Jump to content

Hvilken kartplotter bør jeg velge (4-6000)


onkel_ove

Recommended Posts

Vil anbefale Lowrance HDS-5, dette er en helt ny plotter som kommer på markedet til våren, men Topp Fritid tar i mot forhåndsorderer nå til hyggelige priser, de tar 5990kr for HDS-5m. Jeg har kombimodellen (Plotter/ekkolodd) av dagens utgave og synes den fungerer bra, God oppløsning og lyssterk skjerm som fungerer suverent i direkte sollys. HDS serien har fått forbedret brukergrensesnitt, en mye raskere prosessor og det er de første instrumentene til å implementere den nye TurboView grafikkløsningen til Navionics. HDS serien har også fått en ny 16 kanalers GPS mottager med forbedret følsomhet. Jeg har bestillt en HDS-5 kombi for levering til våren, jeg bestilte fra Topp Fritid for et par dager siden og da var prisene enda lavere, 6690 for HDS-5 plotter/ekkolodd, men de har fortsatt gode priser på disse instrumentene.

 

HDS-5m @ Topp Fritid

 

Du finner også Lowrance GloabalMap 5300C til 4299 hos Topp Fritid, dette er samme plotter som i min kombienhet.

 

De norske Lowrance sidene er ikke helt oppdaterte så du må kikke på de amerikanske sidene for å finne info om HDS-5

 

HDS-5m

Link to post
Share on other sites

Garmin har de siste 6-7 årene hatt en lei tendens til å vinne tester av mindre plottere. Det er mange år siden vi hadde 182C i vår Nidelv 690. Skulle jeg hatt tilsvarende plotter igjen hadde jeg nok valgt noe fra Garmin. Beste tilbudet de har synes jeg er Nüvi'en som fungerer både med bilkart og båtkart.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig kjøpt meg denne her: Lowrance 5150c

 

Jeg er kjempefornøyd, spesiellt med den høye oppløysning på 640*480. Tror ikke det er en annen kartplotter som har det samme til litt over 3000 kr levert Norge. Den har ikke ekkolodd og kan ikke tar in radar etc, men eksporterer NMEA. Leveres inkl. ekstern GPS antenne.

 

Så hvis du ikke har store ambisjoner til å kobble all slags sammen er den helt topp. Tar Navionics Gold brikke.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Lowrance Gloabalmap 5300C som Topp Fritid selger for 4299 er en oppgradert utgave av 5150C, 5300C har mer lyssterk skjerm, Ethernet, NMEA 2000, 3D kart (Navionics Platinum), mulighet for radar og tilkobling av ekkolodd. 5150C har ekstern GPS antenne, 5300C har intern. 5200C er identisk med 5300C bortsett at den har ekstern antenne.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvorfor Lowrance har gått ned på 480x480 på de rimeligere modeller. Jeg synes med 640x480 blir det merkbar mer informasjon på sjermen. Det er tross alt 30 % mer piksler.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har ingen praktisk betydning på en 5" skjerm om det er 480x480 eller 640x480 punkter så lenge skjermen er kvadratisk. Jeg har brukt begge disse Eagle/Lowrance skjermene.

 

640x480 er faktisk oppløsningen Raymarine, Garmin og Furuno bruker på sine 8,4" multifunksjonskjermer. Jeg synes det burde ha vært 800x600 på 8,4", 640x480 er ideellt på 6,5-7".

Link to post
Share on other sites

Takker for inspill. Håpet nesten det var en fasitsvar her, eller at det var noen som utpekte seg som et soleklart førstevalg. Men tror jeg kanskje legger listen litt høyere, så jeg får 8" skjerm, GPS og ekkolodd. Er det noen som utpeker seg hvis en er villig til å gi 10k? Bruksområdet er kun fritidsbåtsyssler, med noen årlige langturer. Men greit å ha skikkelige hjelpemiddler når en beveger seg i ukjent farvann.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil opp en størrelsesklasse og ha med ekkolodd er min anbefaling Lowrance LCX-27C, dette er en utgående modell du får for 8990 hos Toppfritid, veiledende er 14300kr. Dette er samme instrument som min LMS-525C DF, men med 7" skjerm. Oppløsningen er 640x480 punkter. Denne modellen har ekstern GPS antenne som er en fordel for deg.

 

Du vil ikke få en 8" kombi fra en anerkjent produsent for 10k, så du må nok greie deg med 7".

Link to post
Share on other sites

8kW peak for et ekkolodd er det samme som 1000W RMS, så utsendt effekt er den samme for Lowrance og Garmin når de bruker identiske svingere. Strømforbruket forårsaket av utsendt signal utgjør bare en liten del av totalt forbruk, siden ekkoloddet for de meste er i lyttemodus. Prosessorsystem og ikke minst skjerm er de største strømforbrukerene.

 

Hvis du vil ha noe som bruker lite strøm skal du gå for den nye HDS serien fra Lowrance, ekkoloddet sender ut et kodet signal og bruker krysskorrelering for å detektere ekkoene på denne måten får de bedre resultat med 32W RMS enn hva andre lodd får med 1kW. Lowrance hevder denne nye teknologien tilsvarer et konvensjonellt lodd på 3750W RMS. De to største modellene HDS-8 og 10 benytter LED baklys for skjermen i stedet for cold cathode fluorescent lamps som er vanlig, dette reduserer strømforbruket betraktelig.

Link to post
Share on other sites

8kW peak for et ekkolodd er det samme som 1000W RMS, så utsendt effekt er den samme for Lowrance og Garmin når de bruker identiske svingere. Strømforbruket forårsaket av utsendt signal utgjør bare en liten del av totalt forbruk, siden ekkoloddet for de meste er i lyttemodus. Prosessorsystem og ikke minst skjerm er de største strømforbrukerene.

 

Ikke lett å bli klok på detta for en enkel sjel som meg.

RMS betyr etter hva jeg fant ut, det samme som effektverdien. Peak må være verdien på "største" puls om jeg forstår det rett?

Er det da slik at noen oppgir gjennomsnitt effekt verdi og noen oppgit største pulsverdi?

 

Har stusset på dette tidligere også fordi disse plotterne er vel ofte sikret med bare en 1amp sikring og så enkel som jeg er i hue så forstår jeg ikke da hvordan transduceren kan "bruke" 1000w-8000w.

 

12v og 1amp sikring skulle bare takle forbrukere opp til 12w om jeg ikke har mista oversikten helt. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Det vanlige for et ekkolodd er å oppgi rms effekt i pulsene, forholdet mellom rms verdi og peak verdi for et vanlig ekolodd er 8, er ikke helt sikker på hvordan denne faktoren beregnes, men det er samme forholdstall i alle ekkoloddspesifikasjoner jeg har sett. Rms effekten i pulsene må ikke blandes sammen med gjennomsnittseffekt loddet sender ut siden ekkoloddet typisk bare sender i 0,25% av tiden og er i lyttemodus resten av tiden. En duty cycle på 0,25% er noe jeg har kalkulert ut av pulslengde og pulsrepitisjonsrate for Furuno FCV-585. Med en 1kW svinger og 0,25W duty cycle blir gjennomsnittlig effekt som sendes til svingeren 2,5W. Siden jeg ikke vet hvordan forskjellen mellom rms og peak effekt for et ekkolodd kalkuleres til 8, er det en mulighet for at effekttallene jeg oppgir er feil med en faktor 5,7, men uansett vil dette fortsatt bare være 14,25W utsendt effekt.

 

Det vanlige for de ekkoloddene jeg har erfaring med er en sikring på 2 eller 3A.

Link to post
Share on other sites

RMS = Root - Mean - Square.

 

Man legger sammen roten av verdien på samplene, beregner snittverdien og beregner så kvadratet av denne.

 

Ekkolodd har ikke noen dutycycle som sådan.

Denne fremkommer av valgt pulsbredde, og valgt PRF (Pulse repetition frequency). Denne styres i store trekk av hvilket område som er valgt.

 

Å si at et sånt smålodd er på 8 kW er bare tull. Jeg har brukt 6 kW lodd fra Elac, og der var sluttrinnet på størrelse med et kjøleskap.

 

Mye viktigere enn effekten er montasjen. Det er alfa og omega for et godt resultat.

Monterer du svingeren inne i båten, mister du halve effekten og signalet forvrenges.

Halve signalet høres kanskje lite ut, men husk at nivået på signalet når det brer seg i vannet er omvendt proporsjonalt med kvadratet av avstanden.

Link to post
Share on other sites

Burde vel ikke være noe tvil om at utrykket duty cycle kan brukes for en innretning som sender ut pulstog i repeterebart mønster med pauser i mellom, som et ekkolodd gjør.

 

Bruker utrykket duty cycle her for å besrive forholdet mellom oppgitt effekt og effektforbruket.

 

Definisjon av duty cyle i Wikipedia: In telecommunications and electronics, the duty cycle is the fraction of time that a system is in an "active" state

Link to post
Share on other sites

Jeg forsto nå i vertfall at noen ganger er det oppgitt effekt i peak og noen ganger i rms, og at vi kan bruke forhåndstall 8 som en faktor vi ganger rms med for å finne peak. Det gjorde meg litt klokere. Så forsto jeg også bedre hvorfor giveren kan ha 1000w rms på tross av at apparatet er sikret med fra 1-3 amp sikring. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tråden har vel egentlig sporet av, men det er kjekt med litt diskusjoner og fordypning i materien.

 

Med en 1kW svinger og 0,25W duty cycle blir gjennomsnittlig effekt som sendes til svingeren 2,5W.

 

Her mener du vel kanskje at duty cycle er 0,0025? Hva er pulsrepetisjonsfrekvensen(PRF) og pulslengden i dette tilfellet? Jeg ser du skriver 0,25W duty cycle. Duty cycle har ikke noen benevnelse da det er et forholdstall. Se nedenfor.

 

Bruker utrykket duty cycle her for å besrive forholdet mellom oppgitt effekt og effektforbruket.

 

Definisjon av duty cyle i Wikipedia: In telecommunications and electronics, the duty cycle is the fraction of time that a system is in an "active" state

 

Jeg har aldri sett at duty cycle bli brukt om ekkolodd eller sonarer. Men det er jo mulig å gjøre det. For radaranlegg er det derimot vanlig å benytte benevnelsen duty cycle. Et annet ord er duty ratio. På dårlig norsk kan det omsettes til noe sånt som "ytelsesforhold". Duty ratio er forholdet mellom den tiden sender er aktiv og passiv. Duty ratio = t,p / t,r = t,p / (1/PRF) hvor t,p er pulslengde i sekund og t,r = 1 / PRF hvor PRF(På engelsk: PRR = Pulse Repetition Rate) er pulsrepetisjonsfrekvensen i Hz.

 

Gjennomsnittseffekten P,m i W finner man som allerede beskrevt i denne tråden ved å multiplisere pulseffekten P,p i W med duty ratio, d.r.:

P,m = P,p * d.r.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til disse rådene du har fått her, anbefaler jeg deg å ringe til en eller flere av forhandlerne i Noirge. Jeg har i mange år opplevd at Seatronic i Moss er så oppdatert på produktutviklingen og pris/nytte at de har vært blant de ledende til å gi gode råd. Jeg har valgt å kjøpe fra norske forhandlere - da går det greit med reklamasjoner. Bare det å betale kostnaden for å sende et apparat tilbake til USA/England/andre land kan fort gå ut over fordelen ved å handle fra utlandet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...