summer family Startet 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2009 Hei Ønsker noen råd tips om montering innvendig ev ekkolodd giver,Båten har kjøl,hva slags lim fester man med?. Sitér dette innlegget Link to post
rogre Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 mener at det skal stå en monteringsbeskrivelse på maritim.no , hvis ikke gi beskjed så skal jeg finne fram for deg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Epoxylim. Helst av sorten som herder sakte, for å slippe ut luftboblene før herding. F.eks. blå Araldit, eller rød Superstrong. Prøv først ut plasseringen med å legge giveren i en pose fylt med vann, og flytt denne rundt til du finner et sted som gir godt signal (et sted uten luftblærer i plasten). Pass på at du får en passende vinkel på giveren, og lim fast! La gjerne limet stå litt på plassen før du presser giveren nedi, sånn at luftbobler rekker å komme til overflaten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Eneste måten å installere inni båten med sånn noenlunde resultat. Monterer du i epoksy får du dette resultatet. Det er nesten like ille som å montere i Sikaflex. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Monterer du i epoksy får du dette resultatet. Det er nesten like ille som å montere i Sikaflex. Merkelig. Det har fungert optimalt hos meg i begge båtene jeg har gjort dette. Tar inn bunn ned til 280 meter i Viksunden, dypere enn det rekker nok ikke ekkoloddet uansett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Balle Klorin Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Merkelig. Det har fungert optimalt hos meg i begge båtene jeg har gjort dette. Ekkoloddet er montert på samme måte hos meg nå, og i forrige båt. Fungerer utmerket! Mulligan er litt bastant i sine uttalelser, og burde kanskje tatt en "mulligan" på denne uttalelsen og forsøkt på nytt... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Neida. Jeg tar ikke en Mulligan. Dette er enkel akustikk. Man mister retningsbestemmelse på signalet og masse effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Neida. Jeg tar ikke en Mulligan. Dette er enkel akustikk. Så selv om det fungerer helt utmerket så gjør det ikke det??? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Det fungerer, men ikke utmerket. Å montere i en liten tank inne gir et noenlunde akseptabelt resultat. Men bra blir det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Eneste måten å installere inni båten med sånn noenlunde resultat. Jeg har slik rør, men har stadig vekk masse fisk på skjermen, altså luft. Jeg tror jeg har frostværske i beholderen, kan det være derfor? Og nei, det er ikke så mye fisk i mine farvann! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
motor Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Juster ned følsomheten. Måtte det på mitt Huminbird 757. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Jeg har slik rør, men har stadig vekk masse fisk på skjermen, altså luft. Jeg tror jeg har frostværske i beholderen, kan det være derfor? Og nei, det er ikke så mye fisk i mine farvann! Hvis du bruker fiskesymboler må du slå av disse for å kunne skille fisk og støy. Uten fiskesymboler er det mye enklere å justere følsomheten og også å tyde ekkoloddbildet. Giftfri frostveske (propylenglykol) er det som anbefales av Airmar for innvendig montasje av svingere. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Har hatt to seilbåter der det gikk fint med sika, dybde til ca 130m. Men på min Sandvik 25 AC jeg har nå så fikk jeg kun dybde til 5m med sika(prøvde 3 steder), røret fylt med matolje er ok til ca. 160m montert på samme sted jeg prøvde med sika. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Litt OT: Er det noen som har fått, eller har hørt om vanninntregning grunnet skroggjennomføring av giveren? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Har hverken fått eller hørt om noe slikt. Selv monterte jeg utvendig bronsegiver høsten 2005 i Nord Westen. Fungerer helt fint og knallgode signal. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Låner denne tråden litt: Hvordan vil det være å montere innvendig svinger i en trebåt?? Noen som har erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
index Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Helt håpløst! Her må du ha gjennomgående, desverre.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
vivvi Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Var det jeg fryktet ja... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
abbor Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Og det må være gjennomgående bronse eller rustfritt stål, plast sprekker. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Det har jo vært diskutert mange ganger dette med innvendig montert svinger og om dette er en god måte å innstalere svingeren på. Jeg og flere andre har valgt denne montasjemetoden med liming med epoksy. På båten jeg har nå har jeg til og med brukt en svinger beregnet for utvendig hekkmontasje innvendig, limt fast. Grunnen til dette er at det ble for trangt mellom trimflaps og motor/propell. utvendig fikk jeg stadig problemer innvendig fungerer den tilsynelatende bedre. Spørsmålet blir da om det kan være et stort virkningstap slik montert når loddet fungerer ned til de oppgitte dybdeområder for det aktuelle loddet. Importøren har oppgitt at tapet gjennom glassfiber/epoxy er svært liten fordi glassfiberen har egenskaper som gjør at signalene ikke blir forstyrret. Ikke vet jeg Mulligan. Jeg har sett at du har stor kunnskap på dette området og blir veldig usikker når det gis inntrykk av at innvendig liming er et dårlig valg. Selv må jeg innrømme at mine observasjoner og erfaringer kun danner grunnlag for "synsing" og loddet blir ofte for lite brukt til at jeg føler meg sikker på funksjonvurderingene. I tilegg har jeg jo Huminbird og disse er noe spesielle. Mitt nåverende 757 fungerte først etter diverse endringer i avansert menyfunksjon. Dette har ikke noe med svingermontasjen å gjøre siden en kamerat har samme instrument med gjennomgående svinger og han måtte gjøre de samme endringer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Alt kommer an på hva en vil oppnå. Vil en kun ha en grov indikasjon på vanndybden for å unngå å gå på grunn, så er innvendig montering helt OK. Vel og merke montert i en liten tank. Montering med epoksy vil også virke til et slikt formål, men signalstyrke og kvalitet forringes mye. Montering i Sikaflex er bare tull. Men jeg synes det er for dumt å kjøpe et lodd til 10k, for deretter å sette svingeren inni båten. Et av problemene, som du også viser til, er at disse "fagfolkene" som driver med dette ikke har filla peiling på det de holder på med. Hadde jeg mottatt en ny båt med loddet montert i Sika, så hadde det vært forliksrådet neste. Selv har jeg en billig Furuno LS-4100 i båten. Utvendig montert på blister som er vinklet i forhold til vannstrømmen rundt forskipet og tre grader forover for kontinuerlig å vaske svingeren fri for turbulens og annet. Jeg mister aldri bunnen. I en annen montasje med samme lodd og svingerinstallasjon holdt Furunoen bunnen til 750 m, selv om den sluttet å digitalisere på 650 m. Som sagt, kommer an på hva en vil oppnå. Men når noen sier at det virker optimalt, like bra osv med innvendig svinger, så reagerer jeg. Særlig når det kommer fra "fagfolk". Fordi det er tull. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Satte også inn Furuno 4100 sist sommer, men med innvendig svinger. Lodder dybder over 500 meter. Holder til mitt bruk... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Jens_P Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Låner denne tråden litt:Hvordan vil det være å montere innvendig svinger i en trebåt?? Noen som har erfaringer med dette? Jeg har gjort dette i min mahogny-båt (plattgatter) med blandede erfaringer. Det er ingen stor suksess, men det fungerer til mitt behov. Treverk og Sikafleks demper signalene mye. Svinger er limt med Sikaflex til det bunnbordet som er mest vannrett og mengden Sika er er så liten som mulig. Jeg ser bunn ned til 60 - 80 meter. Det varierer en del når jeg mister kontakt med bunnen. Om det vil oppføre seg annerledes gjennom andre tresorter enn mahogny vet jeg ikke. Det fungerer greit for meg som navigasjons hjelpemiddel på relativt grunt vann. Fisk ser jeg derimot ikke. Loddet er billigste type med svinger beregnet for hekkmontering. (Humminbird som kostet ca. kr. 1500 for 4 år siden.) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mulligan Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Nå går det faktisk an å montere en billig plastsvinger gjennomgående i trebåt, men det krever endel arbeid. Lag en "sko" til svingeren som er så stor at selve svingerhodet kan forsenkes. Fest denne til båten og bor gjennom til skaftet. Lag et mothold inne som er paralellt med svingerflaten. Monter med ei pute av Sika i bunnen av forsenkingen og under skiva til mutteren inne. Trekk til for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 ........ det skal stå en monteringsbeskrivelse på maritim.no , hvis ikke gi beskjed så skal jeg finne fram for deg. Klarer ikke å finne denne monteringasbeskrivelsen. Ligger den under >Verktøykassa<? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.