Jump to content

EU ønsker 2 års reklamasjonsfrist.


kurth

Recommended Posts

Hvis dette forslaget går gjennom,som det sansynligvis gjør,vil reklamasjonsfristen i Norge reduseres fra 5 til 2 år . Det vil være en serdeles dårlig nyhet for oss forbrukere. Volvo og andre produsenter av for eks. båtmotorer vil kansje se mer positivt på dette.

Link to post
Er det ikke slik at EU-standardene danner ett minstekrav, og at det enkelte medlemsland(+EØS) kan ha bedre ordninger hvis man ønsker?

 

Det er slik med en del ting. Rett på betalt ferie f.eks. Men forskjellige regler fra land til land som kan føre til konkurransevridning skal ikke forekomme i det hele tatt. For eksempel har Irland garantert for "alle" bankinnskudd i irske banker - Dette fører til at irske banker har en konkurransefortrinn foran andre banker. Enden av visen var at EU harmoniserer nå garantiordninger for bankinnskudd.

 

Samme her: Det at Norge krever 5 år mens mange andre land har et standard på 2 år gjør det vanskeligere for utenlandske firma å selge sine varer i Norge siden de trenger en annen oppfølgingsapparat og må sette seg inn i særnorske regler. Dette kan føre til at mange ikke gidder å tilby sine varer i Norge i det hele tatt - noe som er faktisk dårlig for norske forbrukere. Så fra et forbrukerperspektiv er det faktisk bra å få felles regler. Hadde nu Norge vært medlem i EU kunne vi til og med påvirket lengden av garantiordningen. :smash:

Edited by Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Dette vil kunne bli et EU-direktiv og da har vi, så vidt jeg vet, ikke noe annet valg enn å akseptere dette i henhold til gjeldende regler/tilknytningsavtale vi har med EU. Som ikke-medlem har vi jo heller ikke stemmerett!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Da EU debatten raste som verst, hevdet motstandene at Norge på mange områder hadde bedre vilkår enn hva som fantes i EU

og at medlemskap i EU ville føre til dårligere vilkår.

 

Den gangen ble vi roet ned med at Norge selvfølgelig ville beholde sine løsninger - og at EU skulle komme opp til vårt nivå.

I utgangspunktet var dette vås fra ende til annen... og resultatet vet vi jo.

Denne saken er nok et bevis på dette.

 

Hvorfor vi har en så dårlig (EØS) avtale er uforståelig. Var det en måte å snike oss inn i EU - bakveien, uten at noen oppdaget det ?

Norge burde med sine 3 store trumfkort, fisk, vannkraft og olje/gass vært i stand til å forhandle seg til en kjempegod frihandelsavtale i stedet.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Det burde være opp til produsentene å presentere sin garanti, så kunne vi forbrukere bestemme den med hvor vi handler.

 

Forholdet burde være greit, allikevel er det noen som vil blande seg inn og bestemme. Man kan lure på hvem dem er og hva som er motivet.

Link to post
Det burde være opp til produsentene å presentere sin garanti, så kunne vi forbrukere bestemme den med hvor vi handler.

 

Problemet er at den alminnelige forbruker ikke forstår sitt eget beste og blir snakket rundt av dyktige profesjonelle selgere.

Link to post

En mager trøst er jo at denne loven ikke får tilbakevirkende kraft, slik at de som for eks. kjøper en volvo d motor før en eventuell lov blir vettatt vil ha 5 års reklamasjonsrett slik jeg forstår det.

Link to post

Jeg er også skeptisk til dette, nettopp fordi vi ikke er medlem av EU og fortsatt har toll og særavgifter. Da får ikke norske forbrukere fordelen av den økte konkurransen og effekten det kan ha på både prise og evt. frivillige garantarier fra leverandørers side. Når det er sagt er forslaget ute til høring, og Forbrukerrådet i samarbeid med andre tilsvarende organisasjoner i Europa, har påvirkningsmuligheter.

Link to post

Samme her: Det at Norge krever 5 år mens mange andre land har et standard på 2 år gjør det vanskeligere for utenlandske firma å selge sine varer i Norge siden de trenger en annen oppfølgingsapparat og må sette seg inn i særnorske regler. Dette kan føre til at mange ikke gidder å tilby sine varer i Norge i det hele tatt - noe som er faktisk dårlig for norske forbrukere. Så fra et forbrukerperspektiv er det faktisk bra å få felles regler. Hadde nu Norge vært medlem i EU kunne vi til og med påvirket lengden av garantiordningen. :smash:

 

 

Det er vaskeligere å drive en seriøs bedrift i Norge fordi vi er de eneste som er underlagt en så streng kjøpslov. Det betyr f.eks. at norske importører og forhandlere må legge på mer fortjeneste for å dekke inn de økte reklamasjonskostnadene. Det er noe av årsaken til at mesteparten av båtutstyr er rimligere i utlandet. Jeg synes det hadde vært helt topp å konkurere på like vilkår, selv om spørsmålet kanskje heller burde være om det skulle vært enda lengre reklamasjonsrett i utlandet. Ikke noe morro med havarert, rådyr volvomotor etter 3 sesonger hvis det kun er 2 års reklamasjonsrett.

Link to post

Hei,

 

Så da er Norge ihvertfall et bedre land å bo i på dette området, enn så lenge.

 

Opplsutningen for EU har jo faktisk gått ned. Tror jeg hørte på radioen at det var bare 35%, som ville stremt for i dag.

Kan dette ha sammenheng med flere slike saker der vi ser at Norge mister selvråderett?

Link to post

Personlig ser jeg ikke dette som noen ulempe. Det er er vel ingen som tror at 5 års reklamasjonsfrist er noe vi har fått gratis?

Dette er nok bare en av mange faktorer som er med på å bidra til det høye omkostningsnivået vi har i Norge.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det er vel ikke vanskelig å forstå at 5 års garanti koster mer enn 2 år. Det taes igjen på utsalgspris.... 2+2 er fremdeles fire

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Lengden på den absolutte reklamasjonsfristen er i grunnen den minst betydningsfulle del av forslaget til nytt direktiv. På flere andre punkter vil det nye direktivet "svinge pendelen tilbake" fra det ytterpunkt Forbrukerkjøpsloven faktisk er. Bl. a. vil man slippe den uhyrlighet at en privatmann som selger båt via megler, blir påtvunget Forbrukerkjøpslovens strenge bestemmelser for både mangelsbedømmelse og annet. I tillegg skal man kunne sette reklamasjonsfristen for brukte ting til ett år. Pluss en del andre gode momenter.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Det er vel ikke vanskelig å forstå at 5 års garanti koster mer enn 2 år. Det taes igjen på utsalgspris.... 2+2 er fremdeles fire

Det er vel reklamasjonrett det var snakk om og ikke garanti eller?

Og det kan jo også tenkes at enkelte av oss heller vil betale litt for å få bedre vilkår mhp reklamasjon?

Vil man ha dårligere vilkår og lavere priser kan man jo heller handle fra utenlandske nettbutikker

Link to post

I mange tilfeller har man alt valget mellom et produkt med:

 

1. Høy kvalitet og høy pris hvor feilprosenten er så lav at reklamasjonsansvaret ikke gir særlig stort utslag i prisingen av produktet (Milwaukee elektroverktøy. Importert av TTI)

2. Lavere kvalitet og lavere pris hvor faktisk reklamasjonsansvaret likevel utjør en stor prosentmessig del av produktets salgspris. (AEG elektroverktøy. Importert av TTI)

 

Jeg valgte dette eksempelt fordi importør er den samme. Man får i dette tilfellet tilnærmet hva man betaler for. Ved AEG betaler man litt mer fordi prisen skal dekke opp for antallet reklamasjoner. Ved Milwaukee betaler man muligens litt fordi merket har godt renomè. Dernest kan man si at om man kjøper AEG som holder i 5 år så har man betalt for mye. Dette fungerer jo litt som forsikring. Alle bidrar til at den som er uheldig får erstattning.

 

Altså koker dette ned til hvor god forsikring vi ønsker og ut fra det, hva den vil koste. Derav er det jo som du ganske riktig sier blissX man kan velge å kjøpe på utenlands nettbutikk billig uten så god forsikring.

 

Jeg vil avsluttningsvis gjerne få nevne at det av dette vokser frem et nytt marked, ekstra forsikringer. Vi ser det alt i hvite- og brunevare bransjen. Sikkert noen som alt har kjøpt ekstra forsikring på den lap toppen de sitter å leser dette på. Neste steg er 5 års utvidet reklamasjons-forsikring :-)

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...