Jump to content

Skipperlua, bare for gamle gubber?

Astor

Recommended Posts

Da jeg tuslet som guttonge rundt i båthavna nede ved Betongen i Moss gikk de fleste båteierne rundt i skipperluer, eller skjermluer som noen kaller de. Jeg mente jo også at dette var for gamle kæller. Både fatter og bestfar hadde slike luer, med eller uten emblem. Moss Motorbåtforening hadde egne emblem lik KNBF`s sitt i front i lua. Det var lite med jåleri rundt dette. Det var tradisjon å ha skipperlua på som hverdagslue.

Om sommeren hadde de sogar hvitt trekk. Når høsten kom ble den sorte skipperlua tatt fram.

Husker man Kong Olav, så hadde han alltid hvitt trekk på skipperlua med KNS-emblem i front. Det var vel ingen den gang som fremstilte Kong Olav som jålete? Det var endel av antrekket hans ombord.

Så kom capsen i full firsprang over landet og skipperlua ble lagt på hylla mot en mer moderne caps. Capsen skygger nok mer for sola og er ikke så varm på steikende sommerdager. Skipperlua kan være varm når sola står høyt på himmelen.

Først når jeg passerte de førti tok jeg skipperluetradisjonen fram igjen. Personlig følte jeg meg for ung før jeg rundet de førti. Det med alder kan vel diskuteres. Siden den gang har jeg brukt skipperlua på hver tur med Astor-båtene. Jeg har aldri tenkt jåleri når jeg har satt denne på hode. Skipperlua er endel av båtlivets bekledning, lik seilfolket har kledd seg med hvit trekk og KNS i front. De har tradisjoner for slikt. Men så er jeg vel blitt en gammel gubbe også. Men ingen grinete gubbe, så det er sagt. :lol:

Jeg er stolt over å ha KNBF-vimpelen i masta, like stolt som jeg har BP-vimpelen forutt i Gjøsen. Og skipperlua på hode når jeg står til rors eller skal besøke en båtvenn på kveldstid.

skipperlua.jpg

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Dette var jomfruturen med GBen. Var mektig stolt. Og første gang på tur fra fb. Den dagen malte jeg som en katt. :wink: Det var seikende varmt og jeg måtte ha på jakke for ikke å bli solbrent.

Jeg følte vel noe av det Tine IV har i vente.

Her et bilde fra det første BP-treffet i Horten hvor Syverts ønskes velkommen.

to_skippere.jpg

Hva du velger å ikle deg Astor er helt og fullstendig din sak. Hva andre måtte ha av mer eller mindre gjennomtenkte synspunkter på ditt antrekk eller deler av det er vel totalt irrelevant.

Hvis du trives i skipperlua syns jeg du skal ha den på deg.

Jeg dasser rundt i båten i arbeidsklær og slitne feltskjorter og går i shorts stort sett hele sommern, mote og andres oppfatning av min bekledning er ikke engang interessant nok til å være morsomt..

Vi er da menn..

.

.

bmhe

Jeg har en i båten som jeg bruker av og til.

Likevel må jeg innrømme at jeg blir litt flau og tar den av når jeg nærmer meg havnene :blush:

Men så er jo ikke jeg noen gammle gubbe... :wink:

Stort sett går jeg kledd med gammle slitne klær som Brynjar når jeg er i båt.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

JA!!!!

Har den ett bestemt formål utenom at den får mennesket under seg til å sjå ut som det er 20-30 år eldre og på gamlehjem? No offense Astor!

Nå er det 3 ting på lista over "avliv meg om eg gjer dette". Følgende ting er røyking, høyre på hesteopera (køntri) og ha på meg ei sånn lue frivillig.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Vi er da menn..

:yesnod:

Skulle vi prøve å starte en ny mote ? Kanskje en ide for Ingar å bestille opp et par tusen Baatplassen.no merkede skipperluer ? Selge den for 250,- ? Heller det enn klistremerket :lol:

:yesnod:

JA!!!!

Har den ett bestemt formål utenom at den får mennesket under seg til å sjå ut som det er 20-30 år eldre og på gamlehjem? No offense Astor!

Nå er det 3 ting på lista over "avliv meg om eg gjer dette". Følgende ting er røyking, høyre på hesteopera (køntri) og ha på meg ei sånn lue frivillig.

:lol::lol:

Lua er helt klart for gamle gubber som har et sterkt behov for å se ut som sjøfjolls :wink:

Neida, hver sin lyst og glede, men man skal ha en jævlig god grunn for å gå rundt med en skipperlue når man leker kaptein på en lekebåt.

Den dagen jeg tar på meg sixpence på golfbanen, kjørehansker i bilen og båtlue på sjøen håper jeg aldri kommer...

Jeg har faktisk en datter på 10 år som fikk en skipperlue av svigerfaren min ifjor. Hun er så glad i den at hun ha den på seg nesten hver eneste dag i skolen og alt. Kanskje konklusjonen er skipperlue er for gamle ærverdige og tradisjonsbevisste gubber og deres barnebarn. :lol: Vi burde har smiley med skipperlue.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Spøk til side;synes det er litt nostalgisk og noe tradisjonsbundet med disse luene.Det var jo slik de brukte før.Gammelkara som sitter og myser utover fjorden med mange minner og opplevelser og kanskje ett lengtende blikk.

I dag er det mange forskjellige hodeplagg som brukes med div.logoer,adidas,nike,captain,shell,byggern,vg,etc.som ikke har med sjølivet å gjøre.

Disse luene som trådstarter har, er som en bunad,tradisjoner og arven skal vi ta vare på.

Redigert av m/s draugen (see edit history)

Det er vel som med det meste av bekledning; det som passer til noen passer ikke til alle. I tillegg til alder og en viss ærbødig fremtoning bør de som bærer slik hodepryd også la det passe med resten av bekledningen og ikke minst båten!

På en maritim "Heisann Montebello"-fremtoning passer det ikke, ei heller sammen med fancy vindjakker i årets farger. Men sammen med islender, en noe slitt losjakke eller en gammel mørkeblå fleecjakke samt en vid dongeribukse med oljeflekker på, gjerne med slirekniv i beltet, er dette hodeplagget mer enn akseptabelt.

Og båten bør ikke være noe hurtiggående plastvidunder. Det beste er en solid brukt snekke fra 60-70 tallet, helst i tre, til nød i plast.

Skipperluen bør bæres med naturlig værdighet. For øvrig passer Astor godt i skipperlue.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Og så må de ha innsydd MP3 - som spiller sjømanns-sanger med Harry Brandelius :sailing:

Man tuller ikke med gamle Harry! :cheers:

Går vi litt tilbake i tid kan man huske "Bottolf" med skipperlue i den tiden han fartet kysten opp og ned med sin, var det ikke Caroline eller noe sånt? Erik Bye som tok skjøyta si ut fjorden mens han kappkjørte med Kartsen Byhring. Erik Bye seg sakte i fra mens Karsten sto på framdekket på sin gamle skjøyte og knyttet neven etter Erik Bye mens han ropte -"Fartsdjevel". Begge brukte skipperlue.

Matt skjerm ("Prinz-Heinrich-Mütze"). På land rett som det er, vår og høst og milde vinterdager, og på sjøen når det trengs skygge over øynene for sola.

KNS- eller KNBF-merkene synes jeg er for store (ikke er jeg medlem i noen av dem, heller). En ganske liten knapp med BP-logo kunne kanskje passe i ombord-lua, dersom slike fantes. Men det er slett ikke nødvendig med noe merke der.

Er dagen veldig varm, bruker jeg heller ei skyggelue med rund luftig pull fra HH ombord.

Gubbe, jeg? Neida. Bare båtkæll.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Har flere av disse jeg, en med posthornet i merket og en med tele-lynet fra min tid som montør i Telegraf-uvesenet, 2 stk fra sangkoret og en jeg arvet fra en tidligere major i frelsesarmeen!

Gir jo en viss pondus, da når jeg entrer fiskerikaia i hjembyen! Mange misunnelig blikk har jeg merket.

Hvem er den karen i Devoldtrøye, sjøstøvla og gul oljebukse lappet i ræva med rød ulltråd kjøpt på tilbud på Europris, tenker de da...!

Jo jeg skjønner godt de som liker å kle seg for anledningen...... :sailing:!

Redigert av rogeri (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...