Tuffelus Startet 12.Januar.2009 Del på Facebook Startet 12.Januar.2009 Er det mulig å skru opp en Johnson 25 hk 2003 modell til 30 hk? Hvor mange hester får jeg nøyaktig da? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Johnson 25hk .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Hvis du skrur den opp fra 25 til 30..får du vel 30 da... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Tuffelus Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Ja men helt helt nøyakti For hvis man skrur opp en ny Tohatsu 25 så får man ca 33 hk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 på dei gamle 25 hk'ene har stålmembraner bak forgasser, men 30 hk har dei i plastik for å få mere effekt. Men hvor sikkert dette er, de vett eg ikkje. blei fortalt dette for mange år siden Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Tuffelus Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Jaja Noen som vet om det går an å skru opp en Johnson 25 og hvordan? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 De fleste motorfabrikanter bruker samme basis motoren til flere effekt utgaver, det du må starte med er å finne ut om din motor har en storebror som er bygget på samme basis som din 25 hk. For at det skal være mulig må effekt restriksjonen IKKE være i selve blokka/stemplene/toppen/veiva. Har blitt brukt mange triks ifra fabrikantene her.... Forskjellige forgassere Forskjellige innsug/ restriksjoner i innsug Forskjellige reed ventiler/forskjellig åpning på reed stopperer ( egentlig ingen stopper men en resonans demper ) Forskjellige topp pakninger ( forskjellig komp på de forskjellige modellene ) Forskjellige tunere til de forskjellige motorene Innlagt turtall sperre i tenning Eller noe så enkelt som en sperre som hindrer deg å gi full gass... Med oppjustering menes ombygging til storebroren, blir å hente de delene som er forskjellig ifra den større motoren... MEN sjekk alle data først, 25hk modellen KAN være den samme som 20 hk modellen og da er det ikkenoe å gjøre. HVIS 30 hk modellen bruker samme blokk er det håp ( MÅ ha samme delenr, ikke bare se like ut ) Neste trinn blir å sjekke tilstanden på din motor, begynne å trimme er slitt motor er dødfødt. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Denne motoren er for ny for meg, men de gamle Johnson/Evinrude som jeg har så er 18/20 og 25 stort sett samme motor, men med forskjellige forgassere og noen andre detaljer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
rhummels Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Du finner komplett delekatalog på BRP for alle Johnson / Evinrude. Hvis det er en 2T det er snakk om, er 20/25/30/35 samme motoren. Hovedforskjellen er forgasseren. På de eldre modellene var det forskjellig åpning inne i forgasseren for å minske luftgjennomstrømingen, mens på senere modeller var strupingen lagt på innsugsmanifoilen og dyser i forgasseren. Du må nesten ta med modellnr på motoren til en forhandler så han kan se hva som er forskjellen. R Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.