Jump to content

Skipperlua, bare for gamle gubber?


Astor

Recommended Posts

Må si at denne sydvesten du har der er ikke lett å finne i disse dager.... men nå er vi vel i ferd med å ødelegge denne "halleluja tråden" for skipperluen, "æ ska skjærp mæ"..... Er vel ikke skippere som bruker sydvest... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kasjettlue? Det hørtes da fisefint ut. Min het nå blankskjermhuv da jeg kjøpte en i Rørvik for noen år tilbake. Men samme hva den heter bare den tenner damene... kanskje jeg skal ta den i bruk...?

For meg, som er oppvokst på Vikna høres blankskjermlue mye mer fisefint ut enn "kasjætthuv". Både for min far og min bestefar var "kasjætthuva" en del av arbeidsantrekket, og jeg skal love deg at disse luene fikk en ganske stikkende odør etter noen års bruk i fiskebåten :puke:

 

er det derfor det har blitt dårligere med damer på meg :lol::lol:

Dersom du har problemer med dette, synes jeg absolutt du skulle gå til innkjøp av ei kasjettlue :wink:

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

dersom man er på en en slik skute så er det vel nesten obligatorisk med skipperlue/kaskjett:

 

 

Gunga Din,

uttrykket "oljehyr" er også i vanlig bruk langs norkskysten.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kasjettlue er for skikkelige mannfolk og noe som tenner oss damene

 

...og jeg skal love deg at disse luene fikk en ganske stikkende odør etter noen års bruk i fiskebåten

 

 

Hmm... Det var et nyttig tips til helgen.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Ja, finns det noe vakrere enn lyden fra en 50 Wichmann som blåser røykringer? :D

Med fare for å spore av tråden.

 

Det burde vært oppført en symfoni med Wichmann. Når vi som barn hørte lyden komme inn fjorden så viste vi at det hadde godt bra med mannskapet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg gjentar dette innlegget fra KNBF-tråden, det passer vel bedre her.

 

Selv om jeg er mange år (gammel nekter jeg å bli!), har jeg en gang i tiden vært 17 år jeg også. Mimringen som kom over meg nå fikk meg til å plukke frem den gamle uniformsluen jeg brukte som radiooffiser på hurtigruten Sanct Svithun en sommer som 17 åring. Den har jeg tatt vare på, men emblemet til DSD (Det Stavangerske Dampskipsselskap) er borte. Doe slikt er det vel ingen som har liggende og kunne tenke seg å kvitte seg med? Det er jo så mange "gamlinger" her i "gubbeklubben" at det er vel ikke helt umulig? Og jeg lover at jeg ikke skal bruke den luen ombord på Trudelutt!

 

dsd_lue4.jpgdsd_lue3.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og fler luebilder.

 

Nå er det ikke bare båtfolket som er/har vært luefiksert. I gamledager da ikke alle hadde bil, var skjermlue også et

populært plagg blant bilfolket når de var ute på tur. Bildet er av min far en gang i 1938 på tur med "mat og melk".

Legg merke til egget i eggeglasset!

 

Denne luen har jeg ikke, men luemerket har jeg! Og far var tydeligvis medlem i NAF, Norsk Automobilforbund.

 

naf_luemerke.jpgfar_1938_sepia.jpg

 

Lars H.

luegubbe

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her eg kjem i frå var det vanleg å få kasjetthua med blank skugge til konfirmasjonen. Før ein var konfirmert måtte ein nøya seg med tøy skugge.

 

Eg er vel ein av ytterst få ungdomar som går med kasjetthua til vanleg.

Men det ser ut for at det er fleire og fleire som bruker det når dei er i båt..

"Fast window went on reason"

Link to post
Share on other sites

, men som Astor sier .Den passer lissom best på gammlinger ,på en måte da .Kansje BP medlemmer skal starte ny trend å bruke den ?

Tine IV

 

Tror vi kommer til å se flere BP-medlemmer med skjermlue utover. Fint at tradisjoner kan holdes ved like.

 

og jeg skal love deg at disse luene fikk en ganske stikkende odør etter noen års bruk i fiskebåten :puke:

mvh

Ella

 

Den der tror jeg på.

 

Ja, finns det noe vakrere enn lyden fra en 50 Wichmann som blåser røykringer? :D

 

Herlig.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Synes foresten det er litt rart at Lars H titulerer seg som gammel.

Har jeg gjort det? Det må være en glipp, eller så er det alderen som kommer inn. Jeg har nemlig aldri tenkt å bli hverken voksen eller gammel. Og det er jo greit når en etter hvert begynner å "gå i barndommen". Har en ikke vært gammel, så blir ikke overgangen så stor. Men mange år er jeg nok, og gubbe kan en bli i ung alder. :smiley:

 

Lars H.

(som også har en del caps, bilder kommer!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...