Jump to content

Nedfellbare baugpropeller, noen som har prøvd?


SandAnker

Recommended Posts

Det er det nok helt sikkert, men skal man først ha hjelpemidler så gjør det jo ikke noe at de virker? .

 

Joda, baugpropell kan sikker være nyttig når man skal manøvrere på trange steder. Har man en er det selvsagt mindre bryderi enn å måtte rigge en spring.

 

Å bruke spring når man er alene er vel ikke så enkelt heller.

 

Vel, det krever litt mer jobb, det er så. Man må jo rigge springet så man kan løsne tauet lett i rimelig nærhet fra styreposisjon og dra inn tauet etterpå. Hvis man sitter inne i et styrhus og skal legge fra med sterk sidevind ser jeg selvsagt det ikke er bare-bare.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte prototypen av den propellen. I den tiden hadde Belamarin agentur i Norge og dette så bra ut på brosyrene men i virkeligheten var dette ikke noet til å stole på. Disse pensjonerte Volvo-Penta enginørene møtte opp med nykonstrurerte deler og de ble byttet ut feil dimisjonerte tinger. I slutten klarte dem dette ett år senere med rettsak hangende over seg, båtimportøren, Belamarin og meg. Belamarin ga opp agenturen og jeg var ikke heltatt intresert med den heller. Seatronic fikk også desperat tilbud fra dem i Sverige men sagde nei! Eneste delen fra Lewmar er selve motoren og den funkerer men elektronikkboksen er følsomt og ikke til å stole på. Hvis den svikter kan den ødelegge eks. jekken. Har man plass til tunnel er den mest driftsikker og deretter er nedsenkbar fra eksempel MaxPower men prisen er mer en den fra SwingThruster og de er grunn til den forskjellen. Hallberg-Rassy monterte en fra SwingThruster i prøvebåt og etter grundig test av den ble den tatt ut og levert til bake. DragonFly har brukt den i 35 foteren og har store driftproblemer på den. Sikkert kan man telle fram flere båtprodusenter med dårlig erfaring av den produkten og jeg kommer ikke til å innstallere mer en den ene jeg holde med om året.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...