert avslutning.

Så bra ut de bildene fra den Viksunden...

Praktisk tips, hva skal jeg lage en slik kjølavslutning av, og hvordan feste det bakpå der?

Må det støpes fast, bygges med glassfiber?

Jeg har kanskje en "skummende" lyd bakfra i 10-13 knop ca... er det "kavitasjon"?

Den forsvinner når jeg får opp dampen.

lover du o aldrig mer gå på grund......så kan du ju konstruere om rodret oxo....bort med flyndrejerntet (eller vad det heter på norsk....ett litet tynnt frihengende rorblad....

dette jernet er ikke strömlinjeformet..masser ov bolter o vekk som bremser....gjör sikkert en 1 knop.... :smiley::wink:

Har foreløpg ikke gått på grunn med denne båten... Kommer nok snart.

Tror ikke jeg tør å ha fritthengende ror og propell.

Å montere noen forsenkede syrefaste bolter oppe og ned på rorbladet kan jeg da få til.

Har kjørt en hel sesong med kun en av tre bolter i øvre feste... :eek:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Jeg har kanskje en "skummende" lyd bakfra i 10-13 knop ca... er det "kavitasjon"?

Høres ut som brusing og man ser bobler i propellvannet.

Hvordan avslutningen skal lages må vurderes ut fra størrelsen på 'påbygget. I ditt tilfelle må det nok bygges opp med kjerne av polyuretanskum. Man må for all del ikke bruke treverk.... Tykkelsen på laminatet som dekker over bør være minst 5mm.

På den Viksunden ble det for tynt og ble knust første vinteren av isbiter under bakking.

Høres ut som brusing og man ser bobler i propellvannet.

Hvordan avslutningen skal lages må vurderes ut fra størrelsen på 'påbygget. I ditt tilfelle må det nok bygges opp med kjerne av polyuretanskum. Man må for all del ikke bruke treverk....

Pga av mange andre pågående prosjekter, både med båten og huset, så tror jeg at jeg skal konsentrere meg om følgende i år:

Ferdigstille el. opplegget.

Støpe igjen store hull i dashbordet.

Montere den hydrauliske styringen.

Isolere motorrommet.

Tredoble lufttilførselen til motorrommet.

Så får jeg invitere Ingar med på sjøen og analysere om båten min sliter med kavitasjon eller liknende. :smiley:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...