Jump to content

Sikkerhet i båt, tips og råd tråden.

Ulv I

Recommended Posts

Hei,

De fleste båteiere tar sikkerheten på alvor, men hvordan kan man sikre seg for noe man ikke kjenner til kan skje (første gangs eier f.eks), eller hva kan man gjøre for å bli varslet om ting osv.

Tanken med denne tråden er at folk skal kunne finne (enkle) løsninger på ting som potensielt kan være en farlig situasjon eller lignende.

Jeg tenkte å begynne med ett av prosjektene jeg holder på med i båten.

Hvordan få varsling om vannet stiger i motor rommet under fart:

Normalt har man lensepumper i motor rommet, disse har av og til automatiske brytere for lensing. Men om vannet kommer fortere inn enn den klarer å pumpe, så er det ikke sikkert at du legger merke til dette under f.eks overfarten fra et sted til annet, kanskje alene i båten og været er litt rufsete osv.

Når det gjelder vanninntregning, så står det ofte om minutter og man bør ha mest mulig tid på seg til å gjøre noe, så tidlig varsling er alfa og omega.

Hva trenger du: (fra biltema)

Lysvarsel (motor duren overdøver kanskje et signal) - 43-870 - 14,90 kr.

43-870_s.jpg

Lydvarsel (en vekker om du f.eks sitter å spiser, eller sløver) - Lysvarsler (42-683) - 29,90 kr.

42-683_s.jpg

Og til slutt en flottør. (som vil reagere om vannet begynner å stige i motor rommet) - 25-9051 - 139,- kr.

25-9051_s.jpg

Når man skal koble dette, så legger man opp en konstant strøm fra f.eks start eller forbruksbanken.

Pluss ledningen kobler man en sikring på så nærme batteriet som mulig, deretter fører den bort til ene siden av flottøren/nivåbryteren.

Andre ledningen fra denne strekker man frem til fører plassen. Denne kobles til ene ledningen både på lysdioden og lysvarsleren fra biltema.

Den andre ledningen fra disse er minus og kobles til felles jording.

noe slikt:

koblingskjemaforvann.jpg

Meg bekjent, så skal ikke dette trekke noe strøm så lenge ikke nivåbryteren er slått inn, altså ikke fare for å tappe batteriet, og selv om hovedstrømmen er skrudd av. Under fart og vannet stiger, vil lampen begynne å lyse og lysvarsleren vil begynne å bråke. Man kan da få tidlig varsel og kan ta aksjon for å utbedre skaden (sprekt slange eller lignende).

Man kan også koble denne f.eks inn på et rele som igjen gir strøm til lensepumper, varsling til alarm osv.

Nesten litt merkelig at dette ikke er standard installasjon på de fleste båter. ;)

Jeg kommer sikkert med flere tips, men er det noen andre som har noe å komme med som kan hjelpe andre?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Fin tråd.

Foreslår at prevansjon og trening tas opp også.

Hvor mange tar en inspeksjon før og etter bruk?

Hvor mange har trenet MOB i litt sjø?

Osv.

Kona hadde intet ønske om å lære seg å seile, men jeg "tvang" henne til å trene på å stryke seil og starte motor. Dette i en båt hvor kun skjøtene var tilgjengelig i cockpit. Opplæringen skjedde ikke ved kai.

Det kom godt med.

Fin tråd.

Enig

Hva trenger du: (fra biltema)

Lydvarsel (en vekker om du f.eks sitter å spiser, eller sløver) - Lysvarsler (42-683) - 29,90 kr.

42-683_s.jpg

lydvarsel....tykker jeg er det beste iallafall for oss som seiler...

vi sitter ikke o kjör båt :wink: o ser på instrumentpaneler

jeg har lyd på oljetrykk, kjöling o lanterner........

får man vann i kjölsvinet så föler de fleste seilere det direkt på hur båten beveger seg i sjöen, men det er ikke dumt o ha

en lydvarsel på det oxo :smiley:

S/Y Gunga Din

Ja, ikke så dyre greiene som skal til for å varsle om at noe er galt, så derfor bruker jeg litt tid på slikt nå, så slipper jeg å bekymre meg til sommeren.

Grunnen til at jeg gjør dette med varsel om vann i bunnen er at en skrue/propp i motoren hadde irret opp og vannet sprutet ut... dette så ikke jeg, og jeg kjørte hjem med det. Var først når jeg la til brygga at jeg oppdaget endel vann i bunnen. Pleier alltid å kjøre pumpa litt for å sjekke.

Denne gangen kjørte den så lenge.. først tenkte jeg at jeg hadde glemt å gjøre det sist og at det hadde regnet endel osv.. så kjørte jeg den ned for å ta opp båten, og da var det like mye.. og mens vi konserverte motoren oppdaget vi denne og fikk skiftet den (reklamasjon sak).

Så derfor jeg vil ha varsling. :)

Er det ingen andre som har andre former for varsling eller sikring av båten?

Er det noen som har lagt opp at motoren kan suge vann i fra kjølen i stedenfor fra drev/skrog gjennomføring?

Jeg har vurdert å legge opp dette også. Ta av slangen fra inntaket på sjøvannsfilteret, koble på et T ledd med kran, og legge slange til sjøvannsfilteret, og en til en liten sil som ligger nerst i kjølen under motoren..

Hvis båten skulle ta inn vann, så kan man skifte krana fra utsiden og til å suge ut vannet som lekker inn, og hjelpe lensepumpa på den måten.

I tillegg kan dette være greit om man f.eks skal kjøre igjennom frostveske, legg denne silen i ei bøtte med ferdigblandet frostveske, og den suger igjennom. Når bøtta er tom stoppes motoren..

Noen som har slik løsning i sin båt, fungerer det som tenkt, eller unødvendig?

Bastard: Jeg vet ikke om den kommer i maritim utgave dessverre, men en kan jo pakke den inn i en ballong og stripse igjen. Litt slik vi gjorde med mottakere på fjernstyrte biler før. lyden går fint igjennom ballongen fordet :)

Alle ledninger enten loddes eller settes på krympestrømpe i skjøter osv.

Draugen: Hva koster den enheten der?

Kjeles:

Så bra, er det bare å gå til rørlegger å få tak i slange og T eller Y ledd eller hva det heter der, eller må det være spesiell for saltvann?

Jeg tenkte at de kobber sakene kanskje holdt, eller?

Jeg tok opp dette temaet for 1 år siden...se innlegget over.

For min del har jeg kommet så langt:

3 nye lensepumper i motorrommet koblet til nivåbryter. Videre med brytere for hver pumpe med kontrollamper ved førerplassen som lyser dersom en av pumpene settes igang. Jeg har igjen å montere lydbryter og tilsvarende bryteropplegg på FB.

Her er en link til enda en tråd om dette temaet:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...epumpe&st=0

Redigert av nimbuster (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...