Jump to content

Nedfellbare baugpropeller, noen som har prøvd?


SandAnker

Recommended Posts

Prinsippet virker bra, andre produsenter har også slike nedfellbare. Kommer godt ned i vannet og er mere effektive enn tunell trustere. Særlig egnet på seilbåter som ikke er spesielt dypgående i forskipet. Bør vurdere ekstra batteri til denne.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte lenge denne, men kom fram til at monteringen er vanskelig å utføre selv. Den har også en motor som svinger den ned. Det blir for mange deler som skal virke når du trenger den som værst. Jeg monterte en utprøvd Sleipner med tunell. Kansje jeg mister 0.2 knop pga tunellen, men dette tar jeg igjen når jeg går til å fra kai.

Link to post
Share on other sites

En sånn drop-down thruster er tunellthrusteren overlegen på alt unntatt pris.

 

De er langt mer effektive da propellen henger fritt i vannet og har ingen begrensing på flyten inn.

De ligger dypere ned i sjøen.

Det er ingen vannmotstand fra thrusteren når den er inne.

De er svært stillegående. (Andre i havna hører rigtignok ikke at båten har thruster).

Link to post
Share on other sites

(Andre i havna hører rigtignok ikke at båten har thruster).

det var ju ille.....

 

trodde thruster var en status-grejj........så som en del herjer med sin truster i havner...

 

kansje man kan lade ner thruster-lyd i MP3-format o kjöre i stereon på hög volym istellet da!!! :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Det er nok riktig som Mulligan skriver, men han glemmer et viktig moment, nemlig at du kan montere denne vesentlig lengere fram i skroget på en seilbåt slik at "kraft X arm gir en vesentlig bedre reaksjon enn en "tunell" Jeg har prøvet systemet med en 47 fots båt med nedsenkbar Maxpover det er helt overlegent en tunell.
Link to post
Share on other sites

:yesnod: Det er nok riktig som Mulligan skriver, men han glemmer et viktig moment, nemlig at du kan montere denne mye lengere fram i skroget på en seilbåt slik at "kraft X arm gir en vesentlig bedre reaksjon enn en "tunell" Jeg har prøvet systemet med en 47 fots båt med nedsenkbar Maxpover det er helt overlegent en tunell.
Link to post
Share on other sites

Joda den har nok høyere virkningsgrad, men effekten blir jo også at hekken på seilbåten vrir seg fortere i motsatt retning! Har selv seilbåt nokså stor og opplever at båten stort sett dreier seg om kjølen. Jeg har tunell på min, og den ser ut til å ha krefter nok. Du må være veldig interessert i seiling og maks fart for at nedsenkbar baupropell blir installert.

 

Er du også av dem som vil inn til land med båten, er tunell den sikreste, da den ikke stikker ned under båten!

 

Det er vel som nevn av andre, at nedsenkbar baugpropell blir valgt der hvor vanlig tunell blir vanskelig eller uhensiktsmessig å montere. Eller i de tilfellene hvor pris ikke spiller noen rolle!

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Mange mer , eller mindre, gode argumenter som kommer fram. At hekken på båten får større utslag er jo i grunn feil, vi snakker om virkningsgrad, ikke om hvor mye , eller lite du vil flytte bauen/hekken. Det blir faktisk det samme for ulike typer baugpropell. At den skulle være i veien ved å legge til i naturhavner er ikke tilfelle, den stikker kun en og en halv ganger Ø under vannlinjen og Maxprop er konstruert/montert slik at den går opp om du treffer noe (men bør ikke anbefales) Du kommer fint inn i en naturhavn og du er jo ikke nødt til å bruke den bestandig?? Å montere den nærmere senter av båte for å forflytte seg sideveis er ikke mulig da må det kraftigere motorer/propeller til. Dessuten er det faktisk slik at roret styrer hekken, Men du kan ha to, en forut og en akterut, men det er kanskje litt "overkill" Disse propellene er ikke bare beregnet på seilbåter, men får størst effekt fordi spesiellt nyere seilbåter er veldig rette i baugen og man får derfor baugpropellen lengere fram enn i en motorbåt.
Link to post
Share on other sites

Det er det nok helt sikkert, men skal man først ha hjelpemidler så gjør det jo ikke noe at de virker? Jeg forstår det slik at seilbåter har god kontroll med hekken men at gjerne baugen siger fra når man er til land, eller er det andre ting? Jeg har inntrykk av flere som går fra motorbåt til seilbåt at de har bedre kontroll over seilbåten, men det er vel kansje forskjellig fra person til person.

Å bruke spring når man er alene er vel ikke så enkelt heller.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er ikke DETTE mer brukt?
Tja, antar det enten er hysterisk overpriset eller rett og slett ikke virker tilfredsstillende. Lignende saker har jo eksistert i alle fall i 25 år men har aldri sett noen som har det installert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Et slikt vannjetsystem har jo en elendig virkningsgrad i de lave fartsregistrene og gir nermest ingen statisk skyvekraft. Husk statisk skyvekraft regnes som en tomelfingerregel ut fra proppell diameter * motorefekt. På et vannjetsystem blir det dysediameter * motorkraft og da ser man jo fort at det blir elendige greier.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja og jo og ikke helt.

Med vannjeten er det trykkfallet over dysa som skaper fremdriften. Vannjetdrift har jo gjerne en helt annen karakteristikk en propelldrift hvor de siste hundre omdreiningene ikke gir noen fartsøkning. Med vannjet og pumpe/impeller godt avstemt til motoren vil det komme en betydelig fartsøkning på de siste hundre omdreiningene når man bygger opp maksimalt trykk i pumpa.

En annen sak er at en vannjet virker ikke godt før båten gjør så mye fart at dysa kommer ut av vannet. Og som sagt, bollardpull er elendig.

For eksempel så vil en Malo 22' med 185 Cummins, gearet ned 3:1 og med en 900 mm. trebladet propell trekke 1950 kg bollard pull. 325 Cummins i Magnum 750 med Hamilton 271 trekker 800 kg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...