Jump to content

Hvilken kartplotter bør jeg velge (4-6000)


onkel_ove

Recommended Posts

Hiver meg på her jeg

Ser på tipp fritid sine hjemmesider at de har tilbud på lowrance sine utgående modeller, og at de kun har global map 7200c igjen, lurer fælt på og kjøpe meg en sånn en. noen her som har maken og kan si noe om den?.

Er det bra greier eller bør jeg satse på no annet.

Link to post
Share on other sites

GlobalMap 7200C er en helt grei plotter, til den prisen er det bare å slå til.

 

5300C som jeg har omtalt tidligere i tråden og kombimodellen LMS-525C som jeg har kjører begge samme software som GlobalMap 7200C, det er bare skjermstørrelsen og en ekstra SD slot som er forskjellen. 7200C er identisk med LCX-27C, bortsett fra den manglende ekkoloddmodulen, som også er anbefalt her tidligere. Jeg er godt fornøyd med LMS-525C som jeg var med LCX-15MT som er en eldre kombimodell med samme skjermstørrelse og tilnærmet samme software som 7200C. Det skal sies at de gamle Lowrancemodellene har en litt høyere brukerterskel enn nye Garmin og Raymarine, men når en blir kjent med instrumentene er de helt greie å bruke. Lysstyrken på skjermene er sammenlignbar med Raymarine E-Serien som er regnet for å ha noen av det mest lyssterke skjermene på markedet. Jeg har E80 og LMS-525C side ved side i båten.

 

7200C kan om ønskelig senere bygges ut med ekkolodd og radar. Lowrance modellene har den beste implementasjonen av NMEA 2000 på markedet slik at de egner seg godt til integrasjon med andre systemer og sensorer.

Link to post
Share on other sites

Har snust litt på disse (litt over 6000 som trådstarter etterspør men dog) Raymarine A-serien kartplottere Inkl. "Ready to Navigate" sjøkart over europa

 

så sier reklamen;

 

”Ready to navigate”

Alle modellene leveres klar til bruk rett ut av eske, inkludert ”ready to navigate” kart som viser all navigasjonsinformasjon og dybdedata ned til 10 meter - for hele Europa.

 

Er dette fullgode kart? er det slik å forstå at dybder under 10 meter vises ikke i det hele tatt?

 

sett dette på www.seatronic.no

Link to post
Share on other sites

oppgitt effekt i peak og noen ganger i rms,

 

 

Forholdet blir omtrent slik:

 

rmspeak.gif

 

Bursten ut av loddet ser, for alle praltiske formål, slik ut.

Vi med framifrå lodd fra Furuno kan se dette på skjermen ved hjelp av A-scope funksjonen.

Peak sier noe om den kraftigste delen av signalet. Kan ved hjelp av litt spoler og kondensatorer bli helt enormt uten at det i praksis betyr noe som helst.

RMS sier noe om energien i signalet.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg valgte en Garmin 525 uten ekkolodd. Ser du får den for ca den prisen, men så må du jo ha kart i tillegg. Jeg valgte ikke ekkolodd. Jeg har egen dybdemåler i båten min og ville heller prioritere stor skjerm hele tiden.

 

5" skjerm holder for meg.

 

Kurt Børge :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Har mer eller mindre bestilt denne,http://www.wmjmarine.com/c28530.html. Fikk den for $1200 inkl. frakt, mva og forsikring (!) (+ wire bank transfer) Er vel ikke noe å tenkte på, utenom at en burde gjort det når kursen var lavere.

Er vel en utg. model, men betyr vel ikke noe?

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...